بیماری برص یا "ویتیلیگو" نوعی بیماری پوستی غیر مسری است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن که وظیفه دفاع از بدن را در مقابل عوامل بیگانه دارد، سلولهای رنگدانه ساز بدن را به عنوان عامل بیگانه شناخته و از بین می برد.

سلامت نیوز:یک دانشیار پوست دانشگاه علوم پزشکی گفت:با وجود درخواست های مکرر از مسئولین دانشگاه،هیچ اقدامی جهت خرید دستگاه UVB ، برای درمان مبتلایان به برص صورت نگرفته است.

دکتر تورج رشیدی در گفت‌وگو با  (ایسنا)، افزود: با گذشت 4 سال از درخواست پزشکان از مسؤولین دانشگاه علوم پزشکی ارومیه نسبت به خرید دستگاه UVB برای درمان مبتلایان به برص، هنوز هیچ اقدامی از سوی مسؤولین صورت نگرفته است.

وی افزود: با توجه به عوارض پایین دستگاه UVB برای مبتلایان، خرید این دستگاه برای استان امری ضروری است.

وی با اشاره به این که علل بروز بیماری برص تاکنون ناشناخته است، افزود: بیماری برص یا "ویتیلیگو" نوعی بیماری پوستی غیر مسری است که در این بیماری سیستم ایمنی بدن که وظیفه دفاع از بدن را در مقابل عوامل بیگانه دارد، سلولهای رنگدانه ساز بدن را به عنوان عامل بیگانه شناخته و از بین می برد.

وی در رابطه با علایم بیماری برص افزود: در این بیماری لکه هایی روشن تر از رنگ پوست در سطح پوست ظاهر می‌شوند که این لکه ها به تدریج سفیدتر می شوند.

این متخصص پوست با اشاره به عوامل تشدید کننده بیماری برص تصریح کرد: ضربه های مختلف جسمی از جمله بریدگی، سوختگی و سایش باعث تشدید این بیماری می شوند که بر خلاف تصور مردم استرس‌های روحی عامل بروز بیماری برص نیست بلکه فقط این عامل باعث پیشرفت بیماری برص می‌شود.

وی افزود: این بیماری میان جوانان مخصوصا در سنین 15-35 سال بیشتری از سایرین شیوع دارد.

دکتر رشیدی در پاسخ به این که بیماری برص درمان قطعی دارد یا خیر، افزود: تاکنون هیچ درمان قطعی برای این بیماری یافت نشده است اما با استفاده از روش‌های درمانی موجود در کشور این بیماری تا 80 درصد بهبود می یابد.

وی با اشاره به روش‌های درمان موجود در کشور نیز افزود: این بیماری به روش‌های مختلف از جمله درمان موضعی، خوراکی، دستگاه PUVA (فتوتراپی)، UVB، لیزر اگزایمر و کاشت سلول‌های بنیادی درمان می شود که لیزر اگزایمر بیشترین اثر مثبت را روی لکه‌ها می گذارد.

این دانشیار پوست با اشاره به این که مدت زمان درمان در بیماران متفاوت و متغیر است، افزود: مدت زمان درمان برص بسته به زمان اقدام آنان جهت درمان، 2-18 ماه به طول می انجامد که گاهی ممکن است این مدت زمان تا سالیان ادامه داشته باشد.

رشیدی اضافه کرد: البته اگر مبتلایان هرچه زودتر نسبت به درمان اقدام کنند درصد بهبود آنان افزایش می‌یابد.

رشیدی اظهار کرد: بیماری برص در قسمت‌های پرموی بدن بهتر از سایر نقاط درمان می شود چرا که در این نقاط سلولهای رنگدانه ساز مو به عمل تغییر رنگ لکه‌های سفید کمک می‌کند.

این متخصص پوست در ادامه استفاده از دستگاه فتوتراپی را در درمان بیماری برص موثر دانست و گفت: با وجود موثر بودن این دستگاه در درمان بیماری، محدودیت‌هایی نیز برای مبتلایان زیر 16 سال، بیماران مبتلا به ناراحتی های قلبی و کبدی و کسانی که نسبت به نور حساسیت دارند، وجود دارد.

وی با اشاره به عوارض دستگاه فتوتراپی نیز گفت: این دستگاه باعث تیرگی پوست و ایجاد حساسیت نسبت به نور در دراز مدت می شود.

این دانشیار تصریح کرد: قرص‌های متاکسالن که هربار قبل از استفاده فتوتراپی باید مصرف شود گاهی موجب بروز مشکلاتی از جمله مشکلات کبدی و واکنش چشم نسبت به نور نیز می‌شود.

دکتر رشیدی با اشاره به تصور غلط مبتلایان به برص در رابطه با استفاده از روش غذایی خاص تصریح کرد: نوع تغذیه هیچ دخالتی بر این بیماری ندارد در حالیکه برخی افراد بر این تصورند که استفاده از غذاها و خوراکی‌های سفید رنگ باعث تشدید این بیماری می‌شود.

وی در خاتمه با اشاره به مشکلات بیماران برص نیز عنوان کرد: مشکلات رفت و آمد بیماران شهرستانی به دلیل موجود نبودن دستگاه فتوتراپی در دیگرشهرهای استان، گرانی، کمیابی و تولید نشدن داروی متاکسالن در داخل کشور و مشکلات روانی_اجتماعی از جمله این مشکلات است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • azade ۱۰:۱۹ - ۱۳۹۴/۰۴/۲۴
    0 0
    سلم دستگاه اگزایمرو کجاها دارند لطفا را