رییس كرسی یونسكو در آموزش سلامت گفت: 80 درصد از مبتلایان به اختلالات روانی در كشورهای جهان سوم زندگی می‌كنند و اختلالات روانی به تنهایی بیش از بیماری‌های قلبی و عروقی بر جامعه هزینه تحمیل می‌كنند.

80 درصد مبتلایان به اختلالات روانی جهان سومی هستند
به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا ، دكتر مصطفی معین در همایش سلامت روان و رسانه كه امروز(2 دی ماه) در بیمارستان مركز طبی كودكان برگزار شد، اظهار كرد:‌ اختلالات روانی در جهان بسیار شایع است، به گونه‌ای كه 20 تا 30 درصد مردم جهان به آن مبتلا هستند. در ایران نیز حدود 30 درصد افراد دچار اختلالات روانی هستند، این در حالیست كه «انگ» و «تبعیض» مهمترین علت مراجعه نكردن 70 درصد از این بیماران در سطح جهان به روانپزشكان است.

وی افزود:‌ رسانه‌ها كه در حال حاضر بسیار گسترش پیدا كرده‌اند، بر نوع نگاه و تفكر افراد به دنیای پیرامون اثر زیادی می‌گذارد و ثابت شده است كه واكنش افراد به مسائل سلامت روان بیشتر بر پایه تصاویر ذهنی آنها است تا واقعیت‌ها و در این زمینه رسانه‌ها نقش مرجع را برای مخاطبان خود بازی می‌كنند.

رییس مركز تحقیقات ایمونولوژی،‌ آسم و آلرژی در ادامه گفت:‌ 42 درصد از مبتلایان به اختلالات روانی مشكل خود را به خانواده‌هایشان اطلاع نمی‌دهند و 60 درصد آنها علت انگ و تبعیض در محل كار را به رسانه‌ها نسبت می‌دهند.

وی درباره تبعات ادامه وضع موجود درباره اختلالات روانی گفت:‌ در این شرایط ناآگاهی نسبت به ماهیت و اهمیت اختلالات روانی، انگ و تبعیض و نقض حقوق شهروندی مبتلایان به اختلالات روانی، مترادف دانستن مشكلات روانی با خشونت و وحشت ادامه پیدا می‌كند، اما در صورت اصلاح وضع موجود، دیدگاه واقع بینانه‌ای نسبت به مبتلایان به اختلالات روانی به وجود می‌آید و انگ زنی كاهش می‌یابد.

رییس كرسی یونسكو در آموزش سلامت با بیان اینكه برای انگ زدایی باید نهادهای مختلفی فعالیت كنند، اظهار كرد: خانواده‌ها در این زمینه مهمترین نقش را بر عهده دارند، علاوه بر آن تبلیغات رسانه‌ها نیز باید اصلاح شود. البته نوع نگاه و رفتار برخی از مراكز تخصصی روان پزشكی با بیماران مناسب نیست در نتیجه فرهنگ و افكار عمومی باید اصلاح شود و سیاست‌ها نیز تغییر كند تا تبعیض موجود نسبت به مبتلایان اختلالات روانی كاهش یابد.

معین اظهار كرد: با توجه به شیوع و اهمیت روز افزون اختلالات روان پزشكی در جهان و ایران و با توجه به بار بهداشتی‌، اقتصادی و اجتماعی این اختلالات برای كشور،‌ پرداختن به این موضوع در بهبود سلامت جامعه نقش بسزایی دارد.

وی افزود: بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی (WHO) در هر چهار خانواده، حداقل یك نفر دچار اختلالات روان پزشكی است و اعضای خانواده‌ها نیز معمولا درگیر مشكلات بیماران می‌شوند، در این میان ارائه اطلاعات نادرست درباره بیماری‌های روانی همانند غیرقابل پیش بینی بودن یا خشن بودن این بیماران‌، غیرقابل درمان بودن این بیماری‌ها و سربار جامعه بودن آنان، باعث تشدید انگ گذاردن بر این بیماران و انزوای اجتماعی آنان می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha