دستگاه‌های زباله‌سوز باید براساس استانداردهای روز دنیا انتخاب شوند اما وزارت بهداشت با اصرار خود در این بحث استقرار سیستم‌های اتوكلاو و ماكرویو كه جزء زباله‌سوز‌های خرد بوده و زباله ویژه را به طور كامل بی‌خطر نمی‌كنند، استفاده می‌كند.

سلامت نیوز:رئیس كمیسیون برنامه بودجه شورای اسلامی شهر تهران گفت: تعیین بودجه برای جمع‌آوری پسماند‌های ویژه بیمارستانی هیچ وقت در اولویت وزارت بهداشت نبوده است.

به گزارش  فارس، رسول خادم در سیصد و چهلمین جلسه علنی شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح پیشنهاد تأمین اعتبار مورد نیاز پسماند‌های ویژه پزشكی به دولت و مجلس شورای اسلامی، گفت: از 8 سال گذشته وزارت بهداشت همواره می‌گوید برای پسماند‌های ویژه بیمارستانی ردیف اعتباری ندارد.

وی ادامه داد: این در حالی است كه تخصیص اعتبار در هر وزارت‌خانه‌ای برعهده وزیر است اما انجام این كار هیچ وقت جزء اولویت‌های وزارت بهداشت نیست؛ طی سال‌های گذشته وزارت بهداشت همواره با فرافكنی تقصیر عدم ساماندهی پسماند‌های ویژه را به گردن شهرداری انداخته است.

خادم تصریح كرد: دستگاه‌های زباله‌سوز باید براساس استانداردهای روز دنیا انتخاب شوند اما وزارت بهداشت با اصرار خود در این بحث استقرار سیستم‌های اتوكلاو و ماكرویو كه جزء زباله‌سوز‌های خرد بوده و زباله ویژه را به طور كامل بی‌خطر نمی‌كنند، استفاده می‌كند.

رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران با بیان اینكه استفاده از سیستم اتوكلاو، پسماند ویژه را تبدیل به پسماند عادی نمی‌كنند، افزود: این امر موجب افزایش خطر در انجام این كار است؛ اما باید توجه داشت كه بحث قابل توجهی از زباله‌های ویژه در تهران مربوط به بیمارستان‌های خصوصی، درمانگاه‌ها و كلینیك‌‌ها است.

وی خاطر نشان كرد: بیمارستان‌های خصوصی، درمانگاه‌ها و كلینیك‌ها مشمول طرح ساماندهی پسماند‌ها نمی‌شوند ولی چاره‌ای نداریم چرا كه باید قدم اول برای ساماندهی پسماند‌های ویژه برداشته شود؛ ما می‌خواهیم یك ردیف بودجه برای ساماندهی پسماند‌های بیمارستانی مربوط به كل كشور در نظر گرفته شود.

خادم یادآور شد: در حال حاضر به ازای هر كیلوگرم پسماند ویژه 100 تومان شهرداری از بیمارستان‌ها دریافت می‌كند برای همین منظور پسماند ویژه در بیمارستان‌ها با پسماند‌های عادی مخلوط می‌شوند تا شهرداری همه را یكجا حمل كند.

رئیس كمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران درباره پلمپ بیمارستان‌ها نیز گفت: شهرداری توان پلمپ بیمارستان را ندارد و تأكید می‌كنند كه در نظر گرفتن این ردیف بودجه مشكلی از پسماند‌های ویژه را حل نخواهد كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha