درصد افراد مبتلا به این میکروب در کشورهای پیشرفته کمتر و در کشورهای در حال توسعه بالاتر و در ایران حدود 60 درصد مردم مبتلا می باشند .

تنها بیماران خاص نسبت به درمان میکروب هلیکو باکتر اقدام کنند

سلامت نیوز: یک فوق تخصص گوارش و کبد گفت:درصد افراد مبتلا به این میکروب در کشورهای پیشرفته کمتر و در کشورهای در حال توسعه بالاتر و در ایران حدود 60 درصد مردم مبتلا می باشند .

دکتر امیری حسین فقیهی در گفت و گو با خبرنگار سلامت نیوز؛گفت:  این میکروب از طریق ارتباط های نزدیک بین افراد خانواده ، آب و پلاکهای دندان ،  ترشحات مگس ها و برخی عوامل دیگر بین افراد منتقل می شود.
وی درباره درمان این نوع میکروب در افراد گفت: تنها افراد مبتلا به زخم معده و زخم اثنی عشر و کسانی که در فامیل درجه یک سابقه ابتلا به سرطان معده دارند و همچنین افرادی که بیماری سوء هاضمه آنها بیش از 3 هفته طول می کشد به درمان این میکروب اقدام کنند و افرادی که هیچ یک از این موارد را ندارند نگران نباشند.
وی افزود: نکته مهم این است که وقتی نتیجه آزمایش ابتلا به این میکروب در فردی مثبت باشد فرد نگران می شود و فکر می کند که اتفاق بسیار مهمی افتاده است در صورتی که جز در شرایط خاص افراد نباید نگران وجود این میکروب در معده خود باشند زیرا نه ازنظر اقتصادی به نفع فرد و کشور است و نه از نظر علمی ثابت شده که همه افراد بایستی نسبت به درمان این میکروب اقدام کنند و از طرفی عوارض بسیاری که داروهای از بین برنده این میکروب برای بدن انسان دارد می تواند بیشتر از وجود میکروب برای بدن مضر باشد.
دکتر امیر حسین فقیهی گفت: چنانچه از طریق بررسی آزمایشات خون جهت هلیکوباکتر و انجام آندوسکوپی، برای فرد بیمار تشخیص زخم داده شود، بایستی از داروهای ضد هلیکوباکتر که شامل 3 یا 4 دارو می‌باشد (که دوتای آن آنتی ‌بیوتیک است) استفاده کنند.
وی افزود مقدار مصرف داروی ضد میکروبی حدود 2 هفته می‌ باشد. باید حدود 4 هفته نیز دارویی مصرف کند که فقط اسید را کاهش می ‌دهد.
دکتر امیر حسین فقیهی در پایان توصیه کرد: بیماران جز در موارد خاص ذکر شده نباید اصراری به درمان داشته باشند و حتی درمان این میکروب در بیمارانی که دچار مشکل ریفلاکس (برگشت اسید معده به مری) هستند می تواند شرایط بیمار را حادتر کرده و در برخی موارد ممکن است فرد مبتلا به سرطان مری شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • رضا ۱۶:۱۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۰۳
    0 0
    سلام .دکتر من دوسال است حالت ابکی مدفوع دارم وباد معده که در جاهای عمومی موقع دستشویی خجالت می کشم .ازمایش استول دادم اچ پیلوری مثبت است لطفا راهنمایی کنید ....مرسی تشکر