افرادی که به آلرژی‌های شدید پوستی یا تنفسی دچار هستند با احتمال بیش‌تری نسبت به دیگران ممکن است در معرض خطر خودکشی قرار بگیرند، اگرچه که دلیل این موضوع هنوز به طور کامل مشخص نشده است.

به گزارش سلامت نیوز دانشمندان با مطالعه 27 هزار مورد خودکشی در دانمارک متوجه شدند بیش از یک درصد از این افراد دچار آلرژی‌های تنفسی یا اگزما بودند.
زمانی که محققان فاکتورهای دیگر مانند درآمد خانگی هر فرد و سابقه ابتلا به بیماری‌های روانی را در این باره در نظر گرفتند متوجه شدند افرادی که دچار آلرژی هستند با احتمال یک سوم بیش‌تر در معرض خطر خودکشی قرار دارند.
دکتر پینگ کین از دانشگاه آرهوس در دانمارک در این باره گفت: البته این ارتباط آن طور که تصور می‌شود شدید نیست، اما به هر حال باید در مورد آن‌ها فکری شود.
تحقیقات اخیر که در تایوان انجام شده بود نیز نشان می‌داد افراد مبتلا به آسم بیش‌تر از دیگران ممکن است دست به خودکشی بزنند.
در هنگامی که بدن واکنش‌های آلرژیک از خود نشان می‌دهد مغز انسان موادی به نام سیتوکین از خود ترشح می‌کنند که به سلول‌ها کمک می‌کند با یکدیگر ارتباط برقرار کنند. اما دانشمندان متوجه شدند این پروتئین‌ها می‌توانند باعث افزایش احساس افسردگی در انسان‌ها شود.
این عوامل ممکن است روی سیستم عصبی انسان هم تاثیرگذار باشد.
نکته عجیب‌تر این که افرادی که تا کنون تحت درمان‌های افسردگی و ناامیدی قرار نگرفته‌اند بیش از دیگران ممکن است به دلیل ابتلا به آلرژی دست به خودکشی بزنند و در اصل مبتلایان به افسردگی با احتمال کم‌تری به فکر خودکشی می‌افتند.

دانشمندان معتقدند مصرف برخی داروهای ضد افسردگی می‌تواند اثر پروتئین‌هایی مانند سیتوکین را کاهش دهد و به همین دلیل اثرات مفیدی برای مبتلایان به آلرژی خواهند داشت.
کین در این باره گفت: به هر حال افرادی که به آلرژی مبتلا هستند باید حتما از لحاظ سلامت روانی مورد بررسی قرار بگیرند و شاید مصرف برخی داروهای ضد افسردگی کمک زیادی به کاهش خطر خودکشی در آن‌ها کند.
رویترز، 23 دسامبر

خبر آنلاین _ ابوالفضل کریمی

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha