افزایش چشمگیر سرطان طی سال‌های اخیر در تمام كشورها به‌طوری است كه سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی كرده آمار 14میلیون مبتلا به سرطان در سال 2012به 27میلیون در سال 2030خواهد رسید.

4سرطان شایع در میان زنان و مردان ایرانی

سلامت نیوز:طبق پیش‌بینی سازمان بهداشت جهانی، تعداد بیماران مبتلا به سرطان تا سال ۲۰۳۰به ۲۷میلیون نفر می‌رسد، این سازمان کشور‌ها را از نظر رتبه بروز سرطان تقسیم‌بندی کرده و ایران را در رده چهارم از پنج رده قرار داده است.

به گزارش سلامت نیوز، همشهری نوشت: دكتر عبدالله فضل‌علی‌زاده، نایب‌رئیس انجمن سرطان ایران گفت: در درجه اول توجه به پیشگیری از طریق آگاه‌سازی‌ مردم از عوامل خطرزا در ایجاد سرطان و همچنین یادآوری عوامل محافظ در برابر سرطان برای مبارزه با این بیماری اهمیت دارد. در درجه دوم، ثبت سرطان باید مدنظر قرار گیرد تا با آگاهی دقیق‌تر از میزان ابتلا به انواع سرطان‌ها براساس جنس در نواحی مختلف و سایر عوامل اپیدمیولوژیك از قبیل عادت‌های محلی، تغذیه، آب و هوا و... بتوان عوامل دخیل در ایجاد سرطان را شناسایی و برای رفع آنها اقدام كرد.

افزایش چشمگیر سرطان طی سال‌های اخیر در تمام كشورها به‌طوری است كه سازمان بهداشت جهانی پیش‌بینی كرده آمار 14میلیون مبتلا به سرطان در سال 2012به 27میلیون در سال 2030خواهد رسید. به گفته‌ دكتر عبدالله فضل‌علی‌زاده رتبه ایران در رده چهارم قرار دارد و این یعنی سرطان در ایران نسبت به كشورهای دیگر رقم بالایی ندارد. با وجود این وظیفه ما این است كه برای بیماری‌ای مانند سرطان كه سركش و رو به افزایش است، استراتژی و پلان‌های متفاوتی را داشته باشیم.

  • بروز و شیوع سرطان با هم فرق می‌كند

دكتر محمدرضا میر، عضو هیأت مدیره هیأت انجمن سرطان ایران و رئیس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام خمینی در گفت‌وگو با همشهری گفت: بروز و شیوع بیماری سرطان با هم متفاوت است. «بروز» سالانه سرطان پستان در ایران 10هزار مورد است. كتاب سرطانی كه انستیتو كانسر ایران هر چند سال یك‌بار منتشر می‌كند، این رقم را تأیید می‌كند، اما تعدادی زیادی از افراد مبتلا به سرطان‌های پستان در كشور وجود دارند كه درمان شده و در حال زندگی معمول خود هستند و مشكلی هم ندارند؛ به این تعداد زیاد، «شیوع» سرطان می‌گویند. در هر كشوری، هرچه سرطان‌ها بیشتر قابل درمان باشند و بهتر به درمان پاسخ دهند و زودتر تشخیص داده شوند، تعداد كسانی كه به سرطان مبتلا می‌شوند، شیوع بیشتری دارد.

وی با اشاره به اینكه بروز سرطان در ایران سالانه 90تا 95هزار مورد جدید است، گفت: این آمار نسبت به كشور‌های غربی بسیار كمتر است. به‌طور مثال در آمریكا با جمعیت 320میلیون نفری خود، میزان بروز سالانه سرطان مهاجم پستان 250هزار مورد است. اگر آمارها بخواهد در ایران 80میلیون نفری مثل آنجا باشد، میزان بروز سرطان باید حدود 60هزار مورد باشد ولی این رقم در ایران با احتساب 10تا 15درصد خطا، 10هزار مورد جدید است.

اما وقتی قرار است میزان شیوع را در 2كشور مقایسه كنیم تفاوت‌‌ها خود را نشان می‌دهد. دكتر میر، رئیس بخش جراحی سرطان بیمارستان امام خمینی گفت: دلیل شیوع پایین‌تر سرطان در آمریكا، تشخیص بموقع، درمان بهتر و مؤثرتر و مراقبت تسكینی بیشتر است؛ در نتیجه تعداد بیشتری از افراد می‌توانند با سرطان زندگی طولانی‌تری داشته باشند. ما هنوز بیش از 50درصد بروز سرطان پستان در ایران را در استیج‌های 3و 4و 50درصد در استیج 1و 2تشخیص می‌دهیم ولی در آمریكا 70درصد تشخیص‌های سرطان پستان در استیج 1و 2انجام می‌شود.

به گفته این متخصص جراحی سرطان، جلوگیری از پیدایش سرطان، تشخیص زودرس، درمان بهتر و مراقبت از بیمار مبتلا به سرطان از مهم‌ترین فاكتور‌ها در «شیوع» سرطان است. در ایران باید روی این بخش تمركز و برنامه‌ریزی بیشتری شود تا امید به زندگی در این بیماران افزایش یابد.دكتر محمدرضا میر گفت: اطلاع‌رسانی به مردم از سوی پزشكان و رسانه‌ها به مرحله تشخیص زودرس كمك كرده بر میزان بروز سرطان مؤثر بوده و به افزایش عمر بیماران كمك می‌كند.

  • 4سرطان شایع در میان زنان و مردان ایرانی

زنان: پستان - معده - روده بزرگ - ریه

مردان: معده و مری - روده - ریه - پروستات

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha