نام تهران که می‌آید ناخودآگاه دود و آلودگی و ترافیک تصور می‌شود. محیط زیست شکست خورده، فروریزش چندین و چند سانتی متری، متروهای شلوغ، ساختمان‌هایی که الف پشت به ب در دل طبیعت قد می‌کشند و آسیب های اجتماعی که دست از سر این کلانشهر بی هویت شده، برنمی‌دارند. معضلات و مشکلات این شهر یکی و دوتا نیست اما هربار که رئیس جمهوری تغییر می‌کند، هر بار که نمایندگان جدیدی وارد مجلس می‌شوند، هربار که اعضای شورای شهر جدید مستقر می‌شوند در دل مردم این شهر برق امیدی گذر می‌کند.

چاله های پایتخت

سلامت نیوز: نام تهران که می‌آید ناخودآگاه دود و آلودگی و ترافیک تصور می‌شود. محیط زیست شکست خورده، فروریزش چندین و چند سانتی متری، متروهای شلوغ، ساختمان‌هایی که الف پشت به ب در دل طبیعت قد می‌کشند و آسیب های اجتماعی که دست از سر این کلانشهر بی هویت شده، برنمی‌دارند. معضلات و مشکلات این شهر یکی و دوتا نیست اما هربار که رئیس جمهوری تغییر می‌کند، هر بار که نمایندگان جدیدی وارد مجلس می‌شوند، هربار که اعضای شورای شهر جدید مستقر می‌شوند در دل مردم این شهر برق امیدی گذر می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه ابتکار، روز گذشته پس از کش و قوس‌های فراوان بر سر انتخاب شهردار که گفته می‌شود با وجود دست‌های پشت پرده به آینده موکول شد، کمیسیون‌های تخصصی شورای شهر تهران، ری و تجریش نیز مشخص شدند.


6 کمیسیون، 20 نفر
روز گذشته اعضای کمیسیون‌های شش گانه شورای شهر پنجم مشخص شدند و بر این اساس شهربانو امانی، افشین حبیب زاده، محمد علیخانی و محسن هاشمی عضو کمیسیون عمران و حمل و نقل شدند. همچنین علی اعطا، محمد سالاری و زهرا نژادبهرام عضو کمیسیون معماری و شهرسازی و مجتبی حق‌شناس، حسن خلیل آبادی، الهام فخاری، احمد مسجدجامعی و حجت نظری عضو کمیسیون اجتماعی و فرهنگی و بهاره آروین، مجید فراهانی، حسن رسولی و محمود میرلوحی عضو کمیسیون برنامه و بودجه انتخاب شدند. ناهید خداکرمی، آرش میلانی و زهرا صدرالعظم نوری نیز عضو کمیسیون سلامت شدند. همچنین امینی به عنوان عضو ثابت کمیسیون حقوقی و نظارت انتخاب شد و مقرر شد پنج نفر از اعضای دیگر شورا به نمایندگی از کمیسیون‌های دیگر در کمیسیون حقوقی و نظارت عضو شوند.


نیاز به یک مدیریت یک پارچه شهری
ناهید خداکرمی، عضو کمیسیون سلامت، محیط‌زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران، ری و تجریش در پاسخ به این سوال که اولویت‌های شهر تهران چه چیزی است به «ابتکار» می‌گوید: «موضوع سلامت و محیط زیست به گونه‌ای به همه کمیسیون‌ها مرتبط است. معضل ترافیک و آلودگی هوا و تقطیع فضای تهران که در کوهستان‌ها شاهد آن هستیم از جمله مواردی است که به چشم می‌آید و روی سلامت بصری و روانی مردم تاثیر می‌گذارد.»
خداکرمی در ادامه می‌افزاید: «در این بین معضلات پنهانی نیز وجود دارد که به موضوع سلامت و محیط زیست گره خورده اند که می توان به معضل اعتیاد و از هم پاشیدن مناسبات خانوادگی و اجتماعی در تهران اشاره کرد. نباید نادیده گرفت که تمام این معضلات دارای متولی هستند اما نبود مدیریت یک پارچه باعث شده است تا در این حوزه ها پیشرفتی حاصل نشود.»
خداکرمی که به عنوان یک فعال اجتماعی نیز شناخته شده است، ادامه می دهد: «وزارت بهداشت، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و حتی وزارت ارشاد در زمینه محیط زیست باید به صورت یک پارچه حرکت کنند و براساس برنامه ششم و چشم انداز 1400 در یک راستا فعالیت کنند تا از هرگونه موازی کاری جلوگیری شود.
همچنین در زمینه سلامت وزارت بهداشت، سازمان ورزش و جوانان و بهزیستی و سایر ارگان ها باید در یک راستا و هدف قدم بگذارند. به گونه ای که تا پایان دوره 4 ساله شورای شهر بتوانیم در زمینه خدمات شهری به صورت کاملا یکپارچه قدم برداریم و این موضوع را نهادینه کنیم.»
به عقیده خداکرمی همین موضوع باعث می شود تا شهروندان تهرانی زندگی بهتری داشته باشند و اعضای شورای شهر نیز تمام تلاش خود را می ‌کند تا یک مدیریت یکپارچه شهری محقق شود.
خداکرمی در پاسخ به این سوال که برای حل معضل ترافیک و آلودگی هوا چه برنامه ای خواهند داشت، می گوید: «شورای شهر نیاز به حمایت و مشارکت مردم دارد. برای حل مشکل ترافیک و آلودگی با توجه به برنامه هایی که شهردار ارائه می کند مردم نیز باید با استفاده از دوچرخه و انجام پیاده‌روی و اجتناب از سفرهای درون شهری غیر ضروری در کاهش میزان ترافیک و آلودگی هوا کمک کنند.»


به دنبال کاهش هزینه های شهرداری هستیم
مجید فراهانی، عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای شهر تهران، ری و تجریش در ارتباط با اولویت های این کمیسیون در دوره پنجم شورای شهر به «ابتکار» می گوید: «مهمترین مسائلی که شورای شهر با آن مواجه است، تامین درآمد های پایدار شهر است. تهران شهر گرانی است و هزینه هایی در آن می شود که باید کاهش یابد. پیش از این شاهد هزینه هایی در شهرداری بودیم که به عبارتی در جایی که نباید هزینه می‌کردند، خرج می‌شد.»
فراهانی که دکتری مدیریت عالی کسب و کار است در ادامه می افزاید: «باید امکان سنجی درستی صورت گیرد و به سمت کاهش هزینه ها در شهر تهران نزدیک شویم. در حال حاضر میان بودجه و درآمد شهر تهران شکافی ایجاد شده است که باید از افزایش آن جلوگیری کرد.»


نیاز به 3000 واگن در حمل و نقل ریلی تهران
محمد علیخانی، رئیس کمیسیون عمران و حمل و نقل شورای شهر نیز در گفت‌وگو با «ابتکار» با اشاره به اینکه متاسفانه شعار شهردار پیشین انسان محوری بود اما خودرو محوری بر تهران حاکم شد، می‌گوید: «سیاست‌های گذشته شهر تهران بر خلاف آنچه شعار می‌دادند خودرومحور شد و بیشتر تلاش‌های آن‌ها برای رسیدن به شعار انسان محوری به جایی نرسید و نتیجه و برآیند آن برعکس شد.»
وی که کارشناس ارشد حمل و نقل ترافیک است در ادامه می‌افزاید: «بنا تغییر این رویکرد است و ما در شورای جدید به دنبال مدیریت سفر هستیم و بیشتر تلاش خواهیم کرد که روی حمل و نقل عمومی متمرکز شویم.»
علیخانی با اشاره به اینکه حمل و نقل ریلی از اهمیت بالایی در شهر تهران برخوردار است، ادامه داد: «حمل و نقل ریلی چون حجم مسافر بالایی را در شهر تهران منتقل می‌کند، در اولویت کمیسیون حمل و نقل است. در حال حاضر مترو تهران با کمبود 3000 واگنی مواجه است و در وهله دوم نیز کمبود در اتوبوس‌ها حس می‌شود که باید آن را هم محقق کنیم.»
علیخانی در پاسخ به این سوال که در زمینه ساخت بزرگراه و تونل در شورای پنجم و شهرداری چه اقداماتی صورت خواهد گرفت؟ می‌گوید: «در این بخش‌ها شهرداری از برنامه جلو است و متوازن پیش نرفته است.
شهرداری گذشته باید در کنار کار عمرانی سایر موارد را نیز پیش می‌برد که متاسفانه پیش‌ رفت در بخش ساخت تونل و اتوبان‌ها باعث شد تا خودروهای شخصی بسیاری وارد شبکه جاده‌ای شود. ما در شورای پنجم نباید اشتباهات گذشته را تکرار کنیم و فعلا تمرکز را روی حمل و نقل عمومی خواهیم گذاشت.»

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha