استاد روانپزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران گفت: اختلالات روانی و رفتاری اختلالاتی شایع هستند و 25 درصد افراد دنیا در طول زندگی خود به آن دچار می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ دكتر احمدعلی نوربالا در همایش سلامت روان و رسانه‌ درباره اختلالات روانپزشكی و پیامدهای اجتماعی آن، اظهار كرد: اختلالات روانی در همه كشورها و جوامع و در تمامی سنین و هر دو جنس دیده می‌شوند و افراد را در جوامع شهری و روستایی و در گروه‌های فقیر و غنی درگیر می‌كند.

وی افزود: در كشور ما بر اساس مطالعه كشوری سلامت روان كه در سال 78 انجام شد، حدود 21 درصد افراد دچار علائم و نشانه‌های روانی بودند و متاهلان نسبت به افراد مجرد وضع بدتری داشتند.

در مطالعه در سال 80 نیز 10/17 درصد از مردم ایران از اختلالات روانی رنج می‌بردند كه این آمار در استان تهران حدود 14 درصد بود، البته قرار بود این مطالعه هر پنج سال یك بار انجام شود، اما به علت عدم همكاری وزارت بهداشت این مطالعه برای بار دوم در سال 87 انجام شد.

وی درباره آمار سال 87 اظهار كرد: تعداد مبتلایان به اختلالات روانی در استان تهران حدود 34 درصد بود كه نشان دهنده رشد 60 درصدی مبتلایان به این اختلالات در طی 9 سال بود.

این استاد روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره عوامل تاثیرگذار بر سلامت روان اظهار كرد: در این زمینه عوامل ژنتیك 15 درصد‌ و عوامل اجتماعی 50 درصد نقش دارند.

نوربالا ادامه داد: ‌بر اساس آمار سازمان بهداشت جهانی 150 میلیون نفر در جهان مبتلا به افسردگی هستند، 91 میلیون نفر از سوء مصرف الكل و 50 میلیون نفر از بیمار صرع رنج می‌برند.

وی با بیان اینكه باری كه اختلالات روانی بر جامعه تحمیل می‌كند، رو به افزایش‌ است، تاكید كرد: این بیماری‌ها هزینه‌های سرسام آوری از نظر رنج بشری‌، ناتوانی و زیان اقتصادی در بر دارد. در سال 1990 میلادی اختلالات عصبی و روانی عامل 10 درصد از كل سال‌های زندگی تعدیل شده بر حسب ناتوانی بوده است كه این عدد در سال 2000 میلادی به میزان 12و در سال 2002 میلادی به 13درصد رسیده است و پیش بینی شده كه بار این اختلالات تا سال 2020 میلادی به 15 درصد برسد.

این استاد روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران در ادامه گفت: اختلالات روانی‌، 31 درصد سال‌های زندگی با معلولیت را تشكیل می‌دهند، اما بودجه‌های سلامت روان اكثر كشورها كمتر از یك درصد هزینه‌های كلی سلامت را تشكیل می‌دهد. با مقایسه این پیش بینی با جدیدترین پیش بینی ‌مربوط به سازمان جهانی بهداشت كه در سال 2008 منتشر شد، در می‌یابیم كه شرایط كماكان در مورد سلامت روانی‌، نامطلوب خواهد بود، به گونه‌ای كه در سال 2030 میلادی نسبت به سال 2000 میلادی بار افسردگی از رتبه چهار به دوم، حوادث رانندگی در جاده‌ها از رتبه هشت به چهار و خشونت از رتبه 15 به 13ارتقاء می‌یابد.

نوربالا با اشاره به آمار و باری كه مبتلایان به اختلالات روانی به كشورهای جهان در سال 2002 تحمیل كرده است، اظهار كرد:‌ 13 درصد بار بیماری‌ها را اختلالات روانی به خود اختصاص دادند.

این استاد روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران درباره تاثیر اقتصادی اختلالات روانی اظهار كرد:‌ براساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، تاثیر اقتصادی مراقبت‌های بهداشتی دو اختلال اضطراب و افسردگی بر روی بیمار و خانواده او، در بنگلور هند معادل 700 روپیه هندی در ماه (معادل 7 تا 14 روز دستمزد كارگر كشاورزی در هند بود.) در ایران نیز براساس پژوهشی كه در سال 82 در این زمینه انجام شد، رتبه اول به حوادث عمدی و غیرعمدی و رتبه دوم به اختلالات روانی اختصاص داشت، اما در جنس مونث اختلالات روانی و حوادث عمدی و غیرعمدی رتبه‌های اول و دوم را به دست آورده بودند.

نوربالا افزود: در حال حاضر تقریبا میانگین افسردگی در ایران از منطقه امرو (منطقه مدیترانه شرقی)بیشتر است و در زمینه آمار اعتیاد نیز ایران پیشتاز است هرچند كه پس از پیروزی انقلاب اسلامی اقداماتی برای مبارزه با اعتیاد انجام شده است.

نوربالا با اشاره به میزان مصرف داروهای ضد اضطراب گفت:‌ سهم ایران از آمار جهانی3/2 درصد است كه آمار زیادی محسوب می‌شود. از سال 2007 تا سال 2009 میلادی نیز میزان مصرف داروهای ضد اضطراب به شدت در ایران افزایش پیدا كرده است.

وی با مقایسه افراد سالم و بیمار اظهار كرد:‌ افراد كه از نظر جسمی بیمار هستند، مورد توجه و ترحم قرار می‌گیرند، اما بیماران روانی پیچیده‌، مورد ترس‌، خشم و تنفر هستند و انگ زنی باعث مراجعه نكردن آنان به پزشك می‌شود و با اكراه این كار را انجام می‌دهند كه نتیجه این گونه عملكرد برخی مواقع به معلولیت فرد می‌انجامد.

این استاد روان پزشكی دانشگاه علوم پزشكی تهران با بیان اینكه انگ زدایی از بیماران روانی از مبتلایان به ایدز كمتر است، اظهار كرد: اهمیت اختلالات روانی مغفول واقع شده است.

نوربالا در پایان گفت: اختلالات روانی و رفتاری‌، پیامدهای سنگین و ناگوار اقتصادی‌ و اجتماعی دارد كه در بیشتر جوامع از جمله كشور ایران مورد غفلت واقع شده است، بنابراین در وهله اول‌، باید از مقوله انگ زنی نسبت به این بیماران پرهیز و در مرحله دوم به صورت اساسی به پیشگیری و درمان این اختلالات با اختصاص بودجه مورد نیاز اقدام كرد و البته این موضوع عزمی جدی و همگانی را می‌طلبد.

 شایع‌ترین اختلال روان پزشكی اختلال دوقطبی است

دكتر محمدرضا محمدی رییس مركز تحقیقات روانپزشكی و روان شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران نیز گفت: در كشورهای پیشرفته 35 تا 50 درصد مبتلایان به اختلالات روانی خدمات لازم را دریافت نمی‌كنند كه این رقم در كشورهای در حال توسعه به 80 درصد افزایش می‌یابد.

وی درباره بار اختلالات روانی و هزینه‌های آن، اظهار كرد:‌ بار اختلالات روانی در بیشتر كشورهای مختلف جهان شناخته شده و این میزان‌ها از 3/7 تا 8/39 درصد متغیر بوده است. در كودكان و نوجوانان نیز این آمار به 59 درصد رسیده است.

به گفته وی، بررسی‌های همه‌گیر شناسی اختلالات روان پزشكی انجام شده در ایران نیز بر متغیر بودن میزان شیوع این اختلال‌ها از 9/11 درصد تا 9/30 درصد اشاره دارد.

محمدی درباره هزینه‌های بیماری‌ها اظهار كرد:‌ هزینه‌ها معمولا به سه دسته هزینه‌های مستقیم‌، غیر مستقیم و نامحسوس تقسیم می‌شوند. هزینه‌های مستقیم شامل هزینه‌های پزشكی (سرپایی،‌ بستری،‌مراقبت‌های روزانه‌ و مراقبت‌های در منزل) و هزینه‌های غیر پزشكی شامل (حمل و نقل و خدمات اجتماعی‌، مراقبت‌های انتظامی) می‌شوند.

رییس مركز تحقیقات روانپزشكی و روان شناسی دانشگاه علوم پزشكی تهران افزود: هزینه‌های نامحسوس از محدود شدن كیفیت زندگی فرد و خانواده ایجاد می‌شود، اما به دلیل سختی تبدیل این نوع خسارت به ارزش مالی، هزینه‌های نامحسوس اغلب در مطالعات هزینه بیماری‌ها مورد محاسبه قرار نمی‌گیرند.

وی با اشاره به هزینه اختلالات روانی اظهار كرد: براساس یكی از مطالعات انجام شده در سال 1998 میلادی مجموع هزینه‌های مستقیم و غیرمستقیم برابر 65 میلیارد دلار برآورد شد.

محمدی با اشاره به مطالعه‌ای كه درباره اختلال وسواس اجباری انجام شده است، گفت: حدود 2 درصد از افراد جهان سالانه به این بیماری مبتلا می‌شوند. یك مطالعه نشان داد، هزینه این اختلال در سال 1990 در آمریكا 4/8 میلیارد دلار بوده است كه هزینه‌های غیرمستقیم 2/6 میلیارد آن را تشكیل می‌دادند.

وی با بیان اینكه شایع‌ترین اختلال روان پزشكی اختلال دوقطبی است، اظهار كرد:‌ ابتلا به این اختلال در 20 درصد از موارد منجر به از كار افتادگی می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha