در تصاویری كه از سیل منتشر شده تعدادی از خانه‌ها را نشان می‌دهد كه دچار آبگرفتگی شده‌اند و اهالی در حال تخلیه آب ناشی از سیل با دستگاه‌های مخصوص تخلیه آب هستند.

خانه‌هایی روی آب و گل

سلامت نیوز:وقوع سیل روز جمعه و شنبه خسارت‌های فراوانی را به استان گیلان و به خصوص شهر لنگرود وارد كرد.

به گزارش سلامت نیوز، اعتماد نوشت: در تصاویری كه از سیل منتشر شده تعدادی از خانه‌ها را نشان می‌دهد كه دچار آبگرفتگی شده‌اند و اهالی در حال تخلیه آب ناشی از سیل با دستگاه‌های مخصوص تخلیه آب هستند. آبگرفتگی در حدی است كه تعدادی از خودروهای داخل شهر لنگرود نیز زیر گل ولای فرو رفته‌اند. تعدادی از عكس‌ها نیز تلاش اهالی را برای بیرون آوردن خودروها از داخل گل و لای نشان می‌دهد. رییس سازمان امداد و نجات هلال‌احمر با اشاره به اینكه امدادرسانی در چهار استان متاثر از سیل كشور انجام شده، از امدادرسانی به ۱۸۵۷ نفر خبر داد. مرتضی سلیمی گفت: از تاریخ ۱۶ شهریور تا عصر دیروز به ۱۵ شهر و روستا در استان‌های آذربایجان شرقی، گلستان، مازندران و گیلان امدادرسانی شده است. ۱۹ تیم عملیاتی، متشكل از ۹۴ نفر كار امدادرسانی را انجام دادند و تاكنون نیز به ۱۸۵۷ نفر امدادرسانی كرده‌اند. او در مورد جزییات امدادرسانی گفت: تا امروز ۵۴۹ نفر در مساجد، ورزشگاه‌ها و... اسكان اضطراری داده شده و تعداد ۵۹ واحد مسكونی نیز از آب تخلیه شده است. توزیع اقلامی همچون پتو، نان، كنسروجات، حبوبات، برنج و روغن میان افراد متاثر از سیل از دیگر اقداماتی بوده كه در طول این مدت توسط امدادگران هلال احمر در مناطق سیل زده صورت گرفته است.

همچنین با بروز سیلاب در استان گیلان ۵۱۰ نفر از مردم این استان توسط ۱۵ تیم اعزامی از امدادگران جمعیت هلال احمر امدادرسانی شدند. مدیرعامل جمعیت هلال احمر گیلان با تاكید بر امدادرسانی به بیش از ۵۱۰ نفر در راه مانده و آسیب دیده در شهرستان‌های لنگرود، لاهیجان، رودسر و آستانه اشرفیه افزود: اسكان اضطراری حدود ۲۰۰ نفر در لاهیجان، رودسر، لنگرود توسط نیروهای جمعیت انجام شده است. سلیمی ادامه داد: ١٥ تیم شامل بیش از ۱۰۰ نفر نیروی امدادی، ۲۰ دستگاه خودروی امدادی و ۱۰ دستگاه موتور پمپ آب در این عملیات‌ها مشغول به كار شدند.

فرماندار لنگرود نیز در گفت‌وگو با میزان از خسارت ٩٠٠ واحد مسكونی و تجاری در شهر و بخش مركزی لنگرود بر اثر وقوع سیل در لنگرود خبر داد. سیدرضا جوادپور با اشاره به وقوع سیل در لنگرود گفت: بیشترین خسارت‌ها در بخش كوهپایه‌ای و روستاهای تالش محله، دیوشل و دیوشل پشته رخ داد كه حدود ٩٠٠ واحد مسكونی و تجاری در شهر و بخش مركزی لنگرود دچار خسارت‌هایی شد و خوشبختانه به كسی آسیب نرسید. او با بیان اینكه میزان خسارت در برخی خانه‌ها بیش از ٨٠ درصد بود، گفت: برآورد خسارت‌های وارده به واحدهای مسكونی و تجاری ١٠ میلیارد تومان است ولی میزان خسارت به زیرساخت‌های آب و برق و تاسیسات هنوز تكمیل‌نشده و در حال جمع‌آوری است. فرماندار شهرستان لنگرود افزود: حدود ٢٠ خودرو به دلیل سیل وارد مسیرهای اصلی شده بودند كه با تلاش نیروهای امدادی و مردم ماشین‌ها از مسیر تردد در جاده باز شد. جوادپور وظیفه هلال‌احمر را فراهم كردن تجهیزات اولیه نظیر پتو و آذوقه اعلام و بیان كرد: بنیاد مسكن نیز به عنوان معین شهرستان انتخاب شد تا فهرستی جامع از منازل خسارت‌دیده تهیه و كارهای كارشناسی را انجام دهد. همچنین طی برگزاری جلسات بحران با استاندار گیلان مقرر شد كه ٤ میلیون تسهیلات كم‌بهره و ٢ میلیون بلاعوض به خسارت دیدگان پرداخت شود. همزمان با بروز سیلاب در ۴ استان كشور ۴۸۰ نفر از هموطنان طی دو روز گذشته از خدمات امدادی بهره مند شدند.


وزیركشور نیز در تماس تلفنی با استاندار گیلان نحوه كمك رسانی به مناطق سیل زده گیلان را پیگیری كرد. در این تماس دكتر محمدعلی نجفی، استاندار گیلان توضیحاتی از اقدامات انجام شده در مناطقی از استان كه در پی بارش شدید باران بامداد روز جمعه، ١٧ شهریور دچار آبگرفتگی شده بودند را به رحمانی فضلی ارایه داد. همچنین رییس سازمان مدیریت بحران كشور و معاون بازسازی بنیاد مسكن كشور نیز به دعوت استاندار گیلان دیروز از برخی مناطق استان كه دچار آبگرفتگی شده‌اند، بازدید كردند. نجفی، استاندار گیلان پس از این بازدید از مناطق سیل زده گفت: آسیب‌های ناشی از بارش شدید باران در استان به ویژه مناطق شرقی، بررسی و تسهیلات اعتباری كوتاه‌مدت به آسیب دیدگان پرداخت می‌شود. رییس سازمان مدیریت بحران كشور در لنگرود نیز در گفت‌وگو با تسنیم درباره اهدای تسهیلات به سیل‌زدگان گفت: برای هر واحد مسكن روستایی ٢٠ میلیون تومان تسهیلات با سود ٤ درصد، ٥ میلیون تومان بلاعوض و ٢ میلیون تومان تسهیلات معیشتی در نظر گرفته شده است. همچنین برای هر واحد مسكن شهری نیز ٣٠ میلیون تومان تسهیلات با سود ٤ درصد، ٦ میلیون تومان بلاعوض و ٢ میلیون تومان تسهیلات معیشتی تخصیص داده شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha