استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در بررسی سال 87 شیوع اختلالات روانی 34،2 درصد بوده است كه این آمار در متأهلین 32.6 درصد و در مجردین 30.6 درصد است. اختلالات روانی در متأهلان بیشتر از افراد مجرد است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، احمدعلی نوربالا در همایش یكروزه سلامت روان و رسانه كه در تالار بیمارستان مركز طبی كودكان برگزار شد، افزود: اختلالات روانپزشكی منجر به پیامدهای زیانباری در زمینه‌های اقتصادی، اجتماعی و حتی سیاسی می‌شود كه ناشی از تأثیر مستقیم یا غیر مستقیم این بیماری است و مفهوم سلامت و روان از نظر سازمان جهانی بهداشت چیزی فراتر از اختلالات روانی است.

وی گفت: نیازهای اجتماعی و بهداشتی از دست رفتن شغل و كاهش قابلیت تولید، تأثیر بر خانواده، میزان جنایات و امنیت عمومی و اثر منفی مرگ و میر زودهنگام و هزینه‌های دارو و درمان بیماری از مواردی است كه ناشی از تأثیر مستقیم این بیماری است.

استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: تأثیرات زیانباری كه این افراد موجب اشتباه‌، انحراف در تعیین اهداف، راهبردها، روش‌های اجرای دستگاهها، سازمان و یا نهادی در سطوح مختلف ناشی از كج‌فهمی و بینش مرضی آنها می‌شود، غیر قابل محاسبه و گاهی می‌تواند فاجعه‌آمیز باشد.

نوربالا گفت: حدود 154 میلیون نفر در جهان از اختلالات افسردگی رنج می‌برند و 25 میلیون نفر از اختلال اسكیزوفرینا، 92 میلیون نفر از اختلال سوء مصرف الكل، 17 میلیون نفر از سوء مصرف مواد، 50 میلیون نفر از بیماری صرع و 24 میلیون نفر از آلزایمر و سایر بیماری‌های روانی در رنج هستند و 877 هزار نفر خود كشی می‌كنند.

استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: در بررسی كه در سال 1378 بر روی 35 هزار و 14 نفر افراد بالای 15 سال انجام گرفت شیوع اختلالات روانی در كل كشور 21 درصد بوده كه 25.9 درصد در زنان و 14.9 درصد در مردان بوده است.

وی گفت: در بررسی سال 1380 كه بر 25 هزار و 180 نفر جمعیت افراد بالای 18 سال كه انجام شد شیوع اختلالات روانی 17،1 درصد بوده و در بین زنان 23،4 درصد شیوع داشته است. در تهران حدود 14،29 درصد بوده است كه در بین متأهلان 11.3 درصد و در بین مجردان 8.7 درصد بوده است كه بالا بودن اختلالات روانی در بین متأهلان بسیار قابل چشمگیر است.

نوربالا گفت: در بررسی سال 87 در تهران جمعیت بالای 15 سال صورت گرفت 34.2 درصد از افراد دچار اختلالات روانی بودند كه 37.9 درصد در زنان و 28.6 درصد در مردان دچار اختلالات روانی بودند كه این آمار در متأهلین 32.6 درصد و در مجردین 30.6 درصد و در افراد مطلقه و بیوه 47.2 درصد بوده است كه نسبت به سال 77 شیوع اختلالات روانی رشد 60 درصدی داشته است كه بسیار نگران‌كننده است.

استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در سراسر جهان بسیار از افراد مبتلا به بیماری‌های روانی هدف‌‌ و تبیعض قرار می‌گیرند و با در نظر گرفتن اینكه جمعیت مسن شود و برتر شدن مشكلات اجتماعی و ناآرامی‌های مدنی افزایش بیشتر تعداد مبتلایان به این بیماری را نشان می‌دهد. در حال حاضر می‌توان گفت كه اختلالات روانی 5 مورد از 10 علت عمده ناتوانی در سراسر جهان است كه موجب افزایش هزینه‌های سرسام‌آور از نظر رنج‌ بشری، ناتوانی و زیان اقتصادی می‌شود.

وی افزود: پس از انقلاب 11 میلیون نفر مرتبط با مواد مخدر دستگیر شده است و حدود 10 هزار میلیارد تومان بار اقتصادی گذاشته است در ایران سالانه 22 هزار نفر در هر 25 دقیقه بر اثر تصادف جاده‌ای كشته می‌شود و متوسط حدود هزار و 833 نفر ماهانه می‌میرند. در افغانستان طبق آمار ملل متحد تلفات غیرنظامیان افغان در سال 2008 از (2 هزار 118 نفر) اعلام كردند كه این آمار كمتر از تعداد كشته‌های مهر سال 88 در ایران است. تعداد تلفات غیرنظامیان عراقی در ماه اوت كه به نظر خود آنها خونین‌ترین ماه در چند سال گذشته است هزار و 595 نفر بوده است كه كمتر از آمار كشته‌ شده‌های ایران در یك ماه تصادفات بوده است.

نوربالا گفت: انگ‌زدایی از بیماران روانی نسبت به بیماران ایدزی كمتر صورت گرفته است و آمار اختلالات روانی در جامعه ایرانی شیوع بالایی پیدا كرده است. در ایران وضعیت خانواده‌های متأهل نسبت به مجرد بدتر است و اعتیاد نیز یكی از عوامل اختلالات روانی است.

وی گفت: در سال 1990 اختلالات عصبی و روانی عامل 10 درصد از كل سال‌های زندگی تعدیل شده برحسب ناتوانی بوده است كه این آمار در سال 2000 به 12 درصد رسیده است و در سال 2002 به 13 درصد كه پیش‌بینی می‌شود بار اختلالات تا سال 2020 به 15 درصد برسد كه اختلالات روانی 31 درصد سال‌های زندگی را با معلولیت تشكیل می‌دهد.

استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: بودجه‌های سلامت روان در اكثر كشورها كمتر از یك درصد هزینه‌های كلی سلامت را تشكیل می‌دهد. اگر این پیش‌بینی‌ها با جدیدترین پیش‌بینی كه مربوط به سازمان جهانی بهداشت در سال 2008 منتشر شده است مقایسه كنیم می‌فهمیم كه شرایط كماكان در مورد سلامت روان نامطلوب است به گونه‌ای كه پیش‌بینی می‌شود در سال 2030 نسبت به سال 2000 بار افسردگی از رتبه چهارم به رتبه دوم، حوادث رانندگی از رتبه هشتم به چهارم، خشونت از رتبه پانزدهم به سیزدهم و صدمه به خود از رتبه هفدهم به چهاردهم و سرانجام بیماری روان‌تنی دیابت از رتبه بیستم به یازدهم ارتقاع پیدا كند.

نوربالا افزود: اختلالات روانی و رفتاری اختلالات شایعه‌ایی هستند كه 25 درصد افراد در طول زندگی به آن دچار می‌شوند كه این اختلالات در همه گروههای فقیر، غنی و افراد جوامع شهری و روستایی رخ می‌دهد. براساس مطالعه‌ایی كه در سال 82 صورت گرفت بالاترین بار بیماری‌ها مربوط به حوادث عمدی و غیرعمدی است با اختصاص 2.6 درصد از كل بار و اختلالات رفتاری و روانی با اختصاص 16درصد از كل بار در منطقه دوم قرار می‌گیرد و توجه همگانی به سلامت روانی و اجتماعی از ضروریات است.

استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران اضافه كرد: در پژوهشی كه در آمریكا انجام شد مشخص شد كه 3 درصد مردان و 4.5 درصد زنانی كه قادر به كار و كسب درآمد نیستند دچار اختلالات روانی و یا مشكلات هیجانی هستند و مردان با اختلال روانی 21 درصد كمتر از مردان مشابه قادر به كسب درآمد بوده‌اند. و در این پژوهش تخمین زده شده است كه تأثیر ابتلا به بیماری روانی، كاهش 14 درصدی استخدام در زنان و 12.6 درصدی استخدام مردان را در آمریكا می‌شود.

استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: در پژوهش جدید دیگر كه در سال 2008 میلادی انجام شد میزان معلولیت و تأثیر اقتصادی برخی اختلالات روانی در آمریكا محاسبه شد، می‌توان گفت كه در مورد 11 اختلال عمده روانپزشكی به جز اختلال شخصیت كه قابل محاسبه نبوده است میزان 816.5 میلیارد دلار سالانه خسارت اقتصادی برآورد شده است.

وی خاطرنشان كرد: به هر حال می‌توان نتیجه گرفت كه اختلالات روانی و رفتاری پیامدهای سنگین و ناگوار اقتصادی، اجتماعی دارد و در اكثر جوامع از جمله ایران مورد غفلت واقع شده است.

استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: در وهله اول باید از مقوله انگ نسبت به این بیماران پرهیز كرد و در مرحله بعد به صورت اساسی به پیشگیری و درمان این اختلالات با اختصاص بودجه مورد نیاز اقدام كرد كه این همكاری همگانی را می‌طلبد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha