دانشیار روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: تلویزیون صبح تا ظهر با حضور متخصصان از جمله روان پزشكان "انگ‌زدایی" می‌كنند و شب‌ها با پخش برخی از سریال‌ها "انگ‌زایی" می‌كند.

دكتر سید مهدی حسن زاده در همایش سلامت و رسانه، اظهار كرد: در برخی از سریال‌های سیما به بدترین و منفورترین شخصیت‌ها با پرخاش گفته می‌شود:« تو باید خودت را به روانپزشك نشان بدهی» در حالی كه این كار نوعی انگ‌زایی درباره مراجعه‌كنندگان به روانپزشكان است.

وی با بیان اینكه 99 درصد افراد مبتلا به اختلالات روانی به پزشك ‌مراجعه نمی‌كنند، تاكید كرد: دلیل اصلی این كار، ترس از انگ یا برچسب (استیگما) است، در واقع استیگما در جهان به عنوان بزرگترین مانع دسترسی مردم به خدمات روان پزشكی به شمار می‌رود.

این فلوشیپ روانپزشكی فرهنگی اجتماعی افزود: 400 نوع اختلال روان پزشكی وجود دارد كه برخی از آنها اضطراب‌، افسردگی و آلزایمر هستند و علت عمده‌ای از ناسازگاری‌ها به علت ابتلا به اختلالات روان پزشكی است.

وی درباره انگ گفت:‌ این واژه به دوران برده‌داری باز می‌گردد كه با آهن گداخته‌ای روی بدن برده‌ها را علامت گذاری می‌كردند. در حال حاضر افراد با آهن گداخته نشانه گذاری نمی‌شوند، بلكه انگ بر جان آنها زده می‌شود نه بر جسم آنها.

حسن‌زاده با بیان اینكه سازمان‌های بیمه‌گر هزینه‌های درمان اختلالات روانی را تقبل نمی‌كنند، اظهار كرد:‌ اگر فردی اقدام به خودكشی كند، از نگاه بیمه یك جانی است و نباید هزینه‌ای برای این كار خود پرداخت كند، در حالی كه چنین فردی مبتلا به اختلالات روانی است.

وی با اشاره به برخی باورها و رفتارهای رایج درباره بیماری‌های روانی گفت:‌ پزشكان بیماری‌های جسمی به بیماران روانی توجه كافی نمی‌كنند، علاوه بر آن داروهای روانپزشكی خواب آور و اعتیاد آورنده محسوب می‌شوند. از سوی دیگر كمترین بودجه به بیماری‌های روانی اختصاص داده می‌شود. به گفته وی همچنین بیماران روانی مورد تمسخر قرار می‌گیرند و حتی درباره آنها لطیفه ساخته می‌شود و در واقع این بیماران، شهروندانی فراموش شده و مطرود هستند.

حسن‌زاده درباره راه‌های انگ زدایی اظهار كرد:‌ در كلیه مدارس و دانشگاه‌ها دو واحد درسی به نام سلامت روان را با تاكید بر «انگ» گنجانده و از طریق رسانه‌ها و هنرمندان آموزش غیررسمی در این زمینه داده شود. تغییراتی در درس‌ نامه روان پزشكی كشور داده شود، چرا كه حتی در دانشكده‌های پزشكی،‌ دانشجویان و دستیاران روان پزشكی، آموزشی درباره انگ نمی‌بینند.

وی ادغام خدمات روان پزشكی در كلینیك‌ها و بیمارستان‌ها، تاسیس موسسات مردم نهاد و خود ابرازی (معرفی) چهره‌های سرشناس دچار مشكلات روانی را از جمله راه‌هایی دانست كه می‌تواند به انگ زدایی كمك زیادی كنند.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دكتر محمد باقری صابری - عضو هیات علمی انستیتو روان پزشكی تهران - درباره راهبردهای حوزه سلامت روان در انگ زدایی اظهار كرد:‌ بیماری‌ها و از جمله اختلالات روان پزشكی به خودی خود موجب تبعیض نمی‌شوند، بلكه نگرانی از ننگ این بیماری‌هاست كه مشكل ساز شده است. در واقع یكی از عوامل مهم و تاثیرگذار در مراجعه نكردن مبتلایان به بیماری‌های روانپزشكی و خانواده هایشان به روانپزشك، نگرانی از انگ خوردن است، این در حالیست كه افزایش تعداد مبتلایان به اختلالات روانی باعث بالا رفتن هزینه‌های بهداشتی می‌شود.

وی افزود:‌ ترس دیگران از بیماری‌های روانپزشكی باعث كاهش اعتماد به نفس مبتلایان می‌شود و در نهایت ممكن است بیمار تلاش كند با پرخاشگری از جامعه انتقام بگیرد.

این عضو هیات علمی انستیتو روان پزشكی تهران درباره نقش رسانه‌ها در زمینه انگ زدایی اظهار كرد:‌ افزایش سطح سواد و ارتباطات اجتماعی در دنیای كنونی به امری مهم تبدیل شده است، بنابراین رسانه‌ها به عنوان بخش جدایی ناپذیر فرهنگ، تاثیر زیادی در ایجاد یا رفع انگ می‌توانند داشته باشند.

وی درباره راهكارهایی كه نظام سلامت می‌تواند برای انگ‌زدایی اتخاذ كند، گفت: انگ زدایی از بیماری‌های روانی باید در دستور كار همه سازمان‌ها و نهادهای مرتبط با سلامت قرار گیرد. اطلاعات نادرست و ناكافی باعث انگ زنی می‌شود و این مشكل با افزایش آگاهی بیماران، خانواده‌ها‌، مردم و دست اندركاران پزشكی و بهداشتی مرتفع می‌شود.

صابری اضافه كرد: آگاهی و اطلاع رسانی درباره علت و ماهیت‌ و درمان بیماری و اعتراض نسبت به بیان مطالب نادرست از سوی افراد و رسانه‌ها از موضوعاتی است كه در جهت انگ زدایی در دستور كار سازمان‌های مختلف و از جمله وزارت بهداشت است.

وی در ادامه گفت: بررسی پیشینه تاریخی انگ و شناسایی عوامل اجتماعی‌، فرهنگی و تاریخی مرتبط و بررسی‌ روش‌های موثر و در كاهش آن و تقویت نقش رسانه‌ در جهت افزایش آگاهی‌های عمومی راهبرد دیگری است كه لازم است مدنظر سیاستگزاران قرار گیرد. توسعه بخش‌های روانی و ایجاد تخت‌های روانپزشكی در مجموعه بیمارستان‌های عمومی كه از سالیان گذشته از اولویت‌های كاری وزارت بهداشت بوده است نیز نقش به سزایی در كمرنگ كردن این انگ دارد.

صابری اظهار كرد: آگاه سازی از نقش تخریبی استفاده از كلماتی مثل دیوانه‌، روانی یا تیمارستان و دارالمجانین‌، چه در گفت‌وگوهای عادی‌، رسانه‌ای‌ و چه فیلم و سریال و بویژه در متون قانونی و حقوقی باید مورد توجه دست اندركاران امر باشد و با دقت بیشتری به آن پرداخته شود.

به گزارش ایسنا، در ادامه این مراسم دكتر احمد جلیلی - مشاور عالی انجمن علمی روان پزشكان ایران - درباره انگ زدایی و اخلاق اظهار كرد:‌ روان پزشكی در حال حاضر یك شاخه از علم پزشكی است بنابراین روان پزشكان با روح سرو كار ندارند.

وی افزود:‌ روان كاركرد مغز است و هر وقت به طور طبیعی فعالیت كند، فرد از نظر روانی سالم است. در واقع دیدن، عمل چشم و روان عمل مغز است. در این شرایط روان مربوط به علم پزشكی است. تا حدود 60 سال پیش درمانی برای بیماری‌های روانی وجود نداشت، اما در حال حاضر این گونه بیماری‌ها را می‌توان به طور كامل درمان و یا آنها را كنترل كرد.

جلیلی درباره تفاوت بیماری‌های روانی و جسمی گفت:‌ بیماری‌های روانی نیز از جمله بیماری‌های جسمی است، اما شناخت از بیماری‌های روانی نه تنها در جامعه بلكه در بین برخی از روان پزشكان نیز مطلوب نیست كه این امر از ضعف اطلاع رسانی و جدید بودن رشته روانپزشكی نشات می‌گیرد.

مشاور عالی انجمن علمی روان پزشكان ایران با بیان اینكه انگ مانع از درمان به موقع است، اظهار كرد:‌ اگر بیمار در زمان طلایی برای درمان مراجعه كند، می‌توان او را درمان كرد، این در حالیست كه یكی از دلایل مراجعه نكردن بیماران، انگ است البته انگ نه تنها باعث مراجعه نكردن بیمار به روانپزشك می‌شود، بلكه مانع از پیگیری‌های درمانی نیز می‌شود، اما در حال حاضر وضع ایران از نظر مراجعه مبتلایان به اختلالات روانپزشكی به روانپزشك بهتر شده است.

وی درباره پیامدهای انگ گفت:‌ مزمن شدن بیماری، تخریب ساختار شخصیت بیمار، قطع رابطه با دیگران و مشكلات شغلی و اجتماعی از جمله تبعات انگ است.

جلیلی در پایان در زمینه رابطه اخلاق و انگ گفت: بهتر است شرایطی را فراهم كنیم كه افراد بیمار بتوانند راحت و آسان به امكانات درمانی دسترسی پیدا كنند، بنابراین لازم است انگ زدایی كنیم، چرا كه انگ باعث پایمال شدن حقوق مردم می‌شود.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha