جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 2228

بر اساس تازه ترین تخمین ها، بیش از 100 میلیون نفر در سراسر جهان از بیماری آسم رنج می برند.

همه چیز درباره 'آسم'

به گزارش سلامت نیوز به نقل از بی بی سی، این بیماری كه ناشی از تورم مزمن ریه هاست در گذشته بیماری طبقه متوسط در كشورهای صنعتی به شمار می آمد، ولی آمار جدید نشان می دهد كه تعداد مبتلایان به بیماری آسم در كشورهای در حال پیشرفت در آمریكای لاتین، آفریقا و جنوب آسیا نیز رو به افزایش گذاشته است.

پزشکی نوین هنوز نتوانسته است علت بالارفتن تعداد مبتلایان به آسم را دریابد.

نمونه ای از میلیون ها بیمار

جان مدیسون دچار آسم مزمن است. او 12 سال است كه از این بیماری رنج می برد.

وی که در بیمارستان بستری است در كنار تخت خود دستگاهی دارد كه با فشار هوا را از طریق یك لوله شفاف بیرون می دهد. وقتی جان مدیسون، 82 ساله، هوا را از طریق این لوله تنفس می كند داروئی نیز همراه با آن داخل شش های او می شود. این دارو فشاری را كه بر قلب او وارد می شود كاهش می دهد.

او روزانه 4 بار و هر بار به مدت 15 دقیقه با كمك این دستگاه تنفس می كند و این تنها بخشی از برنامه معالجه اوست. جان باید چندین داروی دیگر نیز مصرف كند.

او می گوید: وقتی آدم نتواند درست نفس بكشد این مساله روی همه قسمت های بدنش تاثیر می گذارد. هر كاری هر چقدر هم ساده تبدیل به یك كار سخت می شود. مثلا امروز صبح رفتم كه روزنامه ام را از مغازه بگیرم و لی برگشتن به خانه واقعاً برایم مشكل بود، مجبور شدم كه كنار پیاده رو بنشینم تا حالم بهتر بشود و بتوانم نفس بكشم.

آسم چیست؟

به گفته "شنا هیوم"، از انجمن ملی مبارزه با بیماری آسم در بریتانیا، آسم ناشی از تورم راه های تنفسی است و می تواند موجب خس خس كردن، سرفه نفس تنگی و گرفتگی سینه بشود.

وی می افزاید: در هر بیماری ممكن است یكی از این نشانه ها، یا تركیبی از آنها و یا حتی همه آنها بروز كند، شدت و میزان این نشانه ها هم بالا و پایین می رود و گاهی در بیمار مشاهده می شود و گاهی هم اصلا وجود ندارد. بنابراین می توان گفت كه بیماری آسم هنوز یك معماست.

به طور متوسط میزان ابتلا به بیماری آسم هر 10 سال یك بار 50 درصد افزایش یافته است، ولی متخصصان هنوز نتوانسته اند دلایل بروز این بیماری را دریابند.

آسم معمولا در میان افراد یك خانواده مشاهده می شود و می توان گفت كه احتمالا بعضی از مردم از نظر ژنتیكی مستعد ابتلا به این بیماری هستند، اما جان مدیسون در سن بالا یعنی در 70 سالگی به این بیماری مبتلا شد.

دكتر "رافائل بِنگوآ"، که برای سازمان بهداشت جهانی کار می کند، در پاسخ به این پرسش که چرا بروز آسم در آقای مدیسون اینقدر دیر صورت گرفت، می گوید: اگر شما از نظر ژنتیكی مستعد باشید مثلا بین پسرها و دخترها ، پسر ها بیشتر احتمال دارد كه مبتلا به آسم بشوند و یا اینکه اگر در خانواده شما موارد دیگری از آسم وجود داشته باشد و در شرایط مناسب قرار بگیرید، بیشتر احتمال دارد كه این بیماری در شما بروز كند.

شرایطی كه موجب بروز آسم می شود

برای بعضی ها هوای سرد و دود برای بعضی دیگر گرده گل و حشرات میكروسكوپی موجود در گرد و غبار خانه.

آنچه كه مسلم است این است كه همراه با تغییراتی كه در جهان به وجود آمده تعداد عواملی كه موجب ظهور آسم می شود نیز افزایش یافته است.

دكتر "مارتین پارتریج "، پروفسور طب تنفسی در دانشگاه امپریال لندن، می گوید: بسیاری از شرایطی كه ما با آن سرو كار داریم تغییر كرده است، از یك طرف میزان آلودگی هایی كه ما در معرض آنها قرار داریم عوض شده و از طرف دیگر محیطی كه در آن زندگی می كنیم تمیزتر شده، رژیم غذاییمان و حتی عادات سیگار كشیدنمان تغییر كرده است و علاوه بر همه اینها، میزان آسیب پذیری ما نیز ممکن است عوض شده باشد.

مشكل این جاست كه دانشمندان هنوز نمی دانند كه آیا عواملی مانند رژیم غذایی و یا محیط اطراف ما موجب بیماری آسم می شود و یا اینكه موجب می شود كه این بیماری كه ما مستعد آن بوده ایم در ما بروز كند.

دكتر پارتریج معتقد است كه علت بالا رفتن میزان مبتلایان به بیماری آسم در جوامع غربی این است كه ما بیش از اندازه در مورد نظافت و بهداشت وسواس به خرج می دهیم، ولی این بیماری در كشورهای در حال توسعه نیز رو به افزایش است.

به عنوان مثال در كنیا تخمین زده می شود كه در حدود 20 در صد از كودكان دچار آسم هستند، در كشورهای آمریكای لاتین این رقم بین 20 تا 30 درصد است و این رقم در هند از آنچه انتظار می رفت به مراتب بالاتر است .

آسم در هند

دكتر "راج سینگ"، که برای بنیاد آسم در هند كار می كند، اظهار می دارد : ما انتظار داشتیم كه این آمار در هند در حدود 4 تا 5 درصد باشد - البته با توجه به مطالعاتی كه در نقاط دیگر جهان انجام گرفته- ولی در نهایت تعجب دیدیم كه این رقم در حدود 10 در صد است.

بمبئی بزرگترین شهر هند است. سازمان بهداشت جهانی تخمین می زند كه بین 30 تا 40 در صد از موارد بیماری آسم با آلودگی هوا در شهرهایی مانند بمبئی ارتباط دارد و دكتر رافائل بنگوآ كه برای این سازمان كار می كند، معتقد است که این مساله برای كشورهای در حال توسعه مشكل بزرگی ایجاد می كند.

آنچه كه ما معمولا آلودگی مربوط به دود اتومبیل و كارخانه های صنعتی می نامیم در شهرهای بزرگ مانند بمبئی در حال افزایش است و شما به آسانی می توانید تفاوت میان امروز و 20 - 25 سال پیش را به وضوح ببینید.

هر چند تصور می شود كه آلودگی هوا احتمالا موجب بروز نشانه های بیماری آسم می شود، كارشناسان معتقدند كه دلایل كافی برای اثبات این مساله كه این گونه آلودگی موجب پیدا شدن این بیماری در مردم می شود، وجود ندارد.

  بیماری آسم یكی از معماهای بزرگ پزشکی مدرن توصیف شده است . هنوز باید نکته های بسیاری در مورد این بیماری روشن شود تا بتوان آن را معالجه کرد. 
دكتر راج سینگ، در مورد علت افزایش میزان متلایان به این بیماری در كشورهای در حال توسعه ، می گوید: زندگی مدرن و امروزی ما مانند فرش كردن كف اتاق ها، دستگاه های تهویه مطبوع، غذاهای حاضری و خانه هایی كه پنجره هایش هرگز باز نمی شود، احتمالا خطر ابتلا به این بیماری را بیشتر می كند.

او می افزاید: در هند، تغییر در شیوه زندگی می تواند یكی از این عوامل باشد و مردم نیز به طور حتم بیشتر و بیشتر شیوه غربی ها را دنبال می كنند، نوع غذای آنها عوض شده و مردم روش سنتی و قدیمی زندگی مشترك با افراد خانواده را رفته رفته كنار می گذارند و نحوه زندگی غربی ها را انتخاب می كنند.

او تاکید می کند برای پی بردن به این نکته که كدام یك از جنبه های زندگی غربی به افزایش بیماری آسم كمك می كند، باید تحقیقات بیشتری در انجام گیرد.

کاهش قربانیان آسم

تعداد قربانیان این بیماری در بسیاری از كشورها به میزان قابل ملاحظه ای رو به كاهش گذاشته است. حتی تعداد كسانی كه در بیمارستان بستری می شوند نیز در كشورهایی مثل استرالیا، زلاند نو و بریتانیا در حال پایین آمدن است و دلیلش این است كه فایده های مصرف "استروئید" از طریق تنفس مشخص شده است، به ویژه كه با استفاده از این شیوه مردم می توانند از بروز حملات شدید آسمی پرهیز كنند و دیگر احتیاجی به خدمات بهداشتی فوری نداشته باشند.

در كشورهایی مانند هند مردم از عهده پرداخت هزینه چنین داروهایی بر نمی آیند.

بیماری آسم یكی از معماهای بزرگ پزشکی مدرن توصیف شده است . هنوز باید نکته های بسیاری در مورد این بیماری روشن شود تا بتوان آن را معالجه کرد.

محققان باید ابتدا دلایل این پدید آمدن این بیماری را دریابند، ولی در حال حاضر برای كسانی كه به داروهای جدید دسترسی دارند معالجه این بیماری رفته رفته آسانتر می شود و هر چه بیشتر مردم روش زندگی خود را تغییر بدهند و روش غربی ها را در پیش بگیرند تعداد مبتلایان به این بیماری نیز بیشتر می شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha