دبیر انجمن متخصصان بیماری‌های عفونی و گرمسیری ایران، نسبت به مصرف فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه هشدار دارد و گفت: بیماری تب مالت تنها از طریق فرآورده‌های لبنی غیر پاستوریزه منتقل می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،‌ دكتر مینو محرز با اعلام این خبر افزود: تولید كنندگان شیر، ماست، پنیر، بستنی، سرشیر و سایر فرآورده‌های لبنی سنتی به دلیل صرفه اقتصادی، كاهش هزینه‌های تولید و سود بیشتر در تولیدات خود از شیر غیر پاستوریزه استفاده می‌كنند كه همین امر سبب انتقال بیماری تب مالت به مصرف كنندگان می‌شود.

وی با اشاره به اینكه در فرآیند حرارت دهی محصولات پاستوریزه، تمامی میكروب‌های مضر و بیماری از از جمله میكروب بیماری تب مالت (بروسلوز) نابود می‌شود، یادآور شد: ‌امكان انتقال بیماری تب مالت از طریق محصولات غیر پاستوریزه منتفی است.

وی افزود: در فرایند پاستوریزاسیون شیر تا 75 درجه سانتی گراد به مدت 15 ثانیه و در فرایند استرلیزه كردن شیر از 135 و 145 درجه سانتی گراد به مدت 2 تا 4 ثانیه حرارت داده می‌شود. در حالی كه میكروب بیماری تب مالت در دمای 57 درجه سانتی گراد به طور كامل نابود می‌شود.

به گفته دكتر محرز به غیر از بستنی‌های سنتی غیر پاستوریزه، بستنی‌های قیفی نیز از شیر فله‌ای و غیر پاستوریزه تولید می‌شوند.

وی با اشاره به اینكه در صورت تمایل افراد به خرید پنیرهای سنتی، خریداران می‌بایست، فرآورده‌های لبنی پاستوریزه را خریداری كنند، اظهار داشت: برای از بین رفتن میكروب بیماری تب مالت در پنیرهای غیر پاستوریزه، ‌پنیر می‌بایست سه ماه در آب نمك باقی بماند.


دكتر محرز با بیان این كه خرید و معدوم كردن دام بیمار از بهترین راهكارهای مبارزه با بیماری تب مالت عنوان شده است، كاری پرهزینه كه دولت‌ها قبل و بعد از انقلاب اسلامی امكان اجرای آن را نداشته‌اند، افزود: در كشورهای پیشرفته اما با این طرح، بیماری تب مالت ریشه كن شده است. از جمله در آمریكا كه از سال 1956 با اجرای طرح خرید و معدوم كردن دام‌های آلوده بیماری تب مالت مهار شده است. هم اینك اجرای واكسیناسیون دقیق و از سوی دیگر اطلاع رسانی به مردم در مورد استفاده از فرآورده‌های پاستوریزه از راه‌های موثر برای كنترل بیماری تب مالت به شمار می‌رود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha