یکشنبه ۱۹ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۱:۱۸
کد خبر: 223753

آقای محمد علی نجفی استاندار گیلان با اشاره به اسکان 500 خانوار خسارت دیده در لاهیجان و لنگرود گفته است: «پس از برآوردهای اولیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مأمور بازسازی این مناطق شده است.»

سیل لنگرود هم پیش‌بینی شد اما اقدام نشد
سلامت نیوز: بارش بارانی که از روز پنجشنبه در شهرستان لنگرود از توابع استان گیلان آغاز شده بود، به سیلی عظیم در این منطقه تبدیل شد که خسارت‌های زیادی را به اموال مردم و همچنین به شهر‌ وارد کرده است.
به گزارش سلامت نیوز، صبح نو نوشت: سیل‌باعث قطع برخی از راه‌های مواصلاتی و ارتباطی روستاها و از بین رفتن زمین‌های کشاورزی شد. با وقوع سیل و مسدود شدن خیابان‌ها و معابر هم مردم محلی و هم گردشگرانی که به این منطقه رفته‌بودند ساعت‌ها در میان سیل گرفتار شدند و بر‌اساس برآوردهای اولیه خسارت ناشی از وقوع این سیل حدود 50 تا 60 میلیارد تومان است و رقم نهایی آن هنوز مشخص نشده است.

آقای محمد علی نجفی استاندار گیلان با اشاره به اسکان 500 خانوار خسارت دیده در لاهیجان و لنگرود گفته است: «پس از برآوردهای اولیه بنیاد مسکن انقلاب اسلامی مأمور بازسازی این مناطق شده است.»
گزارش‌ها حکایت از این دارد که در پی بارش شدید باران و فقط در شهرستان لاهیجان به 120 خانوار مسافر امدادرسانی شد و پس از اسکان اضطراری آن‌ها در ورزشگاه اصلی شهرستان، میان این تعداد خانوارها پتو، خرما، نان و آب معدنی داده شده است. در شهرستان لنگرود نیز مرد ۴۵ ساله لنگرودی که در پی بارش‌های شدید باران در ساعات گذشته مغازه‌اش دچار آبگرفتگی شده بود، در حالی‌که برای سرکشی به مغازه‌اش رفته بود، دچار برق گرفتگی شد و جان سپرد. در اکثر روستاها و همچنین شهر لنگرود خبرها حکایت از جاری شدن سیلاب‌های محلی مخصوصاً در مناطق حاشیه شهرها و کوهپایه‌ای دارد و جاده لاهیجان به لنگرود نیز با آب‌گرفتگی مواجه شده است.


در این‌باره آقای مانی علی اصغری رییس اداره عملیات جمعیت هلال احمر گیلان گفته است: «در پی بارش شدید باران، به 120 خانوار مسافر در لاهیجان امدادرسانی شده و پس از اسکان اضطراری آنها در ورزشگاه اصلی شهرستان، به این تعداد خانوارها پتو، خرما، نان و آب معدنی داده شده است، در پی بارش شدید باران، مسافران شهرستان‌های رودسر و لنگرود از سوی این جمعیت در مساجد و امامزادگان اسکان یافته‌اند.»
اداره کل هواشناسی گیلان که پیشتر از شدت بارش‌ها خبر داده و این شرایط را پیش بینی کرده بود با این حال تهمیدات لازم و ضروری برای پیشگیری یا حتی کاهش خسارت در شهر جانمایی نشده بوده که این همه خسارت در عرض چند ساعت بر پیکره شهر جای گذاشته است.


اینکه این حادثه از قبل پیش بینی شده بوده، قابل تقدیر است اما اینکه چرا مسوولان شهری، امدادی و خدماتی همیشه نوشدارو هستند را نمی‌توان درک کرد، باید این سؤال را مطرح کرد که چرا مسوولان کاری نکردند که بتوانند حداقل در آگاهی بخشی به مردم یا اتخاذ تصمیمات بهتر، این حادثه را مدیریت کنند؟
استان‌های شمالی کشور هر از گاهی طعمه سیل می‌شوند و این اتفاقی است که در سال‌های گذشته شاهد آن بوده‌ایم، البته فقط این شهرهای شمالی ایران نیستند که با این مشکل مواجه هستند شهرهای دیگر کشورمان نیز از ابتدای سال جاری تا امروز درگیر سیل‌هایی بوده‌اند که با وجود پیش بینی سازمان هواشناسی متحمل خسارات مالی و جانی شده‌اند که هنوز هم جبران نشده است.
روز جمعه ۲۵ فروردین 96 منطقه شمال غرب ایران یعنی سه استان آذربایجان شرقی، غربی و کردستان، با اعلام قبلی سازمان هواشناسی مبنی بر وقوع سیل متحمل 19 کشته، 37 مفقودی و 180 میلیارد ریال خسارت شدند که بیشترین تلفات و مفقودی‌های این سیل از شهرستان‌های عجب‌شیر و آذرشهر گزارش شد، خسارت به 300 خانه در شهرستان‌های جنوبی استان سیستان و بلوچستان و تخلیه سه روستا در حاشیه رودخانه هم از جمله اتفاقاتی است که در ماه‌های منتهی به سال 96 رخ داده است.


ایران کشوری نیست که با سیل غربیه باشد اما اینکه چرا همیشه باید بعد از وقوع اتفاقاتی این چنینی که می‌تواند زندگی مردم را به راحتی بشوید و ببرد کاری می‌کنیم و اقدامی برای پیشگیری، آموزش مردم برای آمادگی در زمان بحران، تجهیز و نوسازی شهرها به سیستم‌های هوشمند را انجام نمی‌دهیم. در زمان بروز بحران‌هایی نظیر سیل آن هم در مناطقی که مردم توانایی مالی کمتری دارند یا اموال و دارایی‌هایشان به سرعت زیر بار گل و لای سیل سیاه می‌شود، باید تسهیلات کارآمد پرداخت شود، این نکته اهمیت زیادی دارد چراکه باید بتواند مردم را به زندگی برگرداند.
درباره جبران خسارت‌های سیل در لنگرود شاید این خبر خوبی باشد که آقای محمد علی نجفی استاندار گیلان از تأمین تمهیدات لازم برای پرداخت تسهیلات به خانوارهای سیل زده خبر داده و گفته است: «پس از برآورد نهایی، این تسهیلات به خانوارها پرداخت می‌شود و برای صاحبان خودروهای آسیبدیده نیز 50‌میلیون ریال تسهیلات در نظر گرفته شده است.»


جبران خسارت امری بدیهی و مهم از سوی مسوولان برای التیام شرایط حاصله از سیل است اما شاید مهم‌تر از آن توجه جدی به ایجاد موانع طبیعی مثل جنگل، مراتع و توسعه فضای سبز و ایجاد موانع مصنوعی مثل سد و آب‌بند و همچنین کانال‌های هدایتی آب در زمان اضطرار نیاز باشد. در کشور متخصصان زیادی هستند که می‌توانند با ارائه راه‌کارهای مناسب، به صرفه و عملی قبل اینکه میلیاردها تومان خسارت متوجه مردم و کشور شود، تا حد زیادی از وسعت خسارت‌های سیل بکاهند. در هر صورت امروز مردم لنگرود به کمک فوری و به دور از شعار و وعده نیاز دارند تا بتوانند به شرایط قبل از سیل برگردند و مردم سایر نقاط نیاز به اطمینان از اینکه در خطر نیستند، سرمایه‌های کلان این کشور باید در جهت ایمن‌سازی رودخانه‌ها و حوضه‌های آبی و همچنین پیشگیری از وقوع سیل و آگاه‌سازی مردم، هزینه شود تا حداقل شاهد خسارت‌های جانی و مالی در زمان بروز این حوادث نباشیم. ژاپن کشوری است که روی گسل زلزله قرار گرفته، سونامی را تجربه کرده و جمعیت زیادی هم نسبت به کشورمان دارد اما استقامت سازه‌ای در این کشور حفاظی برای جان و مال مردم شده است. امروز باید به فکر فردای ایرانمان باشیم.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha