شروع فصل پاییز با افت محسوس دما و خشکی هوا همراه است که این امر، افراد مختلف را مستعد سرماخوردگی می‌کند؛ در این مطلب چند توصیه برای جلوگیری از سرماخوردگی در این فصل ارائه شده است.

چند توصیه برای جلوگیری از سرماخوردگی در فصل پاییز

سلامت نیوز: شروع فصل پاییز با افت محسوس دما و خشکی هوا همراه است که این امر، افراد مختلف را مستعد سرماخوردگی می‌کند؛ در این مطلب چند توصیه برای جلوگیری از سرماخوردگی در این فصل ارائه شده است.

به گزارش سلامت نیوز به منقل از تسنیم، شروع فصل پاییز با افت محسوس دما و خشکی هوا همراه است که این امر، افراد مختلف را مستعد سرماخوردگی و ابتلا به برخی از بیماریها می‌کند لذا در فصل پاییز تدابیر خاصی برای حفظ سلامتی در طب سنتی ذکر شده که در ادامه برخی از توصیه‌های ویژه پاییز توسط دکتر مهدی فهیمی، متخصص طب سنتی آمده است.

با شروع فصل پاییز توصیه می‌شود شبها از باز گذاشتن پنجره‌ها و روشن بودن کولر جداً پرهیز شود‌؛ افت دما در نیمه شب زیاد خواهد بود و شانس شروع سرماخوردگی بسیار افزایش می‌یابد.

فصل پاییز با افت و خیز دما طی روز و شب و احتمال خشک شدن مخاط و تجمع اخلاط مزاحم در مسیر ریه و سینوس‌ها همراه است.

بهترین حالت این است که شبها قبل از خواب حداقل دو لیوان آب جوش استفاده شودتا ترشحات ریوی و سینوسها در شرایط خوبی باشد و بدن بتواند پاکسازی انجام دهد؛ این کار مانع از گلودرد و سرماخوردگی خواهد شد.

استفاده مطلوب از میوه گلابی و دمنوش برگ گلابی در این فصل توصیه می‌شود؛ در این فصل استفاده از میوه گلابی باعث پاکسازی دستگاه گوارش از جرمهای غلیظ می‌شود‌.

توصیه می‌شود روزانه به‌خصوص در میانه روز حداقل یک تا دو گلابی استفاده شود‌؛ استفاده از این میوه جرمهای غلیظ را دفع می‌کند و مانع از تجمع بخارات گرم در کبد می‌شود‌ پس بنابراین می‌تواند از بروز سرماخوردگی همچنین احتقان صفراوی جلوگیری کند.

شروع علائم خشکی در پائیز می‌تواند افت و خیز رطوبت و حرارت را ایجاد کند و این باعث اختلال خواب در بعضی از افراد خواهد شد‌.

برگ میوه گلابی در حال حاضر به‌وفور وجود دارد‌؛ می‌توانید برگ این میوه را گرفته و خشک کرده و شبها به‌عنوان دمنوش استفاده کنید تا باعث آرامش شما شده و از اضطراب و دلشوره‌هایی که مختص فصل پائیز و یا شروع غلبه سودا است‌، جلوگیری شود.

در فصل پاییز استفاده از یخ و نوشیدنیهای خنک ممنوع است

با توجه به اینکه افت و خیز حرارتی از نیمه شهریور به‌طور جدی اتفاق می‌افتد، استفاده از یخ در نوشیدنیها یا مصرف نوشیدنیهایی که خیلی سرد هستند باید به حداقل برسد.

مراقب باشید بعد از استفاده از این نوشیدنیها، احتمال بروز گلودرد یا علائم سرماخورگی بسیار زیاد می‌شود‌ چراکه با استفاده از یخ یا نوشیدنیهای خیلی سرد‌، تجمع اخلاط غلیظ در دستگاه گوارش اتفاق می‌افتد و پس‌زدن بخارات به قسمتهای بالایی ریه و سینوسها می‌تواند شرایط را برای بروز علائم سرماخوردگی و درگیریهای چندروزه یا هفتگی فراهم کند‌.

مصرف عسل به‌خصوص عسلهایی که حالت ضدعفونی‌کننده مخاط را دارند باید در پاییز شروع شود؛ استفاده از عسل و آب و لیموترش به‌خصوص اگر عسل آویشن در اختیارتان باشد، می‌تواند به‌عنوان یک آنتی‌بیوتیک طبیعی به شما کمک کند تا دچار ابتلا به علائم سرماخوردگی نشوید و اگر دچار علائم سرماخوردگی شدید وضعیت‌تان زود به حالت عادی برگردد.

باید یادآوری کنیم ترکیب کردن عسل با آبی که حرارتش کمتر از 40 درجه باشد معمولاً کیفیت عسل را حفظ می‌کند؛ اگر عسل با آبی که حرارت‌ آن از 40 درجه بیشتر است ترکیب شود می‌تواند باعث آسیب به آنزیمها و مواد داخل عسل شود.

در کسانی که دچار علائم حساسیتی از جمله سوزش، خارش حلق، آبریزش بینی، خارشهای پوستی هستند‌، بهتر است از نیمه شهریور که علائم خشکی در خلقت و بدن شروع می‌شود از مصرف خربزه جداً خودداری کنند‌.

این میوه می‌تواند در این فصل باعث بروز جابه‌جایی در سیستم صفراوی شود و علائم سرماخوردگی را تشدید یا اینکه باعث شروع علائم سرماخوردگی شود.

بزرگسالانی که احتمال علائم آلرژیک را داشته یا دارند از مصرف خربزه جداً خودداری کنند‌.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha