یك فوق تخصص چشم‌پزشكی گفت: بیماری پلك زدن غیر ارادی بیشتر در زنان میانسال شایع است و استرس این بیماری را تشدید می‌كند.

به گزارش سلامت نیوز آزاده فرحی اظهار داشت: بلفارواسپاسم یكی از عوارض چشمی است كه در آن پلك‌ها به صورت غیر ارادی باز و بسته می‌شود؛ در حقیقت این عارضه چشمی نوعی دیستونی است؛ دیستونی به معنای انقباض غیر ارادی مكرر و طولانی در یك عضله یا گروهی از عضلات است.

وی با بیان اینكه بلفارواسپاسم یك عارضه پیشرونده عصبی است، گفت: این عارضه بیشتر در زنان میانسال و سالمند اتفاق می‌افتد؛ شایعترین شكل بلفارواسپاسم "بلفارواسپاسم خود به خودی خوش‌خیم " است كه به صورت بسته شدن مكرر و غیر ارادی پلك‌ها ظاهر می‌شود.

این فوق تخصص چشم پزشكی افزود: بلفارواسپاسم معمولاً به صورت تدریجی ایجاد می‌شود؛ در ابتدا ممكن است فرد فقط احساس خشكی چشم یا حساسیت به نور داشته و هیچ انقباض عضلانی غیر ارادی وجود نداشته باشد اما پس از مدتی تحریك چشم با نور خورشید، باد خنك، سر و صدا، حركات سریع سر یا چشم و استرس عصبی موجب شروع حملات بلفارواسپاسم می‌شود.

فرحی در مورد علت ایجاد بلفارواسپاسم بیان كرد: این عارضه چشمی ناشی از نوعی اشكال در عملكرد "عقده‌های قاعده‌ای مغز " است؛ عقده‌های قاعده‌ای، بخشی از مغز است كه در تنظیم حركات هماهنگ عضلات دخالت دارند البته هنوز به طور دقیق مشخص نیست كه چه مشكلی موجب بروز بلفارواسپاسم می‌شود.

وی در گفت‌وگو با  فارس اضافه كرد: در بیشتر موارد، بلفارواسپاسم به خودی ‌خود و بدون هیچ دلیل مشخصی ایجاد می‌شود و در بسیاری از افراد، خشكی چشم می‌تواند عامل محركی باشد كه در افراد حساس موجب شروع بلفارواسپاسم شود.

وی گفت: گاهی بلفارواسپاسم یا انواع دیگر دیستونی در افراد یك خانواده بروز می‌كند؛ از این رو ممكن است زمینه‌های ارثی و ژنتیكی در بروز این بیماری مؤثر باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha