رادیوداروها نیز از موارد تحریم هستند و بیماران صعب‌العلاج برای تشخیص نیاز به كیت‌های تشخیصی دارند كه به همین دلیل ما با كمك معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد تولید این رادیوداروها را بستیم كه توسط سازمان انرژی اتمی انجام شد.

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: 9 داروی ساخت ایران برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج در دهه فجر سال جاری وارد بازار می‌شود.

به گزارش  فارس، مرضیه وحید دستجردی صبح امروز در نشست علم تا عمل كه در سالن اجلاس سران برگزار شد، گفت: ما در زمینه‌های دارویی پیشرفت‌های بزرگی كردیم كه بسیاری از این پیشرفت‌ها را مرهون تحریم‌هایی هستیم كه در طی 30 سال اخیر بر روی كشورمان اعمال شده است.

وی افزود: ما 96 درصد داروها را در داخل كشور خودمان تولید می‌كنیم. با توجه به پیشرفت‌هایی كه كرده‌ایم اما هنوز 4 درصد باقی داروها را از خارج از كشور وارد می‌كنیم.

وزیر بهداشت گفت: این 4 درصد نزدیك به 35 درصد اعتبارات دارویی ما را مصرف می‌كنند. در ابتدای سال گذشته با حمایت خانم سلطان‌خواه و همكاری معاونت علمی قرارداد تولید داروهای وارداتی و رادیوداروها را بسته‌ایم.

وی ادامه داد: ما امروز در شرف این هستیم كه تعداد زیادی از داروهای گران‌قیمت برای بیماران صعب‌العلاج و بیماران سرطانی را تجاری كنیم و وارد بازار كنیم تا مردم ما از خدمات آن بتوانند استفاده كنند.

دستجردی افزود: برای ساخت و تولید هر دارویی كه در داخل كشور شروع كردیم كمپانی‌های خارجی حاضر شدند این داروها را با قیمت پایین‌تر در اختیار ما قرار دهند.

وی خاطر نشان كرد: در دهه فجر سال جاری 9 قلم از داروهای ساخت متخصصان ایرانی برای درمان بیماری‌های صعب‌العلاج وارد بازار می‌شوند.

وی با اشاره به مشكلاتی كه در زمینه تجهیزات پزشكی در كشور داریم، گفت: هم‌اكنون 10 هزار میلیارد تومان تجهیزات پزشكی در كشور مورد استفاده قرار می‌گیرد كه البته با توجه به تحریم‌هایی كه شده است ما دیگر نمی‌توانیم بسیاری از تجهیزات پزشكی را وارد كشور كنیم و به ویژه تجهیزاتی كه برای تشخیص بیماری‌های سرطان به كار گرفته می‌شود.

دستجردی افزود: رادیوداروها نیز از موارد تحریم هستند و بیماران صعب‌العلاج برای تشخیص نیاز به كیت‌های تشخیصی دارند كه به همین دلیل ما با كمك معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری قرارداد تولید این رادیوداروها را بستیم كه توسط سازمان انرژی اتمی انجام شد.

وی افزود: در زمینه تجهیزات پزشكی نیز با همكاری معاونت علمی ریاست جمهوری قراردادی را امضا كرده‌ایم كه یك برنامه 3 ساله با فناوری بالا را برای كشور فراهم كنیم.

وی افزود:امروز در كشور نیاز به دستگاه شتاب‌دهنده خطی برای تشخیص بیماری سرطان داریم كه این دستگاه به دلیل تحریم وارد ایران نمی‌شود و دستگاه‌های قدیمی دیگر مؤثر نیستند به همین دلیل قصد داریم در برنامه خود در طی سال اول با این قرارداد دستگاه MRI‌ و دستگاه شتاب‌دهنده خطی را تولید كنیم و در سال دوم تجهیزاتی برای بیماران قلبی را با همكاری دانشگاه شریف و دانشگاه امیر كبیر تولید كنیم و در سال سوم نیز قصد داریم دستگاه‌هایی در زمینه تخصصی لنزهای داخل چشمی كه به شدت مورد نیاز هستند را تولید كنیم.

وی با اشاره به طرح استفاده از سلول‌درمانی برای بیماری‌های صعب‌العلاج گفت: ما در این زمینه به موفقیت‌های خوبی دست پیدا كرده‌ایم و محققان ما در زمینه بیماران دیابتی بسیار موفق بوده‌اند.

دستجردی گفت: تحریم ما برای ما تهدید نیست بلكه فرصت است و به ما كمك می‌كند تا گام‌های مهم و مؤثرتری را در زمینه خدمت به مردم از طریق دانش و فناوری بومی برداریم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha