رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: وزیر بهداشت دیشب در اجلاس روسای دانشگاههای علوم پزشكی سراسر كشور دستورالعمل اجرای قانون كاهش ساعت كاری پرستاران را ابلاغ كرد و پرستاران از ابتدای دی از مزایای این قانون برخوردار می شوند.

غضنفر میرزابیگی افزود: با ابلاغ وزیر بهداشت عملاً ساعت كاری پرستاران مطابق با جداول اعلام شده بر اساس سابقه خدمت، سختی كار و كار در شیفت های غیر متعارف تا 8 ساعت در هفته كاهش می یابد و تا زمانی كه پرستاران جدیدالاستخدام بكارگیری شوند، مابه التفاوت كار اضافه پرستاران به آنان پرداخت می شود.

وی گفت: البته همزمان با این ابلاغ دستور برگزاری آزمون استخدام 23 هزار پرستار نیز كه پیش از این با دستور رئیس جمهوری مجوز آن صادر شده بود نیز صادر شد و بر این اساس آزمون استخدام این پرستاران 29 بهمن امسال به صورت یكجا برگزار می شود و تأكید وزیر بهداشت این است كه حتماً این پرستاران تا آخر امسال بكارگیری و مشغول به كار شوند.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری ادامه داد: به این ترتیب پرستاران شاغل در بخش دولتی مابه التفاوت كار بیش از حد تعیین شده در قانون ارتقای بهره وری خدمات كاركنان بالینی نظام سلامت را به صورت اضافه كار ویژه حداقل از ابتدای دی امسال تا آخر اسفند دریافت می كنند و از سال آینده با شروع به كار پرستاران تازه استخدام عملاً شاهد كاهش ساعت كاری پرستاران تا 8 ساعت در هفته خواهیم بود.

میرزابیگی  در گفت و گو با  فارس،  گفت: اجرای قانون ارتقای بهره وری خدمات كاركنان بالینی نظام سلامت و كاهش ساعت كاری پرستاران خواست بیش از 95 درصد پرستاران است كه طبق نظرسنجی های وزارت بهداشت و سازمان نظام پرستاری خواهان كاهش ساعت كار به جای دریافت مابه التفاوت كار اضافه بودند.

وی ادامه داد: با اجرای این قانون با توجه به اینكه پرستاران استخدامی در بخش دولتی از طریق این آزمون به عنوان نیروهای استخدام دولتی هستند و از امنیت شغلی بالایی برخوردار خواهند بود، بیمارستانهای خصوصی نیز برای اینكه بتوانند پرستاران خود را نگه دارند باید قانون كاهش ساعت كاری پرستاران را اجرا كنند و امتیازهای تعیین شده در این قانون مانند محاسبه اضافه كار با ضریب 1.5 در شیف شب و روزهای تعطیل، منع اضافه كار مداوم بیش از 12 ساعت و مرخصی بیشتر برای پرستاران شاغل در بخش های روانی، سوختگی و... را اعمال كنند در غیر این صورت شاهد تخلیه پرستاران از بخش غیر دولتی و انتقال اكثر آنها به بخش دولتی خواهند بود.

وی اضافه كرد: اجرای این قانون باعث می شود فشار كاری پرستاران در كل كشور كم شود و پرستاران بتوانند با فراغ بال و استراحت بیشتر خدمات علمی و استاندارد پرستاری را به بیماران ارائه كنند در این صورت هم مردم از خدمات پرستاران راضی تر خواهند بود و هم عده معدودی از فارغ التحصیلان پرستاری كه به علت سختی كار این حرفه قبلاً تمایلی به فعالیت در حرفه پرستاری را نداشتند اكنون برای فعالیت در این حرفه انگیزه پیدا می كنند.

میرزابیگی گفت: 23 هزار پرستار استخدامی در بخش دولتی دیگر نیروی قراردادی یا تبصره سه ای نیستند بلكه استخدام دولتی محسوب شده و به جای قانون كار تحت شمول قانون مدیریت كشوری قرار می گیرند و از امنیت شغلی بالاتری برخوردار می شوند.

وی ادامه داد: تنها نگرانی ما این است كه فقط پرستاران قراردادی و تبصره سه ای شاغل در بخش دولتی با شركت در این آزمون استخدام دولتی شوند و در عمل نیروی جدیدی به مجموعه اضافه نشود، این مسئله دغدغه مسئولان وزارت بهداشت نیز هست و قرار است با نظارت دقیق دانشگاههای علوم پزشكی و سازمان نظام پرستاری استخدام پرستاران به نحوی انجام شود كه در عمل شاهد افزایش 23 هزار پرستار به مجموعه مراكز درمانی بخش دولتی باشیم و اگر قرار است از پرستاران قراردادی یا تبصره سه ای استخدام شوند باید معادل تعداد آنان پرستاران قراردادی جدید بكارگیری شوند.

وی اضافه كرد: استخدام 23 هزار پرستار طی یك آزمون در مراكز درمانی دولتی یك فرصت تاریخی و بی نظیر است كه تكرار نمی شود و اگر دانشگاههای علوم پزشكی در این زمینه دقت لازم را نداشته باشند ممكن است این فرصت تاریخی را بدون افزایش تعداد پرستاران شاغل خود از دست بدهند. در این صورت فردا نباید از كمبود نیرو گله ای داشته باشند.

رئیس كل سازمان نظام پرستاری گفت: نكته مهم دیگر این است كه آزمون استخدام پرستاران باید در نهایت دقت، امنیت و شفافیت برگزار شود و از هر گونه دخالت عوامل غیر مجاز تأثیرگذار مانند رابطه بازی و سفارش در استخدام پرستاران باید پرهیز شود تا شاهد برگزاری یك آزمون پاك برای استخدام پرستاران باشیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha