شنبه ۱۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۸

چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر حضور دوباره «ساس»ها در ساختمان‌های کوی دانشگاه به گوش می رسد.

همدرسی با ساس و شپش

سلامت نیوز:در قاموس خلایق زنده‌، حشرات موجودات موذی نام گرفته‌اند. سوسک‌ها، شپش‌ها، ساس‌ها، کک‌ها و اصلا همین رفیق همیشگی‌مان پشه‌ها ریز اما برای بسیاری از ما، موجودات خوشایندی نیستند.

به گزارش سلامت نیوز،ابتکار نوشت: بارها شنیده شده که به دلیل رشد شپش در لابه‌لای موی دانش‌آموزان، موهای آن‌ها را تراشیده اند و یا حتی محدودیت‌هایی را برای مدارس دخترانه و پسرانه ایجاد کرده‌اند تا بتوانند «بهداشت تحصیلی» را رعایت کنند. این اتفاق در دانشگاه‌ها و البته در جنبه خوابگاهی آن نیز مشاهده می‌شود؛ آپارتمان‌هایی جمعی که تشکیل خوابگاه‌های دانشگاه‌های سراسری را می‌دهند به دلیل وسعت بالا همیشه در معرض حمله حشرات موذی قرار دارند. کوی دانشگاه تهران یکی از این موارد است که شاهدان عینی خبر از بازگشت مجدد «ساس‌»ها به آنجا را می‌دهند.


کوی ساس ها


چند روز گذشته خبرهایی مبنی بر حضور دوباره «ساس»ها در ساختمان‌های کوی دانشگاه به گوش می رسد. این اخبار که توسط دانشجویان به «ابتکار» منتقل شده است با توجه به سابقه کوی دانشگاه در این زمینه بعید به نظر نمی‌رسد. با کمی جست‌وجو در اینترنت به اظهارنظرهای مختلفی در ارتباط با وجود ساس‌ها در کوی دانشگاه رسیدیم. براساس آنچه ایسنا در آذر ماه 1389 از زبان داریوش اسماعیلی، مدیرکل وقت کوی دانشگاه تهران آورده بود، سمپاشی اتاق‌های خوابگاه فاطمیه یک به دلیل وجود شایعه مشاهده ساس در خوابگا‌ه‌ها انجام شد اما ساسی در خوابگاه وجود نداشت. 


خبر این که ساس‌ها در کوی دانشگاه وجود داشتند یا نه سر به مهر ماند تا اینکه در آذر ماه 1395 یک بار دیگر خبر حمله ساس‌ها به کوی دانشگاه و بخش پسرانه آن منتشر شد و چندین عکس از گزیدگی توسط ساس در فضای مجازی منتشر شد. تصاویری که به اندازه کافی دلخراش بود و برای محیط و سلامت دانشگاهی ناامید کننده به نظر می‌رسید. ساس‌ها بیشتر در محل زندگی انسان زندگی می‌کنند، مانند منزل، هتل، خوابگاه، زندان،پادگان، بیمارستان، آسایشگاه و... . ساس ها گونه ای انگل هستند که در شکاف دیوار، کف خانه، اسباب و اثاثیه، لابه لای کارتن‌، پشت کاغذ دیواری، کمدها و درهای چوبی و قفسه کتابخانه‌، مبلمان، تشک‌ و پشتی‌مخفی می‌شوند و شب‌ها و در نور کم فعالیت می‌کنند و مثل پشه‌ها به سراغ شما می آیند. ساس روی بدن انسان زندگی نمی‌کند بلکه در محلی نزدیک به محل نشستن و خوابیدن انسان زندگی می‌کند. 
کوی دانشگاه از ساختمان های متفاوتی تشکیل شده است که برخی از آن‌ها قدیمی تر و برخی تازه ساخت است. دانشجویان می‌گویند ساختمان‌های قدیمی سمپاشی می‌شود و براساس شواهد در همین روزها درحال بازسازی (احتمالا رنگ آمیزی و تعمیرات) است. گفتی است از ابتدای تابستان ساختمان های شماره ۱۴، ۱۵، ۱۶ و ۱۷ پسران کوی دانشگاه بسته و در حال تعمیرات است. با این حال دانشجویان می‌گویند که در ساختمان‌های تازه ساخت نیز در این روزها ساس‌ها مشاهده کرده‌اند و چند تن از آن‌ها مجبور به تعویض اتاق خود به اتاقی دیگر و یا ساختمانی دیگر شده اند. 
یکی از دانشجویان کوی دانشگاه در ارتباط با وجود ساس‌ها در خوابگاه‌های کوی دانشگاه می‌گوید: «دو نفر از دوستان من این روزها که چند مورد ساس در اتاق دیدند، وسایل خود را جمع کردند و به ساختمان دیگری رفتند. به هرحال فصل دفاع از پایان نامه ها است و دانشجویان دوست ندارند درگیر با این موجودات شوند و از برنامه های خود عقب بمانند.»


او ادامه می‌دهد: «در روزهای گذشته بعضی از دانشجویاناتاق های مجاور را می بینیم که در محیط باز بیرون ساختمان وسایل خود را می‌تکانند و همه وسایل اتاق را شست و شو دادند.»

شاید این سوال مطرح شود که چگونه ساس‌ها از ساختمان‌های قدیمی‌تر به ساختمان‌های جدید راه پیدا کرده‌اند؟ پاسخ در وسایل دانشجویان است که از اتاقی به اتاق دیگر انتقال داده شده اما پاکسازی نشده است و یا انتقال تخت ها و موکت ها از ساختمانی به ساختمان دیگر موجب انقال ساس ها شده است که در حال حاضر ساس ها بار دیگر از خود خودی نشان داده اند. در روزها گذشته گزارشاتی از وجود ساس در ساختمان‌های شماره 6 و 7 کوی دانشگاه منتشر شده است که پیش بینی می شود با آغاز فصل پاییز برشمار این موجودات افزوده شود.


شپش ها هم می آیند


بیست و چهارمین روز آبان ماه سال گذشته خبری منتشر شد مبنی بر مرگ یک کودک 7 ساله به دلیل شپش سر! بعد مشخص شد که مادر این دختر بابلی به سر دو فرزندش (7 و 10 ساله) سم کشاورزی مالیده تا شپش های سر آن ها را بُکشد که موجب مرگ این دختر 7 ساله و به کما رفتن پسر 10
ساله اش شده است. شاید بگویید در روستا ها همچین موضوعی طبیعی به نظر می رسد، شپش ها هرچند زمان می شناسند اما مکان برای آن‌ها مهم نیست. به طور مثال سال گذشته در یکی از مدارس منطقه سعادت آباد تهران روی سر چند دانش آموز شپش مشاهده شد. مسئولان می گویند طبیعی است و بحث ابتلا به شپش در مدارس موضوع جدیدی نیست و در تمام استان ها وجود دارد. این موضوع به سرما و گرمای هوا بستگی دارد؛ در فصل سرما به دلیل اینکه تجمع مردم بیشتر است، احتمال ابتلا به آن نیز بیشتر می‌شود که بهداشت فردی دانش آموزان از اهمیت بالایی برخوردار است اگر رعایت نشود باعث شیوع شپش ها خواهد شد. 
با رعایت بهداشت فردی به سادگی می توان از شر این موجودات خلاص شد. هرچند در مواردی مانند ساس که در کوی دانشگاه مشاهده شده است نیاز به همت مسئولان برای تعویض و نونواری تخت ها و موکت های اتاق های خوابگاه دارد. براساس تجربیات سال های گذشته در آبان و آذر ماه بیشترین آمار مربوط به حضور ساس در کوی دانشگاه منتشر شده است که با توجه به اینکه می توان با راهکارهای مناسب مانع شیوع آن ها شد باید منتظر پاسخ مسئولان کوی دانشگاه ماند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha