چهارشنبه ۱ دی ۱۳۸۹ - ۱۱:۳۸
کد خبر: 22325

آمار مرگ و میر كودكان زیر یك سال در كشورهای پیشرفته به طور سالانه 4 در هزار است اما این آمار در كشورهای جهان سوم بسیار بیشتر است به گونه‌ای كه این رقم به 110 در هزار می‌رسد

سلامت نیوز:رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی گفت: شوك علت مرگ حدود نیمی از كودكان است و پس از آن عوارضی مانند تشنج و تروما قرار می‌گیرد.

به گزارش  ایسنا، دكتر محمدرضا رزاقی در ششمین كنگره اورژانس‌ها و بیماریهای شایع طب كودكان كه امروز در دانشكده پزشكی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شد، اظهار كرد: یكی از اتفاقات مهم در سنین چهار پنج سالگی تروماست. تروما امروزه در كشور ما شایع‌تر شده البته ترومای كودكان با بزرگسالان متفاوت است.

وی در ادامه اظهار كرد: یكی از سرمایه‌های اصلی هر كشوری اطفال است و یكی از شاخص‌های پیشرفت كشورهای مختلف حفظ سلامت مادر و كودك محسوب می‌شود. هر كشوری در زمینه حفظ سلامت مادر و كودك هنگام بارداری و سلامت كودك پس از تولد موفق‌تر باشد پیشرفته‌تر محسوب می‌شود.


رییس دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی افزود: آمار مرگ و میر كودكان زیر یك سال در كشورهای پیشرفته به طور سالانه 4 در هزار است اما این آمار در كشورهای جهان سوم بسیار بیشتر است به گونه‌ای كه این رقم به 110 در هزار می‌رسد. البته در ایران تلاشهای خوبی برای كاهش تعداد مرگ و میر كودكان صورت گرفته و در حال حاضر این آمار حدود 27 هزار در كشور است.

وی افزود: این آمار نسبتا خوب است ولی مطلوب نیست چرا كه همانگونه كه ما در جهان طلایه‌دار دین اسلام هستیم باید در زمینه حفظ و ارتقای سلامت، بهداشت و درمان جامعه به ویژه كودكان سرآمد باشیم. چون تحقق این امر باعث رشد اقتصادی بیشتر كشورمان می‌شود.


وی افزود: كاهش بیماری و مشكلات بهداشتی درمانی در هر كشوری به شكوفایی اقتصاد آن كمك می‌كند.

رزاقی در ادامه گفت: یك كودك پس از تولد بین 60 تا 70 سال می‌تواند عمر كند و ما وظیفه داریم مسیر زندگی او را در زمینه بهداشت و درمان تسهیل كنیم اما كودك ممكن است از یك سال اول زندگی تا 14 – 15 سالگی دچار مسائل متعددی شود بنابراین توجه به اورژانس اطفال بسیار مهم است.


در بخش دیگری از این مراسم دكتر علی اكبر سیاری رییس كنگره اظهار كرد: كودكان جزو آسیب پذیرترین گروه‌ها هستند و اورژانس‌های اطفال مكان‌هایی هستند كه كودكان به علت عوارضی مانند مشكلات تنفسی و شوك به آنها مراجعه می‌كنند. در این شرایط احتمال مرگ كودك به 20 درصد می‌رسد. بنابراین باید تلاش كنیم كه به اورژانس‌های اطفال بیشتر بپردازیم.

وی با بیان اینكه قلب پزشكی ارتباط با والدین بیمار، بیمار و اطرافیان است، تاكید كرد: هنگامی كه پدر و مادر كودك بیمار به ما مراجعه می‌كنند باید به سه نكته توجه كنیم. اول مسئله آنها به مسئله ما تبدیل می‌شود دوم مسئله كودك را باید حل كنیم و سوم به مسئله والدین او بپردازیم. برای تحقق این اهداف پزشكان نیاز به آرامش دارند بنابراین ما متخصصان اطفال باید صبور باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha