سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۰۹:۳۹
کد خبر: 223968

عضو هیات‌علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی با تاکید برمعاینات دوره‌ای زنان برای جلوگیری از سرطان پستان گفت: 95 درصد از سرطان‌های پستان از سوی خود بیماران شناسایی می‌شود.

معاینه دوره‌ای بهترین راه پیشگیری از سرطان پستان

سلامت نیوز:عضو هیات‌علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی با تاکید برمعاینات دوره‌ای زنان برای جلوگیری از سرطان پستان گفت: 95 درصد از سرطان‌های پستان از سوی خود بیماران شناسایی می‌شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آنا،عصمت السادات هاشمی، متخصص جراحی عمومی و عضو هیات‌علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی  در مورد روش‌های تشخیص و خودآزمایی سرطان پستان اظهار کرد: اولین راه تشخیص سرطان پستان از سوی فرد صورت می‌گیرد که فرد می‌تواند با صرف 15 دقیقه خود را مورد معاینه قرار دهد. برهمین اساس زمان طلایی برای انجام معاینه پستان 2 تا 3 روز بعد از پایان عادت ماهیانه است زیرا با توجه به اینکه در زمان پستان از حساسیت و سنگینی کمی برخوردار است فرد دقیق تر و ساده‌تر می‌تواند خود را معاینه کند.

خود معاینه‌ای در زنان

هاشمی معتقد است: زنان باید از سن 20 سالگی در فواصل معین برای معاینات بالینی و ماموگرافی به پزشک مراجعه کنند، البته پیش از مراجعه به پزشک نیز می‌توانند با نگاه کردن و لمس کردن پستان خود را مورد بررسی قرار دهند؛ زیرا 95 درصد از سرطان‌های پستان از سوی خود بیماران شناسایی می‌شود.

این عضو هیات‌علمی پژوهشکده سرطان پستان جهاد دانشگاهی هرگونه تغییری شامل فرورفتگی پوست یا نوک پستان، قرمزی یا زخم پستان، پوسته‌پوسته شدن نوک پستان، انحراف نوک پستان‌ها و برآمدگی در قسمتی از پستان یا برجستگی عروق در قسمتی از پستان را نشانه‌ای از بروز یکی از بیماری‌های پستان دانست و گفت: هر نوع تغییری در سایز و رنگ و بروز لکه روی پستان باید مورد مشورت پزشک قرار گیرد.

او نحوه معاینه و بررسی پستان را برای بانوان تشریح کرد و افزود: معاینه و لمس پستان باید از قسمت انتهای بند اخر سه انگشت میانی دست‌ها صورت گیرد و نباید پستان را بین انگشت فشار دهیم زیرا به این صورت توده‌ای غیر واقعی را در بین انگشتان احساس می کنیم که نگرانی و استرس بی دلیل بانوان را به همراه دارد با این شیوه لمس کردن چنانچه توده‌ای در پستان احساس کردید بلافاصله موضوع را به پزشک اطلاع دهید.
هاشمی به زنان بعد از سن 50 سالگی و زنان در سنین 35 تا 39 سال توصیه کرد سالانه یکبار تحت نظر پزشک ماموگرافی انجام دهند و با نظر پزشک هر شش ماه یکبار مورد چکاپ قرار گیرند اما زنان کمتر از 30 سال نیازی به انجام ماموگرافی ندارند.

علل بروز سرطان سینه

هاشمی با اشاره به دلایل و عوامل بروز سرطان پستان در زنان یادآور شد: سن و جنس، مسائل هورمونی و ژنتیکی، سایقه خانوادگی، سن یائسگی، سبک زندگی و سن شروع قاعدگی در بروز سرطان پستان زنان موثر است که به جز نوع و سبک زندگی هیچ یک از عوامل خطرساز در دست فرد نیست، البته بانوان می‌توانند با انجام ورزش منظم، پرهیز از مصرف الکل و دخانیات، پیشگیری از اضافه وزن و مصرف غذاهای آماده و سرخ کردنی تا حد بسیاری از بروز این بیماری جلوگیری کنند.

این متخصص زنان با تاکید براینکه افرادی که در نزدیکان و خانواده از جمله خواهر و مادر خود سابقه بروز سرطان پستان را داشته‌اند باید برای بررسی و معاینه به پزشک مراجعه کنند، افزود: این افراد از سن ۴۰ تا ۴۵ سالگی به ماموگرافی نیاز دارند البته براساس نظر پزشک و با توجه به شرایط بیمار نیاز به ماموگرافی و سونوگرافی تجویز می‌شود.

او که یکی از روش‌های استاندارد تشخیص سرطان پستان را ماموگرافی دانست و گفت: اگر در بررسی سونوگرافی مشخص شود که توده خوش خیم است دیگر به انجام ماموگرافی نیازی نخواهد بود اما افرادی که در خانواده سابقه ابتلا به سرطان پستان دارند باید به صورت منظم و مکرر مورد ماموگرافی و معاینه پزشک قرار گیرند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha