متاسفانه بیشتر ما کارهایی که به صورت روزانه انجام می دهیم در مسیر پیشگیری از سرطان نیست. یک فرد ممکن نیست با وجود سالم بودن در روزهای گذشته یکباره مریض شود. تغییراتی که نهایتاً موجب شکل گیری سرطان می شوند طی چندین سال شکل می گیرند و برای هر شخصی متفاوت است.

می خواهید سرطان نگیرید، هر روز این کارها را بکنید

سلامت نیوز:متاسفانه بیشتر ما کارهایی که به صورت روزانه انجام می دهیم در مسیر پیشگیری از سرطان نیست.  یک فرد ممکن نیست با وجود سالم بودن در روزهای گذشته یکباره مریض شود. تغییراتی که نهایتاً موجب شکل گیری سرطان می شوند طی چندین سال شکل می گیرند و برای هر شخصی متفاوت است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، در 30 سالگی تشخیص داده شد که سرطان دارم. به شدت ناراحت و ناامید شدم چون تحصیلاتم در زمینه تغذیه و فیزیولوژی ورزش بود و آنچه را که آموزش می دادم خودم هم به کار می بستم پس چرا باید دچار سرطان می شدم؟ و وقتی از این بیماری بهبود پیدا می کردم چطور می توانستم از آن در امان بمانم و کمک کنم مراجعینم هم دچارش نشوند؟ این سوال ها در ذهنم باقی ماند و موجب شد به تحصیل در آموزش پزشکی بپردازم و نهایتا پزشکی کاربردی را آموختم.


دیدگاه کاربردی به سرطان

با اینکه از داروهای متداول درمان سرطان بابت کمکشان برای التیام بیماری قدردان بودم اما باید بیشتر به عمق می رفتم. اینجا بود که پزشکی کاربردی پا به میدان گذاشت. پزشکی کاربردی به ریشه یابی علت بیماری و درمان فردی می پردازد و به جای تمرکز روی بیماری تمرکزش روی بیمار است. با به کار گرفتن پزشکی کاربردی در مسیر درمان سرطان متوجه شدم هنوز چیزهایی وجود دارد که باید یاد بگیرم.

مانند بسیاری از مراجعینم قبل از اینکه پزشکی کاربردی را پیدا کنم برای غربالگری سرطانم به یک متخصص مراجعه می کردم. اما این را متوجه نشده بودم که غربالگری با پیشگیری از سرطان یکسان نیست. با وجود اینکه ماموگرافی و کولونوسکوپی ابزاری فوق العاده مفید برای تشخیص سرطان در کوتاهترین زمان هستند – و جان بسیاری را نجات داده اند – اما نمی توانند باعث پیشگیری از شکل گرفتن سرطان شوند.

بنابراین چگونه می توانیم از دچار سرطان شدن پرهیز کنیم؟ تغییر سبک زندگی.

متاسفانه بیشتر ما کارهایی که به صورت روزانه انجام می دهیم در مسیر پیشگیری از سرطان نیست. در تحقیقاتم متوجه شدم یک فرد ممکن نیست با وجود سالم بودن در روزهای گذشته یکباره مریض شود. تغییراتی که نهایتاً موجب شکل گیری سرطان می شوند طی چندین سال شکل می گیرند و برای هر شخصی متفاوت است.


برای پیشگیری از سرطان هر روز چکار کنیم؟

در مورد پیشگیری از سرطان یکی از مهمترین درس هایی که آموختم این بود: هر فرد تجربه ای متفاوت دارد، دلیلش علل، محیط و ژنتیک متفاوت افراد با یکدیگر است. با در نظر گرفتن این موارد برای خود می توانید تغییراتی در سبک زندگی شخصی تان انجام دهید تا از ابتلا به سرطان پیشگیری کنید. طی تحقیقاتم درباره پزشکی کاربردی راه های ساده اما قدرتمندی برای انجام این کار پیدا کردم. تنظیم برنامه ای سالم برای پیشگیری از سرطان نیازمند حذف چیزهای نامتعادل و ایجاد تعادل است. با این دیدگاه برای خود راهکارهایی ایجاد کردم تا از سرطان پیشگیری کنم و اجازه ندهم دوباره بازگردد.

1- در برنامه غذایی از غذاهای کامل استفاده کنید

غذاهای گیاهی کامل و سرشار از مواد مغذی میل کنید و با کیفیت ترین غذاهای حیوانی را انتخاب نمایید. مطمئن شوید تمام وعده هایی که میل کنید حاوی غذاهای رنگارنگ گیاهی، پروتئین و چربی های سالم باشد. محققان متوجه شده اند بین مقاومت به انسولین حاصل از چاقی، دیابت نوع 2 و سرطان ارتباط وجود دارد. وقتی در فروشگاه محصولات غذایی خرید می کنید حتما به برچسب آنها دقت کنید مواردی که قند بالایی داشته باشند را نخرید و از خوردن غذاهایی که غلات فرآوری شده زیادی در خود دارند بپرهیزید.

2- سیستم سم زدایی طبیعی بدنتان را حمایت کنید

استراتژی های کار آمد عبارتند از خوردن غذاهای سرشار از فیبر که به بیرون راندن مواد اضافی از بدن کمک می کنند و عرق ریختن با کمک ورزش یا سونا. سلول های بدن دائما در حال سم زدایی هستند و یکی از بهترین روش ها برای کمک به این فرآیند افزایش مصرف سبزیجات چلیپایی است. می توانید چنین سبزیجاتی را خیلی ساده به سالاد و وعده های غذایی خود اضافه کنید و از خواصشان بهره مند شوید. سبزیجاتی مانند، کلم، گل کلم و بروکلی از این دسته هستند.

3- به حداقل رساندن سموم زیست محیطی

بسیاری از تحقیقات نشان داده اند قرار گرفتن در معرض بیسفنول A ( BPA ) باعث افزایش خطر ابتلا به سرطان سینه، پروستات و تخمدان می شود. BPA که هنوز هم در برخی از ظروف پلاستیکی و کنسروها به کار می رود یکی از مواد سمی است که روزانه در معرض آن قرر داریم و باعث از بین رفتن تعادل هورمونی، سوخت و ساز و سلامت کلی بدن می شود. دیگر موارد عبارتند از آفتکش ها، پارابن ها و فلزات سنگینی چون جیوه و سرب. متاسفانه نمی توان از تمام این سموم در امان ماند اما می توانید تا جای ممکن در معرض آنها قرار گرفتن را کاهش دهید.

4- به روده خود اهمیت دهید

سلامت روده نقشی اساسی در سلامت کلی بدن ایفا می کند و شما می توانید راهکارهای فراوانی را به کار بگیرید تا روده را بهینه کنید. تنها در مواقعی که واقعا ضروری بود از آنتی بیوتیک ها استفاده کنید. با مشورت پزشک خود اگر لازم بود مکمل پروبیوتیک استفاده کنید و غذاهای تخمیر شده ای مانند کلم ترش بخورید تا باکتری های خوب معده را حمایت کنید. همچنین روزانه 35 گرم فیبر دریافت کنید.

غذاهای سرشار از فیبر عبارتند از حبوبات، سبزیجات برگ دار و چلیپایی، آجیل ها و دانه ها. فیبر علاوه بر ثابت نگه داشتن قند خون به تغذیه مناسب باکتری های خوب معده کمک می کند.

5- کنترل استرس

تحقیقات نشان داده استرس مزمن می تواند بیماری های زیادی از جمله بیماری های قلبی عروقی، اختلالات ایمنی و روانی و سرطان را تحت تاثیر قرار دهد. زندگی مدرن یعنی شما مرتب زیر فشار و استرس قرار دارید اما راهکارهایی نیز وجود دارد که بتوانید به کمک آنها تاثیر استرس را کاهش دهید. برای مثال مدیتیشن و یوگا از راه های مناسب کاهش استرس است.

6- ورزش مرتب

متاسفانه بر اساس آمار افراد زیادی در روز کمتر از 30 دقیقه ورزش می کنند. این خیلی بد است چون تنها پنج بار در هفته به مدت 45 دقیقه ورزش کردن می تواند مقاومت به انسولین را بهبود دهد، کمک کند لاغرتر شوید و خطر ابتلا به سرطان را کاهش دهد. حتی پیاده روی با سرعت بالا نیز می تواند کمک کند اما اگر می توانید از این هم بهتر ورزش کنید و شدت بیشتری وارد کنید کم نگذارید. اگر وقت کم دارید می توانید از ورزش های ترکیبی با شدت بالا استفاده کنید. ( چنین روتین های ورزشی نهایتا 10 تا 20 دقیقه زمان می خواهند)

نویسنده: دکتر الیزابت بوهام

منابع:

Survey: Overwhelming Majority of Americans Are Not Living Cancer-Protective Lives – But Think They Are – http://www.aicr.org/press/press-releases/2016/Overwhelming_Majority_of_Americans_Not_Living_Cancer_Protective_Lives.html

The Links Between Insulin Resistance, Diabetes, and Cancer – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC3595327/

Bisphenol A and Hormone-Associated Cancers: Current Progress and Perspectives – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4602822/

Molecular Mechanisms Underlying Psychological Stress and Cancer. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26916018

A 3-week multimodal intervention involving high-intensity interval training in female cancer survivors: a randomized controlled trial. – https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/26869680


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha