سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۳۶
کد خبر: 22293

آیا می‌دانید كه فرد مبتلا به ایدز از زمان ابتلا به ویروس«اچ‌.آی.وی» تا مرگ ناشی از ایدز (حدود 15 سال) 4‌مرحله مهم را شامل دوره چند هفته‌ای مشابه سرماخوردگی شدید، دوره چند ساله خاموش اما شدیدا مسری بیماری، دوره بروز مجدد بیماری و در نهایت ابتلا به بیماری‌های كشنده را طی می‌كند؟

به گزارش سلامت نیوز آیا می‌دانید در تمام این 4 مرحله وجود بیماری‌های پوستی یكی از نشانه‌های مهم تشخیص این بیماری مهلك است؟آیا می‌دانید آمارها می‌گویند در حال حاضر بیش از 45‌میلیون نفر در دنیا مبتلا به ویروس اچ.آی.وی هستند؟ در حالی كه در سال 1990 تنها كمتر از 10 میلیون نفر مبتلا به این بیماری بوده‌اند. آیا می‌دانید میزان مرگ و میر ناشی از این بیماری از سال 1981 تاكنون نزدیك به 30 میلیون نفر بوده است و این یعنی چهارمین عامل مرگ و میر در دنیا؟ و آیا می‌دانید یك آمار مقایسه‌ای نشان می‌دهد در سال 1990 تنها 300 هزار نفر به علت ایدز فوت كردند در حالی كه در سال 2005 بیش از 2‌میلیون نفر بر اثر این بیماری جان خود را از دست دادند یعنی نزدیك به 8 برابر افزایش؟

دكتر سید ناصر عمادی متخصص پوست و مو در این باره میگوید : امروزه بیش از 70 درصد از بیماری ایدز از طریق رفتارهای پرخطر جنسی و آن هم با شدت و میزان بیشتر، در كسانی كه مبتلا به بیماری‌های آمیزشی و پوستی ناحیه تناسلی هستند، منتقل می‌شود. این یعنی بسیاری از ضایعات و زخم‌های آشكار و غیرآشكار پوستی ناحیه تناسلی می‌توانند ویروس بیشتری از ایدز را به شریك جنسی منتقل كند. بنابراین ضایعات پوستی شناخته شده نه‌تنها می‌توانند نشانه‌هایی از بیماری ایدز باشند بلكه می‌توانند خود عاملی برای انتقال بیماری به دیگران باشند.

توصیه‌ها

ـ‌ پایبندی به عزت، حرمت و آبروی خانوادگی و اجتماعی

مطمئن باشید عشق پاك و پایدار كه عزت و احترام خانوادگی و اجتماعی را در خود گنجانیده، تنها در مراقبت و پرهیز از تمایلات غیراخلاقی شكوفا و متعالی می‌شود. سعی كنیم آن را محترم بشماریم و به دیگران نیز بیاموزیم كه رعایت آن از ضروریات زندگی ماست .

ـ‌ مصرف حتمی دو پوشش كاندوم در شرایط اجتناب‌ناپذیر از انجام عمل جنسی با فرد مشكوك به بیماری

ـ‌ كنترل و معاینه دقیق و انجام آزمایشات مقاربتی شریك جنسی قبل از هر گونه روابط جنسی

ـ‌ تشویق شریك جنسی برای مراجعه به پزشك در صورت مشاهده موارد مشكوك

ـ‌ شست‌وشوی كامل بدن و ناحیه تناسلی قبل و بعد از تماس جنسی

ـ‌ پرهیز از پوشیدن مجدد لباس زیر مشكوك به آلودگی

ـ‌ در صورت كشف بیماری آمیزشی در یكی از اعضای خانواده تمام اعضای خانواده و شركای جنسی باید تحت آزمایش‌های مشابه قرار گیرند.
منبع :جام جم

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha