دوشنبه ۲۰ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۲۰
کد خبر: 223840

خوشبختانه امروزه دیگر سرطان در کودکان به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته نمی شود بلکه به علت درمان هایی که وجود دارد تا 85 درصد سرطان های کودکان توسط شیمی درمانی و رادیوتراپی به بهودی کامل دست می یابند و تنها 15درصد سرطان های کودکان هستند که امکان دارد مجدد عود کند و به عبارتی ریشه کن نشوند.

طب سنتی در درمان سرطان موثر است؟

سلامت نیوز:رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران گفت: افزایش آگاهی مردم نسبت به سرطان و درمان های علمی آن بالا رفته است .

به گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: دکتر حسن ابوالقاسمی متخصص آنکولوژی اطفال بیان کرد: در هر سال 3 هزار کودک زیر 15 سال در ایران مبتلا به سرطان می شوند که شایع ترین سرطان ها در بین کودکان سرطان خون، مغز و نخاع در درجات اول تا سوم قرار دارند و سرطان هایی چون سرطان عصبی، کلیه، استخوان ها و غدد لنفاوی در درجات بعدی قرار دارند. سرطان خون که شایع ترین سرطان در اطفال است از هر 100 هزار تا 4 مورد به این بیماری دچار می شوند، اما در رابطه با کل سرطان ها می توان گفت آمار ها 12 در 100 هزار است.

وی در ادامه افزود: خوشبختانه امروزه دیگر سرطان در کودکان به عنوان یک بیماری خطرناک شناخته نمی شود بلکه به علت درمان هایی که وجود دارد تا 85 درصد سرطان های کودکان توسط شیمی درمانی و رادیوتراپی به بهودی کامل دست می یابند و تنها 15درصد سرطان های کودکان هستند که امکان دارد مجدد عود کند و به عبارتی ریشه کن نشوند.

ابوالقاسمی اظهار داشت: اصولا سرطان زمانی پدید می آید که یک سلولی در بدن به واسطه تغییرات ژنتیکی که در سلول ایجاد می شود از نظم تولید و نابودی خارج شده و لذا باعث می شود تاکثیر بیش از حد آن و یا زنده ماندن بیش از اندازه سلول که قرار بود زودتر از بین رود مسبب بهم زدن نظمی می شود که ژن ها در بدن مقرر کردند حال در اینجا سرطان پدید می آید.

رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران خاطرنشان کرد: هرچه سن بالا رود به دلیل ضعفی که در سیستم ایمنی بدن و سیستم نظم ژنتیک ایجاد می شود احتمال بروز سرطان نیز افزایش می یابد و لذا کشورهایی که امید به زندگی در آنها بیشتر است مسلما آمار سرطان هم در آن کشور بالاست. سرطان علاوه بر آن که به عوامل محیطی و ژنتیکی وابستگی دارد با سن نیز ارتباط مستقمی دارد. هرچه سن افراد مسن بالاتر می رود بیشتر در معرض خطر ابتلا به سرطان هستند به همین علت است که کشورهای صنعتی آمار سرطانشان بسیار بیشتر از ایران است.

وی سرطان خون را در کودکان زیر 15 سال شایع دانست و بیان کرد: علائم این بیماری همانند اکثر بیماری ها یکسان است بنابراین زمانی که بیان می شوند افراد نباید با مشاهده علائم عمومی نگران شوند و تصور کنند به سرطان مبتلا شده اند، اما بسیار لازم است که مردم مخصوص والدین این نشانه ها را بشناسند و آگاه باشند. علائم عمومی این سرطان کاهش اشتها، تب، دردهای استخوانی و کاهش وزن بی دلیل است. البته یکسری از نشانه ها ها نیز اختصاصی تلقی می شوند، مثلا هنگامی که در سرطان خون پلاکت ها کاهش می یایند و روی سطح بدن ضایعات کبودی نیز مشاهده شده و یا زمانی که گلبول سفید پایین می آید و می تواند باعث عفونت شود.

ابوالقاسمی ادامه داد: در برخی موارد نیز به دلیل کمبود گلبول های قرمز افراد درگیر کم خونی می شوند، بنابراین در مجموع یکسری علائم عمومی و اختصاصی در این بیماری دخیل هستند که نشانه های اختصاصی اهمیت بیشتری دارند. خوشبختانه امروزه با پیشرفت علم و متخصصان حاذق کشور و همچنین نسل پیشرفته داروها دیگر سرطان های کودکان کشنده نیستند.

این سرطان شناس در رابطه با پیشگیری از سرطان گفت: امروزه ثابت شده است که ما می توانیم با پیشگیری مناسب، از ابتلا به 35 درصد سرطان ها جلوگیری کنیم اما به شرطی که این اقدامات پیشگیرانه از سن کودکی انجام شود.

وی خاطر نشان کرد: دوری از عوامل خطرآفرین یکی از راههای پیشگیری در سرطان است، بدین صورت که وقتی می دانیم دود سیگار باعث سرطان ریه و مثانه می شود نباید در معرض دود آن قرار بگیریم حال چه برسد خود دخانیات مصرف کنیم.

برخی عوامل محیطی دیگر مانند نیتریت ها که در آب های آلوده وجود دارد، و یا سمومی که در گیاهان و میوه ها استفاده می شود یا بَنزَنی که در هوای آلوده ناشی از اتومبیل وجود دارد دیگر برای اکثر افراد جامعه شناخته شده است و جزء فاکتور های خطر 100درصد به حساب می آید، حال اگر ما از این فاکتور ها فاصله بگیریم به عبارتی اگر یک هوا، آب، زمین و آسمان پاک داشته باشیم به جرات می توان گفت آمار ابتلا به انواع سرطان ها کاهش چشمگیری خواهد داشت.

به گفته وی عوامل خطر آفرین دیگری هم در این میان مطرح است مانند کم تحرکی، ورزش نکردن و چاقی مفرط. حال اگر افراد ورزش مناسب را در برنامه روزانه خود بگنجانند و همچنین جامعه به انجام ورزش های عمومی سوق داده شود و مردم از مواد غذایی که در آن روغن جامد مصرف شده و یا فست فودها که باعث افزایش وزن می شود دوری کنند درصدی از سرطان ها را می توان به شدت کاهش داد.

ابوالقاسمی خاطرنشان کرد: علاوه بر موارد ذکر شده، طی تحقیقاتی ثابت شده است افرادی که در معرض اشعه ها قرار می گیرند خطر ابتلا به سرطان در آن ها بالاست. اما در این عوامل محیطی دیگری وجود دارد که ممکن است برای ما ناشناخته باشد و به مرور زمان ثابت می شود که نقش سرطان زایی دارد لذا آنچه که مسلم است افزایش شیوع سرطان در جوامع امروزی، صنعتی شدن و آلودگی های محیطی است.

رییس انجمن خون و سرطان کودکان ایران اشاره کرد: افزایش آگاهی مردم نسبت به سرطان و درمان های علمی آن بالا رفته است اما در این میان فردی ضرر می کند که می پندارد طب سنتی می تواند سرطان ها را درمان کند در حالی که درمان سرطان در طب سنتی هیچ جایگاهی ندارد و بنابراین نبایست این روش را درگیر کنیم چرا که با اقدام این کار یکسری از کودکانی که امروزه شانس بالایی برای بهبودی دارند با این روش بیماریشان پیشرفت کرده و در مراحلی که سرطان گسترده شده است نزد متخصص می روند که شرایط درمان و کنترل بیماری سختتر می شود.

وی در پایان خاطرنشان کرد: چندی پیش کودکی را با سرطان غدد لنفاوی معاینه کردم که 98درصد شانس بهبودی کامل داشت اما فردی که معتقد بود طب سنتی می تواند درمانش کند کودک را نزد او برده بود، بیماری کودک از مرحله اول به مرحله چهارم گسترش یافت و سپس به متخصصین مراجعه کردند که شانس بهبودی کودک از 98 به 70 درصد کاهش پیدا کرد. متاسفانه این موضوع بسیار شیوع پیدا کرده است، حتی من به شخصه با وزیر بهداشت در این خصوص مذاکره کرده ام و خواستار این هستم که از دخالت طب سنتی در امور سرطان به طور جدی جلوگیری شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha