مهمترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای نشان دادن دنیای جذابی از تصاویر پرتحرك و زنده با صداهای مهیج است و به دلیل خصوصیت روانی و تأثیرپذیری كوكان، تأثیرات بدی را بر روی آنها خواهد گذاشت.

به گزارش سلامت نیوز مهمترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای نشان دادن دنیای جذابی از تصاویر پرتحرك و زنده با صداهای مهیج است و به دلیل خصوصیت روانی و تأثیرپذیری كوكان، تأثیرات بدی را بر روی آنها خواهد گذاشت.
دكتر مهدیه وارث وزیریان، كارشناس اداره روان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشكی  ضمن بیان این مطلب اظهار داشت: بازی‌های رایانه‌ای به دلیل جذابیتی كه دارند، روح و جسم كودكان را مطیع خود می‌سازد و به عالمی از تخیلات می‌برد و در این شرایط كودكان خود را محور و قهرمان اصلی ماجرا می‌پندارند و چون عامل بودن خود را می‌بینند برایشان  لذت بخش است.
وی ادامه داد: بیشترین نگرانی از بازی‌های رایانه‌ای به این دلیل است كه در طراحی آن از جدیدترین و جذابترین چهره‌ها و شخصیت‌ها استفاده می‌شود كه از نظر محتوا، از سنت‌ها و باورهای ما دور هستند و اگر این بازی‌ها با الگوهای فرهنگی و اجتماعی كودكان سازگار باشد در بعضی مواقع می‌تواند تأثیرات خوبی را بر یادگیری بچه‌ها داشته باشد.
وی با اشاره به این كه خیره شدن مداوم به صفحه نمایش رایانه، چشمان كودكان را تحت فشار نور قرار می‌‌دهد و دچار عوارض می‌كند، افزود: كودكان به هنگام بازی چنان غرق بازی می‌شوند كه توجه نمی‌كنند تا چه حد از لحاظ بینایی و ذهنی به خود فشار می‌آورند و به دلیل این كه كودك در یك وضعیت ثابت تا ساعت‌ها می‌نشیند ستون فقرات و استخوان‌بندی او دچار مشكل می‌شود.
دكتر وزیریان تصریح كرد: به دلیل قرار گرفتن پوست در معرض اشعه‌هایی كه از صفحه رایانه پخش می‌شود باعث ایجاد تهوع و سرگیجه در كودكان و نوجوانان می‌شود.
وی ادامه داد: مهمترین مشخصه بازی‌های رایانه‌ای حالت جنگی اكثر آنهاست و این كه فرد باید برای رسیدن به مرحله بعدی بازی با نیروهای به اصطلاح دشمن بجنگد، استمرار چنین بازی‌های كودك را پرخاشگر و ستیزه‌جو بار می‌آورد البته بعضی از محققان براین باورند كه هنگام بازی كردن خشونت كودكان و نوجوانان تخلیه می‌شود.
این روانپزشك خاطرنشان كرد: كودكان و نوجوانان به دلیل این كه ساعت‌های طولانی پای رایانه می‌نشینند انزوا طلب می‌شوند و با دیدن صحنه‌های تكراری قدرت خلاقیتشان پایین می‌آید. روحیه انزوا طلبی باعث می‌شود كه از گروه همسالان جدا شود كه این خود سرآغازی برای بروز ناهنجاری‌های دیگر است.
وی تأكید كرد: به دلیل جاذبه مسحوركننده‌ای كه این بازی‌ها دارد، بچه‌ها وقت و انرژی زیادی را صرف بازی با آن می‌كنند و در اكثر مواقع بازی كردن را به درس خواندن ترجیح می‌دهند بنابراین خانواده‌ها باید زمان محدودی را برای بازی فرزندانشان اختصاص دهند كه این زمان می‌تواند حدود یك ساعت در روز باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha