چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۱۰
کد خبر: 22319

مردم به اشتباه فكر می‌كنند كه هر ضایعه‌ای در كف پا، میخچه است این در حالیست كه برخی از آنها زگیل است اما به علت قرار گرفتن در كف پا به طرف داخل پا برآمده شده و در ظاهر صاف است.

سلامت نیوز:یك متخصص پوست توصیه كرد: میخچه بی‌درد و زگیل دردناك است بنابراین نباید این دو با یكدیگر اشتباه گرفته شوند.

دكتر حسین طباطبایی در گفت وگو با ایسنا اظهار كرد: مردم به اشتباه فكر می‌كنند كه هر ضایعه‌ای در كف پا، میخچه است این در حالیست كه برخی از آنها زگیل است اما به علت قرار گرفتن در كف پا به طرف داخل پا برآمده شده و در ظاهر صاف است. زگیل چون ویروسی است معمولا متعدد است اما میخچه بر اثر ویروس به وجود نمی‌آید و بندرت بیش از یك ضایعه است.

وی افزود: برخی از بیماران زگیل را با میخچه اشتباه می‌گیرند و خودسرانه درمان می‌كنند همین امر باعث افزایش تعداد زگیل می‌شود.

این متخصص پوست با اشاره به تبعات درمان خودسرانه زگیل و میخچه گفت: بیماران‌ با این كار به پوست خود آسیب می‌رسانند و با وارد كردن خراش بر آن، باعث عفونت پوست می‌شوند. در این شرایط بیمار با عفونت و درد به پزشك مراجعه می‌كند.

وی درباره علت به وجود آمدن میخچه اظهار كرد: پوست به علت فشار مستمر بر نقاطی از بدن، ضخیم می‌شود تا استخوان و اعصاب زیر نقاط تحت فشار را از آسیب محافظت كند. گاهی اوقات در مركز پوست ضخیم شده، یك هسته ایجاد می‌شود كه هنگام تحت فشار قرار گرفتن با اعصاب زیرین خود برخورد می‌كند و فرد احساس درد می‌كند این هسته، میخچه است.

این متخصص پوست درباره درمان میخچه گفت: گاهی اوقات با اسید، چسب میخچه و حتی جراحی، میخچه به روش علامتی درمان می‌شود. در این شرایط ممكن است دوباره میخچه تشكیل شود اما در درمان علتی، علل به وجود آمدن بیماری درمان می‌شود. در این مرحله بیمار به ارتوپد مراجعه می‌كند تا پزشك مدل پا را تصحیح كند، به این ترتیب فشار از نقطه‌ای كه باعث ایجاد میخچه می‌شود، برداشته می‌شود.

وی افزود: ارتوپد می‌تواند این كار را با تجویز كفش طبی یا انجام جراحی در صورت لزوم انجام دهد اما گاهی اوقات پزشك به علت بالا بودن سن بیمار قادر به جراحی او نیست بنابراین چنین بیماری را تنها می‌توان به روش علامتی درمان كرد.

طباطبایی در پایان درباره علت دیر بهبود پیدا كردن زخمهای پوستی برخی از افراد گفت: عوامل ژنتیك، ابتلا به بیماریهایی مانند كم خونی فقر آهن و دیابت، ضعف سیستم دفاعی بدن، میزان عمق و ضخامت زخم،‌ تداوم پیدا كردن یا نكردن عامل ایجاد كننده زخم در دیر بهبود پیدا كردن زخمهای پوستی موثر هستند. در این شرایط با كنترل بیماریهای زمینه‌ای می‌توان روند بهبود زخمهای پوستی را تسریع كرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha