پنجشنبه ۲ دی ۱۳۸۹ - ۱۳:۰۸
کد خبر: 22355

روزئولا اینفانتوم‌ (roseola infantum) از بیماری های مسری شایع دوران نوزادی و کودکی است و گاهی به نام بیماری ششم از آن یاد می‏شود. علت این نامگذاری آن است که این بیماری ششمین عضو گروهی از بیماری های دوران خردسالی است که همگی با تب و بثورات پوستی همراه هستند. سرخک و سرخجه نیز در این گروه بیماری ها قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز با این که این بیماری را از گذشته‏های دور می‏شناختند، اما عامل پیدایش آن مشخص نبود تا این که در چند سال اخیر معلوم شد که منشأ ویروسی دارد.
 
ویروس مولد بیماری روزئولا از خانواده ویروس های مولد تبخال است و اصطلاحا "ویروس هرپس نوع 6" خوانده می‏شود که نخستین بار در سال 1365 شناخته شد. این ویروس در تمام نقاط جهان یافت می‏شود و علاوه بر ایجاد بیماری روزئولا در کودکان، می‏تواند بیماری های گوناگونی در بزرگسالان ایجاد کند.
 
چگونگی انتقال ‏آن، از راه بزاق و ترشحات تناسلی است.
 
در بدن بیش از 80 درصد از بزرگسالان، پادتن ضد این ویروس یافت می‏شود که نشانه تماس قبلی و ایمنی در مقابل آن است.
 
بیماری روزئولا در اکثر موارد بین ‏شش ماهگی تا سه سالگی بروز می‏کند و این درست زمانی است که پادتن‏هایی که در دوران جنینی از مادر به فرزند رسیده است، رو به کاهش می‏گذارد.
 
این بیماری به صورت تک‏گیر بروز می‏کند و فصل شیوع خاصی ندارد.
 
دوره نهفتگی آن از زمان ورود ویروس به بدن تا هنگام بروز علایم بالینی ‏5 تا 15 روز و به طور متوسط 12 روز است.
 
آغاز بیماری به صورت تب ناگهانی و شدید است که این تب گاهی تا 41 درجه هم می‏رسد. گاهی بی‏اشتهایی خفیف و تهوع و استفراغ نیز در بعضی کودکان دیده می‏شود. بزرگ شدن گره‏های لنفی به خصوص در پشت گوش و گردن نیز در برخی موارد دیده می‏شود.
 

تب شدید کودک که معمولا با هیچ علایمی همراه نیست و علت مشخصی برای آن یافت نمی‏شود، باعث نگرانی پدر و مادر می‏شود. اما تب بعد از 3 تا 4 روز به سرعت فروکش می‏کند و بثورات پوستی در بیمار ظاهر می‏شود.
 
بثورات پوستی روزئولا به صورت دانه‏ها و لکه‏های صورتی مایل به قرمز رنگ است که به تعداد زیاد روی صورت، تنه و گاهی دست، گردن و پا دیده می‏شوند. این دانه‏ها در عرض چند ساعت تا دو روز، بدون برجا گذاشتن هیچ گونه اثری از بین می‏روند.
البته در خیلی از موارد بیماری فقط به صورت تب شدید است و اصلا بثوراتی روی پوست پدید نمی‏آیند.
 
بیماری روزئولا احتیاج به درمان خاصی ندارد، ولی باید کودک را نزد پزشک ببرید تا داروی تب بر برای او تجویز کند. تب کودک باید به وسیله مصرف داروی تب‏بر و پاشویه کنترل شود تا کودک تشنج نکند.
 
اگر شرایط زیر را در کودک خود مشاهده کردید، فورا او را نزد پزشک متخصص اطفال ببرید:
- تب‌ شدید
- سفت‌ شدن‌ بدن‌ یا سایر نشانه‌های‌ شروع‌ یک‌ تشنج‌
- امتناع‌ کودک‌ از مصرف‌ مایعات‌
- گریه‌ شدید و مداوم‌ کودک‌ که‌ با بغل‌ کردن‌ هم متوقف‌ نمی‌شود
- بی حالی‌ و سفتی‌ گردن‌
گردآوری : نیره ولدخانی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha