یک متخصص گوارش با بیان اینکه ترش کردن معده یا سوزش سر‌دل به تنهایی عامل خطرناک و نگران کننده‌ای نیست، گفت: افزایش اسید معده و ورود آن به مری موجب تحریک و در نهایت ایجاد زخم در دیواره مری می‌شود که در صورت تکرار زمینه بروز سرطان را تقویت می‌کند.

به گزارش سلامت نیوز دکتر بابک رضایی ، افزود: البته افراد باید توجه داشته باشند که سوزش سر‌دل یا همان ترش کردن معده می‌تواند عوارض بیماری‌های دیگری مانند بیماری‌های قلبی باشد که در صورت بروز باید به سرمنشا آن توجه شود.

وی در گفت وگو با  ایسنا با بیان اینکه زمینه بروز این حالت در افرادی که دارای ناراحتی‌های معده هستند، بیشتر مشاهده می‌شود تصریح کرد: استفاده از غذاهای چرب و سرخ کردنی، نوشابه‌ها، آجیل، شکلات و آبنبات، ادویه‌جات، مرکبات، فست‌فودها (سوسیس و کالباس)، آب‌غوره و آب‌ نارنج، خیار، کاهو و سبزی خام از جمله مواردیست که موجب تحریک و افزایش اسید معده می‌شود.

رضایی در ادامه نسبت به پوشیدن لباس‌های تنگ هشدار داد و اظهار داشت: پوشیدن لباس‌های تنگ به ویژه گن در زنان با وارد کردن فشار بر اندام‌های داخلی و معده، موجب تحریک معده و ورود اسید معده به مری می‌شود که در این حالت ترش کردن یا سوزش سر معده اتفاق می‌افتد.

این متخصص داخلی همچنین استفاده از برخی داروها در بیماران مبتلا به فشار خون و مصرف سیگار و الکل را از دیگر عوامل بروز سوزش سر معده نام برد و افزود: مصرف چای در حالت گرسنگی و بعد از غذا میزان اسید معده را افزایش می‌دهد.

وی کاهش وزن، کاهش حجم غذای معده، شیب تختخواب به صورتی که سر در قسمت بالا قرار بگیرد را از جمله راهکارهای موثر در درمان این حالت برشمرد و ابراز کرد: نوشیدن آب در چنین حالتی موجب رقیق شدن اسید معده و دفع آن می‌شود.

رضایی در پایان نسبت به افزایش تبلیغات داروهای لاغری در برخی رسانه‌ها هشدار داد: متاسفانه بسیاری از افراد بدون آگاهی از نوع ترکیبات این نوع مواد، مبادرت به خرید و استفاده از آنها می‌کنند که تا‌کنون هیچ توجیه علمی و بهداشتی برای آنها یافت نشده است.

وی در پایان تاکید کرد: افراد توجه داشته باشند که هیچ داروی لاغری تایید شده‌ای در سطح بین‌المللی وجود ندارد و عوارض و بیماری‌های حاصل از مصرف آنها ناشناخته است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha