جمعه ۳ دی ۱۳۸۹ - ۱۲:۴۱
کد خبر: 22366

 استفاده از مواد غذایی حاوی ویتامین C موجب افزایش جذب آهن در بدن می شود

به گزارش سلامت نیوز مسئول بهبود تغذیه مركز بهداشت خراسان رضوی گفت :بر اساس تحقیقات به دست آمده استفاده از آبمیوه ، میوه و سبزی های حاوی ویتامین C همراه با سرو غذا می تواند به جذب آهن موجود در مواد غذایی كمك كند .


دكتر زهرا اباصلتی با اشاره به اینكه مواد غذایی پروتئینی مثل گوشت قرمز، مرغ، ماهی، جگر، تخم مرغ، حبوبات مثل عدس و لوبیا و سبزیجاتی مثل اسفناج آهن فراوانی دارند افزود :‌ مصرف مواد خوراکی حاوی ویتامین C مثل گل کلم، آب پرتقال و فلفل دلمه ای همراه مواد غذایی آهن دار به جذب آهن کمک می کند.


وی همچنین به افرادی كه فقر آهن مبتلا هستند توصیه كرد بلافاصله پس از خوردن غذا چای ننوشند زیرا چای دارای ماده‌ای به نام «تانن» است كه با آهن موجود در منابع گیاهی ایجاد تركیبی به نام «تانات آهن» می‌كند و موجب دفع آهن از بدن می‌شود و این امر به ویژه برای افرادی كه مبتلا به كم خونی و فقرآهن هستند، مضر بوده و كم خونی آنان را تشدید می كند.


بى‌توجهی به بیماری كم‌خونی بخصوص در مورد كودكان با عواقب جبران ناپذیری همراه است. كودكان به علت رشد سریع نیاز بیشتری به خون‌سازی دارند و باید به میزان كافی آهن دریافت كنند. فقر آهن و كم‌خونی در كودكان باعث كاهش بهره هوشی و كاهش قدرت یادگیری می‌شود و به رشد مغزی كودكان صدمه می‌زند. این نوع آسیب‌ها را به هیچ وجه نمی‌توان با درمان‌های بعدی جبران كرد. داشتن یك رژیم غذایی مناسب بهترین راه پیشگیری است.

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha