در مواردی كه لبه پلك‌ها عفونت و التهاب شدید دارد، باید پماد آنتی بیوتیك مصرف شود؛ هنگام استفاده از این روش برای شست‌وشوی پلك بهتر است از مواد آرایشی چشم استفاده نشود.

سلامت نیوز: یك فوق تخصص چشم پزشكی گفت: در قسمت عقب لبه پلك، غدد روغنی خاصی وجود دارد كه ترشحات آن در ساختار اشك بسیار مهم است و بهداشت پلك تا حدود زیادی به عملكرد صحیح این غدد كمك می‌كند.

مهدی بهنیا در گفت‌وگو با  فارس  اظهار داشت: پوست پلك ،نازك‌ترین پوست بدن است و مژه‌ها تنها موهای پلك هستند كه تعداد آن در پلك بالا 2 برابر پلك پایین است؛ مژه‌ها هر 3 تا 5 ماه یك بار جایگزین می‌شوند و اگر یك مژه جدا شود رویش آن 2 ماه طول خواهد كشید و اگر با قیچی كوتاه شود پس از 2 هفته بلند خواهد شد.

وی گفت: مژه‌ در قسمت جلو لبه پلك قرار دارد و در قسمت عقب آن، غدد روغنی خاصی وجود دارد كه ترشحات آن در ساختار اشك بسیار مهم است؛ اگر این غدد و غدد دیگر عروق و چربی كنار مژه‌ها به خوبی عمل نكنند خشكی چشم، خارش، سوزش و احساس وجود جسم خارجی در چشم ایجاد می‌شود؛ بر همین اساس بهداشت پلك تا حدود زیادی به عملكرد صحیح این غدد پلكی كمك می‌كند.

این فوق تخصص چشم‌پزشكی افزود: برای بهداشت پلك بهتر است گوش پاك كن با شامپو بچه رقیق‌شده خیس شود و پس از اینكه آب اضافی آن‌ گرفته شد پلك‌ها را شست‌وشو داد و سپس با پارچه تمیز، اثرات شامپو پاك شود؛ اگر روی لبه پلك، شوره و پوسته وجود داشته و فرد مرتباً احساس سوزش و خارش چشم داشته باشد باید این كار را روزی 4 بار به مدت 5 دقیقه انجام دهد تا علائم از بین برود همچنین پس از برطرف شدن علائم، روزی یك بار به مدت طولانی این كار را تكرار كند.

وی خاطرنشان كرد: در مواردی كه لبه پلك‌ها عفونت و التهاب شدید دارد، باید پماد آنتی بیوتیك مصرف شود؛ هنگام استفاده از این روش برای شست‌وشوی پلك بهتر است از مواد آرایشی چشم استفاده نشود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha