عضو مركز تحقیقات سلولی و مولكولی اعتیاد گفت: «كتامین» از داروهایی است كه در برخی مواد مخدر به كار می‌رود و می‌تواند با اثر بر روی سلول‌های مغزی مرگ برنامه‌ریزی شده سلول را تشدید كند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس ، سید مهدی مهدیزاده با اشاره به ماده جدید كتاممین كه در بازار اعتیاد وجود دارد، تصریح كرد: كتامین كه مصرف آن بر اساس گزارش سازمان ملل در شرق آسیا افزایش یافته است دارویی است كه برای بیهوشی به كار می‌رود اما جدیداً در برخی مواد مخدر از آن برای ایجاد حالت بی‌حسی غیر ارادی استفاده می‌شود.

وی با بیان اینكه مطالعات نشان می‌دهد كتامین از داروهایی است كه با دوز بالا می‌تواند روی سلول‌های مغزی فرآیند مرگ برنامه‌ریزی شده سلولی را تشدید كند، تصریح كرد: این ماده به قسمت‌های مختلفی از مغز به ویژه مخچه و كورتك اختلال شدیدی وارد می‌كند كه در درازمدت عوارض جبران‌ناپذیری را ایجاد خواهد كرد.

مهدیزاده یادآور شد: این دارو جزء تركیبات جدید است كه مطالعات به طور مقایسه‌ای با قرص‌های اكستازی با این ماده هنوز انجام نشده است اما از نظر رفتار، فیزیكال و حافظه‌ای سطح تخریب قابل توجهی از سلول‌های مغزی را به دنبال دارد.

مهدیزاده گفت: متأسفانه بسیاری از افرادی كه این ماده را مصرف می‌كنند آن را نمی‌شناسند و قیمت آن هم ارزان‌تر از مواد دیگر است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha