معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی گفت: طبق برنامه‌های پیش‌بینی شده امید است تا پایان برنامه توسعه پنجم تمام جمعیت كشور زیر پوشش برنامه پزشك خانواده قرار گیرند.

سلامت نیوز به نقل از فارس ، علیرضا مصداقی‌نیا در حاشیه برگزاری دومین همایش معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور طی سال‌جاری، با بیان اینكه این همایش با هدف بررسی وضعیت نظام ارجاع و پزشك خانواده از روز گذشته كار خود را آغاز كرده است، با اشاره به اهمیت اجرای نظام ارجاع و پزشك خانواده اظهار داشت: وزارت بهداشت در سال‌های اخیر تلاش‌های بسیاری برای كنترل بیماری‌های واگیردار انجام داده است.
وی ادامه داد: اما امروز نگران گسترش بیماری‌های غیر واگیر از قبیل فشار خون، چربی، دیابت، چاقی و سرطان و... در جامعه هستیم.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی ابراز داشت: شیوع این بیماری‌ها ناشی از تغییر فرهنگ غذایی در جامعه و كم تحركی در میان اقشار مختلف است.
مصداقی‌نیا تاكید كرد: مردم با توجه به شیوع بیماری‌های غیرواگیر در جامعه، تا حد امكان پرهیز از مصرف غذاهای آماده از قبیل پیتزا و ساندویچ، روغن‌های جامد و استفاده از وسایل نقلیه شخصی را در برنامه خود لحاظ كنند.
این مقام مسئول با ابراز نگرانی از اینكه اقشار جوان توجه كمتری به رعایت مسائل تغذیه‌ای خود دارند، ابراز داشت: آموزش درست غذاخوردن و مصرف مواد غذایی سالم و مورد نیاز باید از كودكی به افراد آموزش داده شود و از این رو خانواده نقش بسیار مهمی در این میان دارد.
مصداقی‌نیا با بیان اینكه كنترل بیماری‌های غیر واگیر از عهده وزارت بهداشت به تنهایی خارج و نیازمند همكاری ارگان‌های مختلف به ویژه رسانه‌ها است، تاكید كرد: اگر این بیماری‌ها امروز در جامعه ما كنترل نشود، باید منتظر معضلات بزرگی در آینده باشیم.
وی همچنین در بخش دیگری از سخنان خود در باب طرح پزشك خانواده ادامه داد: با تلاش‌های انجام شده، در سال‌جاری برنامه پزشك خانواده و گروه سلامت در شهرهای زیر 50 هزار نفر سه استان خوزستان، سیستان و بلوچستان و چهارمحال بختیاری پس از انعقادهای تفاهمنامه‌های لازم با سازمان بیمه و وزارت رفاه به صورت پایلوت و الگو اجرایی شده است.
وی با بیان اینكه قرار بود در طول برنامه چهارم طرح پزشك خانواده در شهرهای زیر 100 هزار نفر اجرایی شود اما به دلیل برخی مسائل این امر محقق نشد، ابراز امیدواری كرد: تا پایان برنامه پنجم توسعه طرح پزشك خانواده در تمام شهرهای كشور اجرایی شود.
معاون بهداشتی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی یادآور شد: نظام ارجاع سال‌هاست كه در بسیاری از كشورهای دنیا اجرایی شده و بازخورد اقتصادی بالایی داشته است كه ما نیز امیدواریم این بازخورد مطلوب اقتصادی در كشور ما نیز اتفاق افتد.
مصداقی‌نیا یادآور شد: نظام ارجاع به این مفهوم است كه هر خانوار یك پرونده سلامت در مراكز بهداشتی مورد نظر داشته باشد و همواره زیر پوشش مراقبت‌های بهداشتی قرار گیرد و در صورت بروز یك بیماری بلافاصله به پزشك خانواده خود كه در جریان شرایط زندگی و وضعیت جسمانی آنها قرار دارد، مراجعه كند.
دومین همایش معاونان بهداشتی دانشگاه‌های علوم پزشكی سراسر كشور از روز یكشنبه 28 آذرماه در بندرعباس آغاز شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha