سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۰:۵۴
کد خبر: 22273

عرضه‌كنندگان مواد غذایی در بوفه‌های مدارس باید دارای كارت صحتِ سلامت باشند و از دستكش و روپوش بهداشتی در هنگام فروش استفاده كنند.

به گزارش سلامت نیوز الهه حسن‌پور، رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های استان تهران در گفت‌وگو با فارس در خصوص وضعیت رعایت بهداشت در بوفه‌های مدارس اظهار داشت: در بوفه‌های مدارس، عرضه‌كنندگان خوراكی باید در محیطی بهداشتی به عرضه مواد غذایی اقدام كنند.

وی ادامه داد: عرضه‌كنندگان مواد غذایی در بوفه‌های مدارس باید دارای كارت صحتِ سلامت باشند و از دستكش و روپوش بهداشتی در هنگام فروش استفاده كنند.

حسن‌پور بیان داشت: بوفه‌های مدارس به عرضه خوراكی‌هایی كه مطابق دستورالعمل پایگاه تغذیه سالم، مجاز شناخته می‌شوند یعنی دارای شماره ثبت، پروانه بهره‌برداری و ساخت، علامت استاندارد، نام و نشانی كارخانه، تاریخ تولید و انقضا با ماندگاری حداكثر سه ماه و تركیبات تشكیل دهنده مفید، ارزش غذایی لازم و پوشش سالم و تمیز باشند، اقدام كنند.

وی در خصوص انواع نوشیدنی‌های مجاز گفت: نوشیدنی‌ مجاز در انواع شیر، ماءالشعیر، دوغ بدون گاز، انواع آب میوه، آب معدنی خلاصه می‌شود همچنین تنقّلات بسته‌‌بندی شده شامل آجیل سویا و انواع مغز‌ها مانند بادام، پسته، كشمش و نخود‌چی نیز در بوفه‌های مدارس عرضه می‌شود.

*فروش یخمك و نوشابه‌های گازدار در مدارس ممنوع است

رئیس گروه سلامت و پیشگیری اداره كل آموزش و پرورش شهرستان‌های تهران افزود: در بوفه‌های مدارس میوه‌های شسته شده در بسته‌های یك نفره و وَكیوم‌دار عرضه می‌شود؛ مواد خوراكی دیگری مانند كَشك، پنیر، ماست، "نان و پنیر و گردو " و "نان و تخم مرغ " عرضه شده همچنین اگر تخم مرغ پخته شده در بوفه‌ها به فروش برسد باید با پوست در اختیار دانش‌آموزان قرار گیرد.

وی در خصوص مواد خوراكی ممنوع در بوفه‌های مدارس گفت: فروش مواد خوراكی كم‌ارزش مانند پفك، یخمك، نوشابه گاز‌دار، آب میوه‌هایی كه از قند و اِسانس میوه تهیه شده و آب‌نبات‌هایی كه به سطح دندان می‌چسبند، در بوفه‌ مدارس ممنوع است.

حسن پور بیان داشت: باید از عرضه مواد خوراكی دیگری مانند سوسیس، كالباس، سالاد الویه و بیسكویت كرمدار كه احتمال فساد در آن زیاد است، جلوگیری شود همچنین محصولات بدون بسته‌بندی و وارداتی كه مجوز وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی را ندارند جزء اقلام ممنوع شده در بوفه‌های مدارس هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha