رئیس سمینار کشوری مشاوره ژنتیک عنوان کرد: غربالگری زوجین پیش از ازدواج به منظور شناسایی ازدواج‌هایی که نسبت به بقیه، خطر بیشتری برای تولد فرزند با مشکل ژنتیکی دارد، طبق قانون اجباری است.

غربالگری زوجین پیش از ازدواج اجباری است

سلامت نیوز:رئیس سمینار کشوری مشاوره ژنتیک عنوان کرد: غربالگری زوجین پیش از ازدواج به منظور شناسایی ازدواج‌هایی که نسبت به بقیه، خطر بیشتری برای تولد فرزند با مشکل ژنتیکی دارد، طبق قانون اجباری است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،دکتر مینو رفیعی، رئیس سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها، گفت: امروزه با توجه به پیشرفت قابل توجه علوم پزشکی و بهداشتی به دنبال پیشگیری از بیماری‌های عفونی و رعایت بهداشت فردی و بهبود تغذیه، بیماری‌های ارثی - ژنتیکی و معلولیت‌های ناشی از آن بخش قابل توجهی از بیماری‌ها را به خود اختصاص داده است. در حال حاضر الگوی آینده کشورها انتقال دانش پزشکی از درمان به سوی پیشگیری است.

وی تصریح کرد: سالیانه کودکان معلول بسیاری در کشور ما متولد می‌شود و عواملی چون درصد بالای ازدواج‌های فامیلی، شیوع بالای بیماری‌های خونی- ارثی مثل تالاسمی، عدم آگاهی مردم درباره پیشگیری از بسیاری از بیماری‌ها و ناتوانایی‌ها و ... در بروز آن نقش دارند. و نیمی از موارد معلولیت‌های مختلف مانند نابینایی‌ها، ناشنوایی‌ها و موارد عقب‌ماندگی ذهنی شدید به دلیل اختلالات ژنتیک ایجاد می‌شود.

رفیعی در ادامه با توجه به برگزاری سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها، ادامه داد: علاوه بر اهداف علمی، دو اتفاق در این کنگره از جمله بزرگداشت بیستمین سال ارائه خدمات مشاوره ژنتیک به جامعه توسط سازمان بهزیستی و ورود به فعالیت‌های پیشگیری از معلولیت‌ها به‌دلیل آنکه یک ماموریت مهم سازمان بهزیستی بود از سال ٧٤ در قالب طرح پیشگیری از تنبلییچشم شروع شده بود.

وی افزود: لیکن شروع برنامه تخصصی پیشگیری از معلولیت‌های ناشی از اختلالات ژنتیک از سال ٧٦ آغاز شد و ادامه یافت و ارتقا پیدا کرد به گونه‌ای که امروز ٢٥٦ مرکز مشاوره ژنتیک در سطح کشور داریم که توسط پزشکان دوره دیده اداره می‌شود.

رئیس سمینار کشوری مشاوره ژنتیک یادآور شد: در طول این بیست سال بیش از یک میلیون پرونده تشکیل شده و مشاوره ژنتیک ارائه شده است.اتفاق مهم دوم تصویب قانونی برای اجباری شدن غربالگری زوجین پیش از ازدواج به منظور شناسایی ازدواج‌هایی است که نسبت به بقیه خطر بیشتری برای تولد فرزند با مشکل ژنتیکی دارد.

گفتنی است، ششمین سمینار کشوری مشاوره ژنتیک و نقش آن در پیشگیری از معلولیت‌ها 10 و 11 آبان ماه 96 در سالن همایش‌های رازی برگزار می‌شود.


 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha