سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۰:۱۶
کد خبر: 223977

دانش‌آموزان بیمار باید نکات بهداشتی را در هنگام معاشرت با سایر دانش‌آموزان رعایت و از ابزارهای لازم استفاده کنند تا بیماری به دیگران سرایت نکند.

حضور مربیان بهداشت در مدارس

سلامت نیوز-*احمد همتی: با آغاز سال تحصیلی جدید وزارت آموزش‌وپرورش و وزارت بهداشت در تلاشند با اعمال سیاست‌ها و اجرای برنامه‌هایی نظارت کافی را بر سلامت و بهداشت دانش‌آموزان در مدارس داشته باشند. نظارت و مشارکت فعال مربیان بهداشت در مدارس شرط نخست تحقق این هدف است. این مربیان پیش از انقلاب در بسیاری از مدارس فعالیت می‌کردند، اما متاسفانه بعد از انقلاب و در دهه‌های اخیر به مساله حضور این مربیان در مدارس توجه نشده است. مربیان بهداشت در سال‌های قبل رشد دانش‌آموزان را پایش می‌کردند، چنان‌که هریک پرونده‌های بهداشتی داشتند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه آرمان، در این صورت اگر دانش‌آموزی علائم بیماری داشت، او را به متخصص مربوطه ارجاع می‌دادند. اکنون حضور مربیان بهداشت در مدارس بسیار ضعیف است و مدارس برنامه‌ای برای جذب مربی بهداشت ندارند و حضور آنها را لازم نمی‌دانند. دانش‌آموزان باید از طریق رسانه‌ها و معلمان مربوطه آموزش کافی برای کمتر مبتلا‌شدن به بیماری‌های مسری و تغذیه‌ای را ببینند. اهمیت به تغذیه دانش‌آموز نکته‌ای مهم است که باید از طریق استفاده بیشتر از لبنیات در دستورغذایی به آن توجه کرد. دانش‌آموزان باید آموزش‌های کافی برای تغذیه سالم را ببینند و حتی‌المقدور از غذاهای آماده و فست‌فودها استفاده نکنند.

خودمراقبتی دانش‌آموزان

دانش‌آموزان بیمار باید نکات بهداشتی را در هنگام معاشرت با سایر دانش‌آموزان رعایت و از ابزارهای لازم استفاده کنند تا بیماری به دیگران سرایت نکند. همچنین درصورت ابتلا به بیماری شدید باید در منزل استراحت کنند و به مدرسه نروند. دانش‌آموزان سالم نیز می‌بایست مجاور آلودگی‌ها قرار نگرفته و به بیماران نزدیک نشوند. بوفه‌های مدارس باید تحت‌نظارت وزارت‌بهداشت باشند تا غذاهای ارائه‌شده به دانش‌آموزان برای آنها مناسب باشد. موادغذایی ارائه‌شده به آنها باید ازنظر میزان مواد معدنی، پروتئین‌ها و مواد آلی غنی بوده و فست‌فود نباشند. موادغذایی ناسازگار با بدن دانش‌آموزان که املاح و مواد کافی غذایی به آنها نمی‌رسانند، نباید به‌میزان زیادی توسط آنها مصرف شوند.

اهمیت به ورزش دانش‌آموزان

یکی از مسائل مرتبط با سلامت دانش‌آموزان ورزش است. ورزش امر مهمی است که به سلامت آنها کمک می‌کند، بنابراین زنگ ورزش نباید زنگ تفریح دانش‌آموزان باشد؛ همچنین باید برای این درس برنامه‌ای جامع، مدون و علمی در مدارس وجود داشته باشد. اگر به موضوع حفظ بهداشت دانش‌آموزان بی‌توجهی شود، اثرات منفی این موضوع بسته به سن و کلاس دانش‌آموزان متفاوت خواهد بود. غفلت در این امر بر رشد اسکلتی دانش‌آموزان تاثیرگذار است و زمینه را برای ابتلا به بیماری‌های مختلف، مانند بیماری‌های عفونی در آنها ایجاد کند. همچنین این موضوع بر میزان یادگیری دانش‌آموزان نیز تاثیرات منفی می‌گذارد. کودکان به‌دلیل آنکه مراحل رشد خود را ازنظر فیزیکی و ذهنی طی می‌کنند، باید بیشتر تحت‌مراقب قرار گیرند تا زمینه برای رشد جسمی‌وذهنی آنها فراهم شود. درحال‌حاضر مدارس شرایط مناسبی برای مراقبت از سلامت کودکان ندارند و باید به این موضوع بودجه کافی اختصاص داد تا بتوان آنها شرایط فیزیکی مناسبی داشته باشند.

مبارزه با چاقی دانش‌آموزان

درحال‌حاضر شاهد شیوع چاقی در میان بسیاری از کودکان‌ونوجوانان هستیم. با توجه به اینکه بیشتر زمان دانش‌آموزان در مدرسه می‌گذرد، قطعا می‌توان با اعمال سیاست‌های پیشگیرانه و درمانی به حل این معضل در کشور کمک کرد. چاقی موجب بیماری‌های زیادی مانند فشار خون و دیابت می‌شود. همچنین مفاصل بدن نیز در هنگام چاقی دچار مشکل می‌شوند. چاقی در سنین بالاتر مشکل‌آفرین‌تر است و باعث افزایش خطر بروز سکته‌های مختلف در فرد می‌شود. نباید به‌منظور جلوگیری و پیشگیری از چاقی در سنین کودکی رژیم‌های سختگیرانه را برای دانش‌آموزان اعمال کنیم، اما وجود برنامه غذایی مناسب برای دانش‌آموزان الزامی است. این برنامه غذایی نباید شامل غذاهای چاق‌کننده باشد و مصرف غذاهای چرب و با شکر فراوان را باید در کودکان‌ونوجوانان کنترل کند. ترکیب موادغذایی باید زمینه رشد دانش‌آموزان را فراهم کند و درعین‌حال سبب چاقی آنها نیز نشود. دانش‌آموزان نیازی به گرفتن رژیم‌های سختگیرانه ندارند و تنها باید برنامه‌غذایی کودکان‌و‌نوجوانان اصلاح شود، اما دانش‌آموزانی که از چاقی مفرط رنج می‌برند، حتما باید به متخصصان تغذیه مراجعه کنند. مسئولان مدارس باید آنها را شناسایی کرده و به متخصصان تغذیه‌ای ارجاع دهند تا رژیم‌غذایی مناسب را برای دانش‌آموزان وضع کنند.

نظارت وزارت‌بهداشت بر سلامت دانش‌آموزان

وزارت بهداشت می‌تواند در زمینه ارتقای سلامت دانش‌آموزان کمک‌های شایان‌توجهی داشته باشد. وزارتخانه‌های بهداشت و آموزش‌وپرورش باید به حضور مربیان بهداشت در مدارس اهمیت دهند و شرایط حضور مجدد آنها را فراهم کنند. تمام مدارس کشور باید مربی‌بهداشت داشته باشند. این مربیان باید برای تمام دانش‌آموزان پرونده بهداشت آماده کنند و سلامت تمام کودکان‌ونوجوانان دانش‌آموز باید توسط مربی بهداشت بررسی و تایید شود. در این صورت این دو وزارتخانه می‌توانند همکاری مناسبی با یکدیگر داشته باشند. درصورت عدم تعامل این دو وزارتخانه با یکدیگر وزارت‌بهداشت به‌تنهایی قادر نیست بر سلامت دانش‌آموزان نظارت‌کافی داشته باشد و سلامت آنها را از هر نظر بررسی کند، اما این همکاری میان وزارت بهداشت و آموزش‌وپرورش کمی زمانبر است. ب

ه این دلیل، درحال‌حاضر وزارت بهداشت و دانشکد‌ه‌های علوم‌پزشکی زیرنظر این وزارتخانه باید آموزش‌های لازم را تا حد امکان به دانش‌آموزان و مجموعه مسئولان مدارس بدهند تا آنها از گزند بیماری‌ها و مشکلات جسمی در امان بمانند. در برنامه وزارت‌بهداشت برای آغاز سال‌تحصیلی جدید باید نظارت بر موادغذایی مصرفی در مدارس گنجانده شود و این کار گام بزرگی برای تحقق سلامت‌جسمی دانش‌آموزان است. این وزارتخانه می‌تواند به‌صورت دوره‌ای پایش‌هایی را در مدارس انجام دهد. اجرای این طرح باتوجه به جمعیت 13‌میلیونی دانش‌آموزان چندان عملی نیست، اما می‌توان این پایش‌ها را به‌کمک مربیان بهداشت در مدارس انجام داد و این مساله می‌تواند از طرف وزارت‌بهداشت به مربیان بهداشت مدارس محول شود. درصورت احیای مجدد حضور مربیان‌بهداشت در مدارس، آنها می‌توانند به‌صورت مداوم سلامت دانش‌آموزان مدارس را پایش کنند. فعالیت مربیان‌بهداشت در مدارس باید زیر نظر وزارت آموزش‌وپرورش و بهداشت به‌صورت همزمان باشد. این مربیان با مدیریت وزارت آموزش‌وپرورش فعالیت می‌کنند و دوره‌های آموزشی آنها باید از طرف وزارت‌بهداشت انجام شود.

* سخنگوی کمیسیون بهداشت مجلس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha