دوشنبه ۱۳ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۰۸

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان خواستار مداخله مستقیم وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی کشور برای حل معضلات و مشکلات مربوط به «تعاونی‌های مسکن معلولان» شد.

معلولانی که چادرنشین شدند

سلامت نیوز:رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان خواستار مداخله مستقیم وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی کشور برای حل معضلات و مشکلات مربوط به «تعاونی‌های مسکن معلولان» شد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،علی همت محمودنژاد، با بیان آنکه متاسفانه بیش از پنج سال است که هیچ گونه تغییر قابل توجهی در تعاونی‌های مسکن معلولان صورت نگرفته است گفت: این در حالیست که متاسفانه برخی معلولان با فروش وسایل ضروری زندگی، جمع آوری پس اندازهای خود و حتی بسیاری از آنها با گذاشتن سرمایه اشتغال خود، در تعاونی‌های مسکن معلولان ثبت نام کردند و چشم انتظار بودند تا هر چه سریعتر صاحبخانه شوند.

وی ادامه داد: بسیاری از این تعاونی‌ها امروز  با گذشت 10 تا 12 سال، رکورد عدم واگذاری واحدهای مسکونی مهر معلولان را به خود اختصاص دادند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه با بیان آنکه متاسفانه تعاونی‌های مسکن معلولان حامی‌های قوی ندارند و نتوانستند در وزارت مسکن و یا وزارت راه و شهرسازی لابی‌های لازم را انجام دهند و به همین ترتیب نتوانستند به عنوان یک تعاونی موفق برای افراد دارای معلولیت حاضر شوند گفت: 1020 واحد مسکونی در منطقه هشتگرد برای معلولان شهر تهران اختصاص یافته بود که حتی یک واحد آن هم به بهره برداری نرسیده، این در حالیست که حتی هنوز وضعیت زیرساخت‌های این واحدها هم نامشخص و بسیاری از آنها به طور ناقص ساخته شده‌اند. 

محمدنژاد در ادامه با تاکید بر آنکه بر اساس ماده 13 قانون جامع حمایت از حقوق معلولان، بهزیستی وکیل معلولان است گفت: در هر جایی که معلولان متضرر شوند و حقوق آنها پایمال شود بهزیستی وکیل قانونی آنها بوده و باید مداخله کند. بر همین اساس من از سازمان بهزیستی می‌خواهم در مسئله مسکن معلولان مداخله کند.

وی در ادامه با بیان آنکه هنوز بسیاری از سهام داران این واحدهای مسکونی نمی‌دانند که چه بر سر تعاونی‌های آنها آمده زیرا بسیاری از این تعاونی‌ها بیش از سه تا چهار سال است که مجمع برگزار نکرده و به سهامداران خود در خصوص وضعیت‌شان اطلاع رسانی نکرده‌اند، تصریح کرد: بهزیستی باید در وضعیت این واحدهای مسکونی مداخله کند و آنجا که تعاونی‌های مسکن مجمع برگزار نکرده‌اند حتما از طریق اداره کل تعاونی‌ها این مسئله را ه صورت جدی پیگیری کند؛ یا آنجایی که بانک‌ها و وزارت مسکن نسبت به پرداخت حق و حقوق انبوه سازان برای تکمیل واحدهای مسکونی معلولان کم کاری کرده‌اند نیز بهزیستی باید مداخله کرده و آنها را وادار به پرداخت حقوق انبوه سازان در جهت تحویل هر چه سریعتر واحدهای مسکن معلولان کند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه با بیان آنکه تعاملات میان دو وزارتخانه مسکن و تعاون کار و رفاه اجتماعی می‌تواند مشکلات مسکن این قشر را حل کند گفت: بسیاری از این افراد معلول بیش از 10 سال است که نتوانستند واحد مسکونی خود را در هشتگرد تحویل بگیرند.

محمودنژاد ادامه داد: خانواده‌های دارای بیش از دو معلول که مشکل هزینه آورده خود را تامین کردند، سازمان بهزیستی نیز سهم آورده خود را به عنوان کمک به آنها پرداخت کرده است با این وجود هنوز هم علی رغم تلاش‌هایی که از سوی بهزیستی و خود آنها صورت گرفته، صاحب مسکن نشده‌اند.

وی همچنین عنوان کرد: متاسفانه برخی از این افراد حتی به چادرنشینی روی آوردند و می‌طلبد که وزیر رفاه در این خصوص هر چه سریعتر مداخله کند.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان در ادامه خاطرنشان کرد: بعد از گذشت چندین سال با توجه به گران شدن قیمت مسکن و بر خلاف قراردادی که پیش از آن انبوه سازان و وزارت مسکن با معلولان در خصوص رقم سهم آورده‌شان داشته‌اند، هم اکنون خواستار افزایش 10 تا 15 میلیون تومانی سهم آورده معلولان هستند؛ این در حالیست که سوال من آن است معلولی که مستمری ماهیانه‌اش 53 هزار تومان است، چگونه می‌تواند این مبلغ را تامین کند؟.

محمودنژاد ادامه داد: قرارداد انبوه سازان و وزارت مسکن با معلولان سالها پیش منعقد شده و بر اساس قانون معلولان نباید هیچ رقمی را مجددا به آنها پرداخت کنند، در غیر اینصورت اخذ مبالغ اضافه غیرقانونی بوده و وزارت مسکن باید در این زمینه پاسخگو باشد که علت افزایش این قیمت‌ها چیست؟.

به گزارش ایسنا، این در حالیست که انوشیروان محسنی بندپی، رئیس سازمان بهزیستی کشور در این خصوص به ایسنا، گفت: سازمان بهزیستی تعاونی مسکن ندارد و واحدهای مسکونی منطقه هشتگرد تعاونی‌های خاص خود را دارند.

بندپی ادامه داد: در حال حاضر بهزیستی برای زنان سرپرست خانوار و خانواده‌های دو معلول به بالا در اولویت اول و سپس برای خانواده‌های دارای معلول به عنوان اولویت بعدی اقدام به ساخت مسکن کرده و این مسئله را در دستور کار خود قرار داده است.

رئیس انجمن حمایت از حقوق معلولان نیز در پاسخ به اظهارات بندپی عنوان کرد: همین گونه هست که رئیس سازمان بهزیستی کشور گفته؛ در بهزیستی تعاونی مسکن نداریم اما سازمان بهزیستی به عنوان وکیل جامعه معلولان تکلیف مسکن‌های مهری که معلولان در سال‌های گذشته همانند سایر افراد جامعه در آن ثبت نام کرده‌اند را مشخص و نسبت به حل و رفع مسائل آنها اقدام کند.

محمودنژاد در پایان گفت: پیگیری مسئله مسکن مهر معلولان جز با مداخله مستقیم وزیر رفاه و رئیس سازمان بهزیستی کشور موفق نخواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha