دوشنبه ۶ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۹

هنوز هم اعتیاد در میان آسیب‌های اجتماعی برجسته است و بسیاری از خانواده‌ها را به خود درگیر کرده، آن‌چنان‌که از آن به عنوان بلای خانمانسوز یاد می‌شود.

دود شدن روزانه 1.5 تن مواد در تهران!

سلامت نیوز:روزانه در تهران حدود ۵ /۱تن موادمخدر مصرف می‌شود؛ این اظهارنظر را روز گذشته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران انجام داد.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: همزمان سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر اظهاراتی درباره کاشت گل در ایران داشت. آن‌طور که پرویز افشار می‌گوید زمین‌های کشاورزی برای ممانعت از کشت شاهدانه با هلی‌کوپتر پایش می‌شود. نتایج شیوع‌شناسی جدید مصرف موادمخدر در ایران نشان می‌دهد بیش از دومیلیون و ۸۰۰هزار ایرانی به موادمخدر اعتیاد دارند. در این میان مصرف تریاک همچنان بیشترین فراوانی را دارد و برخی نتایج نشان می‌دهد مصرف گل نیز افزایش چشمگیری در سال‌های اخیر داشته است.

هنوز هم اعتیاد در میان آسیب‌های اجتماعی برجسته است و بسیاری از خانواده‌ها را به خود درگیر کرده، آن‌چنان‌که از آن به عنوان بلای خانمانسوز یاد می‌شود. تاکنون برنامه‌های پیشگیرانه زیادی در این زمینه عملیاتی شده است، اما با تداوم دولت تدبیر و امید انتظار می‌رود آمار این معضل اجتماعی روزبه‌روز کاهش یابد، چراکه اکنون این پدیده در میان زنان شایع شده و بخش زیادی از جوانان هم از آن رنج می‌برند؛ معضلی که نه‌تنها کشور را از مسیر توسعه دور نگه می‌دارد، بلکه آثار روانشناختی و جامعه‌شناختی آن با تبعات ناگواری برای مصرف‌کنندگان همراه است. روز گذشته دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران آمار معتادان تهرانی را اعلام کرد و جزئیاتی از مصرف روزانه معتادان پایتخت ارائه داد. محمدعلی اسدی با اشاره به تعداد معتادان تهران اظهار کرد: براساس شیوع‌شناسی جدیدی که انجام شده است، از میان دومیلیون و 800هزار معتاد سراسر کشور، جمعیت معتادان در استان تهران، حدود دو الی سه درصد جمعیت ایران را تشکیل می‌دهد. دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران در مورد میزان موادمخدر مصرفی توسط معتادان تهران نیز ادامه داد: گرچه آمار دقیقی درباره میزان مصرف معتادان در استان تهران در دست نیست، ولی به صورت میانگین اگر مصرف روزانه هر معتاد را یک تا دو گرم محاسبه کنیم، مصرف روزانه معتادان تهران مشخص می‌شود. به گزارش تسنیم، براساس اعلام دبیر شورای هماهنگی مبارزه با موادمخدر استان تهران، جمعیت معتادان تهران بین 560هزار تا 840هزار نفر است و این در حالی است که با استناد به گفته او در مورد میزان مصرف میانگین معتادان، روزانه بین یک تا 1.5 تن موادمخدر در تهران دود می‌شود.

پرواز هلی‌کوپترهای ناجا برای مقابله با کشت «گل»

روز گذشته سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با رد هرگونه کشت تجاری «گل» در کشور از تمهیداتی برای پایش زمین‌های کشاورزی به منظور ممانعت از کشت «شاهدانه» و هرگونه مواد ممنوعه خبر داد. پرویز افشار با اشاره به نحوه ورود ماده مخدر «گل» به بازار مصرف اظهار کرد: در سال‌های اخیر با توجه به افزایش تقاضای مصرف ماده گل، شاهد افزایش کاشت ماری‌جوانا در کشور افغانستان هستیم و بیشتر کشفیات ما از محموله‌های خارج کشور است. سخنگوی ستاد مبارزه با موادمخدر با تاکید بر اینکه به هیچ‌وجه گزارشی از کشت ماری‌جوانا و گل در ابعاد تجاری در کشور نداریم، گفت: باید توجه داشت که کشت ماری‌جوانا و گل به صورت انسجام‌یافته در کشور انجام نمی‌شود، ولی چون کاشت گل بسیار ساده است، کاشت و تولید آن در گلدان‌های خانگی، پاسیوها و آشپزخانه‌ها با تاباندن نوری خاص امکانپذیر است. او در پاسخ به این سوال که چرا بسیاری از فروشندگان گل در هنگام عرضه این محصولات، نام برخی شهرهای کشور را به پسوند «گل» اضافه می‌کنند که به معنای تولید گل در این شهرهاست، بیان کرد: به نظر می‌رسد این شیوه، یک شیوه تبلیغاتی برای جذب مشتریان و مصرف‌کنندگان این مواد است و کاشت گل در چنین حجمی در هیچ‌یک از نقاط کشور حتی در قله کوه‌ها هم نداریم. به گزارش تسنیم، افشار با اشاره به بازرسی‌های هوایی نیروی انتظامی با هلی‌کوپتر از زمین‌های کشاورزی کشور اضافه کرد: برای پایش هرچه بیشتر مزارع و زمین‌های کشاورزی، حتی دهیاری‌ها نیز موظف شده‌اند زمین‌های کشاورزی روستاها را پایش کنند و در صورت کشت شاهدانه یا هر ماده ممنوعه دیگری، موضوع را به دستگاه‌های مربوطه گزارش دهند.

ضرورت آموزش مهارت‌های زندگی

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، درباره وضعیت مصرف موادمخدر در گفت‌وگو با «آرمان» می ‌گوید: در کشور دومیلیون و 800هزار نفر معتاد داریم که 60درصد از این تعداد مصرف‌کننده تریاک هستند. بعد از آن بیشترین مصرف موادمخدر مربوط به گل و حشیش است که تقریبا جمعیت حدود 300هزارنفر را تشکیل می‌دهد. بعد از این دو ماده هروئین و سپس شیشه نیز در صدر موادمخدر مصرفی هستند. سعید صفاتیان می‌افزاید: حدود 1.5 تا دو درصد مصرف‌کنندگان موادمخدر جمعیت دانش‌آموزی و دانشجویی هستند. از او در مورد برنامه‌های پیشگیرانه می‌پرسیم که می‌گوید: پیشگیری باید سازمانی یا ملی باشد. وزارت آموزش‌و‌پرورش کلیدی‌ترین نقش را در این حوزه دارد. صفاتیان اظهار می‌کند: مهم‌ترین برنامه آموزش‌وپرورش برای گروه‌های نوجوانان از راهنمایی تا دبیرستان، آموزش مهارت‌های زندگی، تصمیم‌گیری و مدیریت بحران است. اینکه چگونه یک نوجوان با دیگران ارتباط‌گیری کند. او ادامه می‌دهد: حتی آموزش‌وپرورش می‌تواند به خانواده‌ها ورود پیدا کند و بحث فرزندپروری را به آنها آموزش دهد، چون در بحث پیشگیری از اعتیاد خانواده نقش مهمی بازی می‌کند. صفاتیان با بیان اینکه در پیشگیری از اعتیاد، فرد، خانواده و اجتماع مدنظر است، می‌گوید: در حوزه مسائل فردی باید نگاه کنیم و ببینیم چه چیزهایی باعث علل اعتیاد در فرد شده است.

برای مثال شکست در تحصیل، استرس، افسردگی، بیماری‌های مادرزادی، وراثت، اختلاف طبقاتی، ناامیدی، نبود شادی، زندگی در خانواده‌های بی‌سرپرست، بدسرپرست و همچنین پدیده طلاق، موجب افزایش وقوع اعتیاد می‌شوند. او اضافه می‌کند: خانواده‌هایی که بیش از حد بر فرزندانشان تمرکز دارند یا بیش از حد نسبت به آنها بی‌اعتنا هستند موجب بروز اعتیاد در فرزندان خود می‌شوند. صفاتیان می‌افزاید: دولت باید برای اوقات فراغت جوانان برنامه‌ریزی کند. وزارت آموزش‌و‌پرورش باید در کتب درسی واحد مهارت زندگی را بگنجاند. از سوی دیگر، باید ببینیم به چه میزان خانواده‌ها تمایل دارند فرزندانشان دوره آموزش مهارت زندگی را یاد بگیرند، چراکه برخی خانواده‌ها نسبت به کلاس‌های فوق‌العاده برای مهارت زندگی بی‌اعتنایند.

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد کمیته مستقل مبارزه با موادمخدر مجمع تشخیص مصلحت نظام، در مورد اعتیاد دانشجویان می‌گوید: وقتی دختر و پسری برای ادامه تحصیل به شهر دیگری می‌روند، چون از خانواده خود دور شده، دچار اضطراب و افسردگی می‌شوند. از این‌رو ممکن است به تشویق دوستان ناباب به مصرف موادمخدر روی آورند. صفاتیان می‌گوید: دسترسی آسان و قیمت ارزان موادمخدر نیز در بحث پیشگیری از موادمخدر بسیار مهم است. همچنین هرچه تنوع الگوی مصرف موادمخدر بیشتر باشد، گرایش به اعتیاد بالاتر می‌رود. صفاتیان اظهار می‌کند: بنابراین دولت، مردم، سازمان‌های مردم‌نهاد و بخش خصوصی باید ورود پیدا کنند. برای مثال وقتی آقای رحمانی‌فضلی دبیرکل ستاد مبارزه با موادمخدر شدند، بحث اجتماعی شدن موادمخدر را مطرح کردند که طرح بسیار خوبی بود، اما دستگاه‌های متولی اقدامات مناسبی در این زمینه نداشتند و موازی‌کاری مانع موفقیت در حوزه پیشگیری از اعتیاد شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha