سه‌شنبه ۳۰ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۸
کد خبر: 22297

انسداد تنفسی به هنگام خواب، در بزرگسالان شایع است و ممكن است منجر به افزایش فشار خون، حملات قلبی، سكته و حتی مرگ زودهنگام شود.

به گزارش سلامت نیوز این اختلال ممكن است عوارض دیگری نیز داشته باشد كه می‌توان از خواب‌آلودگی روزانه، عدم كارایی لازم در انجام وظایف روزانه و افزایش احتمال تصادفات رانندگی نام برد.اختلالات تنفسی خواب در كودكان (از نوزادی تا بلوغ) نیز ممكن است دیده شود، اما علل، پیامدها و درمان آن با انسداد تنفسی بزرگسالان ممكن است متفاوت باشد.

خواب انسدادی در اطفال

خرخر شبانه، علامت اصلی انسداد تنفسی در كودكان است. این خرخر هر شب و صرف‌نظر از این‌كه سر كودك چگونه باشد، وجود دارد. هرچند وقت یك بار كودك برای لحظاتی نفس نمی‌كشد و خرخر او قطع می‌شود، اما بعد از چند لحظه با یك دم عمیق صدادار مجددا تنفس و خرخر او از سر گرفته می‌شود. خرخر در 10 درصد كودكان گزارش شده است و 10 درصد از این افراد (یعنی حدود یك درصد كل كودكان) به وقفه تنفسی به هنگام خواب مبتلا هستند.وقتی كه یك فرد، جوان یا پیر، به هنگام خواب دچار وقفه تنفسی می‌شود، بدن وی حالت «خفگی» را تجربه می‌كند. ضربان قلب كم می‌شود، سیستم خودكار عصبی تحریك می‌شود، فشارخون بالا می‌رود، مغز هوشیار می‌شود و نهایتا فرد از خواب بیدار می‌شود. در بعضی موارد سیستم عروقی كودك می‌تواند تغییرات فشار خون و ضربان قلب را تحمل كند، اما مغز كودك نمی‌تواند قطع مكرر خواب را تحمل كند و در نتیجه بچه خوب وزن نمی‌گیرد و خوب رشد نمی‌كند.

نتایج درمان نكردن وقفه تنفسی

ـ خرخر؛ اگر كودك اتاق مستقلی نداشته باشد طبیعی است كه خرخر وی مانع خوابیدن بقیه افراد خانواده هم خواهد بود.

ـ محرومیت از خواب؛ وقتی خواب شبانه كودك، خوب و كافی نباشد باعث خواب‌آلودگی روزانه می‌شود. این كودك انرژی لازم را برای فعالیت‌های فیزیكی دوران كودكی ندارد.

ـ وضعیت ادراری غیرطبیعی؛ وقفه تنفسی به هنگام خواب باعث افزایش ادرار شبانه می‌شود و این امر می‌تواند منجر به شب ادراری كودك گردد.

ـ ‌ رشد؛ به طور طبیعی هورمون رشد در شب ترشح می‌شود. در مبتلایان به وقفه تنفسی، ممكن است ترشح هورمون به دفعات قطع شود و منجر به رشد و تكامل آهسته‌تری شود.

ـ‌ اختلال عدم تمركز یا بیش‌فعالی؛ تحقیقات نشان می‌دهد كه وقفه تنفسی به هنگام خواب یك فاكتور دخیل در اختلال عدم تمركز یا بیش فعالی است.

تشخیص اختلال تنفسی به هنگام خواب

تشخیص این اختلال اول از همه توسط والدین و با مشاهده خرخر كودك صورت می‌گیرد، اما وقتی بیمار نزد پزشك برده می‌شود، پزشك با واكاوی خود می‌تواند بعضی از عوارض اجتماعی مثل علائم محرومیت از خواب، افت تحصیلی، شب ادراری و... را در كودك بیابد.كودكی كه خرخر می‌كند باید توسط متخصص گوش و حلق و بینی ویزیت شود. اگر علائم زیاد باشد و لوزه‌ها بزرگ باشند، متخصص توصیه خواهد كرد كه لوزه‌های كامی و لوزه سوم برداشته شوند. بر عكس، اگر علائم خفیف است و وضعیت تحصیلی كودك خوب است و لوزه‌ها كوچك هستند نیازی به جراحی نخواهد بود و بیمار تحت درمان دارویی قرار خواهد گرفت.

 دكتر محمدحسن عامری
متخصص گوش حلق و بینی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha