کارشناسان انگلیسی آزمایشی را کشف کردند که علائم آلزایمر را سال‌ها قبل از بروز این بیماری تشخیص می‌دهد.

سلامت نیوز : در این روش نتایج حاصل از اسکن مغزی به همراه آزمایش مایع نخاع (LP) به پزشکان در تشخیص زودهنگام علائم آلزایمر کمک می‌کند.
به این ترتیب بیماران می‌توانند با مصرف داروهایی روند پیشرفت بیماری را کند کرده و حتی متوقف کنند.
البته در حال حاضر هیچ روشی برای درمان بیماری زوال عقل که بیش از 800 هزار نفر را در کشور انگلستان به خود مبتلا کرده است وجود ندارد. در حال حاضر دانشمندان به سختی تلاش می‌کنند تا روشی برای پیشگیری از این بیماری پیدا کرده یا حداقل روند پیشرفت آن‌ را کندتر کنند.
اگرچه تا کنون داروها و واکسن‌های زیادی با این هدف طراحی و ساخته شده‌اند اما متاسفانه روش کارآمدی برای بررسی اثرات این داروها وجود ندارد، چرا که این بیماری معمولا در مراحل آخر شناخته می‌شود و در آن زمان بسیار پیشرفت کرده است.
اما اکنون دکتر جانات اسکات و همکارانش از موسسه عصب‌شناسی دانشگاه کالج لندن آزمایشی را طراحی کرده‌اند که می‌تواند بیماری آلزایمر را در اولین مراحل بروز آن در بدن تشخیص دهد و حتی قبل از آن‌که علائم آن نشان داده شود پزشکان بتوانند بیماران خود را شناسایی کنند.
در این روش دو فاکتور مورد بررسی قرار می‌گیرند که به ترتیب شامل کوچک شدن مغز و پایین آمدن میزان یک پروتئین به نام آمیلوید در مغز و مایه نخاغی است.
دکتر اسکات معتقد است با توجه به این تغییرات می‌توان درست در مرحله شروع بیماری آن را تشخیص داد و به این ترتیب اقدامات پیشگیری را بسیار زودتر آغاز کرد.
این مطالعات به خصوص می‌تواند برای کشورهای آسیایی مفید باشد چرا که طبق پیش‌بینی‌ها این قاره مرکز آلزایمر جهان خواهد بود. جمعیت آسیا که به سرعت در حال پیر شدن است و به این ترتیب پیش‌بینی می‌شود تا 40 سال آینده این قاره نیمی از بیماران مبتلا به بیماری‌های روانی را در خود جا خواهد داد.
کارشناسان معتقدند این کشورها به دلیل در اختیار نداشتن نیروهای متخصصص و نداشتن امکانات کافی برای ساخت استراحتگاه برای این بیماران آمادگی رویارویی با این تعداد بیمار مبتلا به بیماری‌های روانی خصوصا آلزایمر را نخواهد داشت.
بی‌بی‌سی، 22 دسامبر

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha