رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورای شهر که یک‌تنه بار افشای فساد و رانت و تخلفات شهرداری در دور قبل شورا را بر دوش کشید، چندی پیش به دلیل انتخابات نظام‌پزشکی کشور خبرساز شد؛ انتخاباتی که با هشدار علیه حافظی برگزار و در نهایت محمد فاضل به عنوان رییس این اتحادیه انتخاب شد.

اظهارات جنجالی دکتر حافظی: آقایان بدانند کوچک‌ترین فساد در نظام پزشکی را به رسانه‌ها می‌کشانم

سلامت نیوز: رحمت‌الله حافظی، عضو سابق شورای شهر که یک‌تنه بار افشای فساد و رانت و تخلفات شهرداری در دور قبل شورا را بر دوش کشید، چندی پیش به دلیل انتخابات نظام‌پزشکی کشور خبرساز شد؛ انتخاباتی که با هشدار علیه حافظی برگزار و در نهایت محمد فاضل به عنوان رییس این اتحادیه انتخاب شد.

به گزارش سلامت نیوز، روزنامه جهان صنعت در بخشی از گزارش خود درباره انتخابات نظام پزشکی با دکتر حافظی مصاحبه کرده که در زیر می خوانید:

چه زمانی تصمیم گرفتید در انتخابات نظام‌پزشکی شرکت کنید و بعد از آن چه اتفاقاتی افتاد؟


بر اساس قانون، دولت اختیاراتی را به نظام‌پزشکی می‌دهد تا در چارچوب معین‌شده تصمیماتی را در قبال مردم و پزشکان اتخاذ کند. مثلا صیانت از حقوق بیماران یکی از بندهای مهم است و دیگری پیگیری حقوق صنفی است. سازمان باید برای وزارت بهداشت، وزارت کار، مجلس و حتی قوه قضاییه و مقننه تصمیم‌ساز باشد. باید خوراک تخصصی تهیه کنند و کار علمی قابل قبول انجام شود تا دیگران از آن استفاده کنند اما متاسفانه در سال‌های گذشته چنین اتفاقی نیفتاده و بسیار ضعیف عمل کرده‌اند. من هم احساس کردم با توجه به حدود 28 سال فعالیت در حوزه سلامت می‌توانم موجب تغییر و اصلاح روند موجود باشم و کاندیدا شدم. اتفاق بسیار ناگواری در روند انتخابات نظام‌پزشکی افتاد که شاهدش بودیم. وزارت بهداشت تاکید کرد حتما انتخابات به صورت اینترنتی برگزار شود و مشکلی هم پیش نخواهد آمد، حتی اگر اینترنت کل دنیا قطع شود. پزشک در محل اشتغال خودش حق ورود به صندوق رای دارد و کسی در شهری غیر از محل کارش نمی‌تواند رای دهد. برای شفاف شدن این فضا هم یک هفته قبل از انتخابات گفتند پزشکان وارد سایتی شوند و اطلاعات خود را وارد کنند تا سایت به آنها بگوید در چه حوزه‌ای می‌توانند رای دهند. حدودا 100هزار نفر شرکت کردند. هیات نظارت اما نظرش این بود که علاوه بر برگزاری انتخابات اینترنتی، انتخابات سنتی هم در کنارش برگزار شود که معمولا محلش در موزه پزشکی بوده است.

صبح رای‌گیری و ساعت 8 انتخابات شروع شد و خواستیم رای دهیم که دیدیم در سامانه اینترنتی اعلام شده یک ساعت بعد باید مراجعه کنیم. ساعت 9 وارد سایت شدیم که گفتند ساعت 12 مراجعه کنید! ساعت 12هم به 14 موکول شد و ساعت 14هم هیات نظارت اعلام کرد رای‌گیری اینترنتی متوقف شده و کسانی که رای داده‌اند هم باید به صندوق‌های رای مراجعه کنند و حضوری رای دهند. این اتفاق شوک بدی بود‌ زیرا برخی از همکاران در کشیک و برخی دیگر نیز در مسافرت بودند و نتوانستند در پای صندوق حضور یابند و گمان می‌کردند که می‌شود به صورت اینترنتی رای داد. حقی که جامعه پزشکی داشت را در این فرآیند از آنها سلب کردند. همان ساعت 14 بنده اعلام کردم انتخابات باید باطل شود، حتی اگر من برنده انتخابات باشم. اما متاسفانه انتخابات را همان‌طور برگزار کردند. اینکه چه کسی این کار را کرده، نمی‌دانم‌ اما عده‌ای را از حقوق‌شان محروم کردند. نهایتا دوستان از این اتفاق، به دیوان عدالت اداری و دادگاه فرهنگ و رسانه شکایت کردند.


نحوه حضور شما و دیگران در این انتخابات به چه شکل بود؟


دو تیم اصلی در این انتخابات لیست دادند. یک تیم به اسم امید سلامت شکل گرفت که سرتیمش رییس دانشگاه شهید بهشتی بود. تیم دیگری به نام ائتلاف سفید بود که سرلیستش دکتر فاضل بود و این دو به عنوان تیم‌های اصلی فعالیت انتخاباتی می‌کردند. بنده اما به دلیل اینکه خودم را فارغ از این دسته‌بندی‌ها می‌دانم، لیستی را تهیه کردم با عنوان جبهه احیای نظام‌پزشکی. افراد حاضر در لیست را تا قبل از انتخابات اصلا نمی‌شناختم و تیمی را در کنارم جمع کردم و کاندیداهای مختلف را گرد هم آوردم و بهترین‌ها و جوانان را انتخاب کردم تا لیستی فعال و پویا داشته باشیم. در بین این 17 نفر کنونی که انتخاب شدند، افرادی از هر دو لیست اصلی انتخاب شدند و از لیست ما هم فقط بنده راه پیدا کردم. به هیات نظارت که اعتراض کردیم، دو نفر از هیات با نماینده وزارت بهداشت 10 درصد آرا را بازشماری کردند که به این نتیجه رسیدند تاثیری در مجموع آرا نخواهد داشت و صحت برگزاری انتخابات تایید شد. حالا اما اتفاقی که رخ داده، این است که بدنه جامعه پزشکی مشروعیتی برای این هیات مدیره جدید قائل نیست‌ زیرا روند انتخابات قانونی طی نشد و این افراد دارای محبوبیت و مقبولیت نیستند. سازمان برای احقاق حق جامعه پزشکی است‌ اما وقتی فرآیند برگزاری انتخابات همراه با پایمال شدن حقوق جامعه پزشکی باشد، پس همگان به این نتیجه می‌رسند که این سازمان مشروعیت ندارد.


وقتی تعداد آرا اعلام شد، آیا این شائبه پیش آمد که رای به نفع کسی خرید و فروش شده؟


نه به این مساله اعتقادی ندارم اما معتقدم اگر انتخابات اینترنتی برگزار می‌شد، نتیجه آن به شدت با این نتیجه تفاوت داشت.


بحثی که مطرح می‌شد این بود که اجازه ورود حافظی با روحیه فسادستیزی به سازمانی مثل نظام‌پزشکی که فساد گسترده‌ای به صورت پنهانی دارد، داده نخواهد شد و سیستم همیشگی کاری آنها مختل خواهد شد. در واقع شاید بهتر باشد این طور بگوییم‌ وقتی سیستم نظارتی، اجرایی و اداری کشور اینقدر غرق در فساد و تخلفات است، افراد زیادی علاقه نخواهند داشت تا فرم کاری که به آن عادت کرده‌اند، تغییر یابد و کسی بیاید که تخلفات‌شان را فریاد بزند. به هر حال حافظی با حساس کردن مردم نسبت به این خبرها نشان داد جای دیگر هم برود سکوت و مماشات نمی‌کند. ارزیابی شما در این زمینه چیست؟


همان‌طور که گفتم، در ترکیب جدید هیات مدیره، هشت نفر از این لیست و هشت نفر از آن لیست بالا آمدند و تنها بنده به عنوان فردی مستقل رای آوردم. در اولین جلسه که نشست برگزار شد و اعضای قبلی هم بودند، احکام منتخب جدید صادر شد‌ و سپس 17 نفر به عنوان اعضای جدید وارد جلسه‌ای تازه شدیم. هیات رییسه سنی تشکیل شد و آقای فاضل به عنوان مسن‌ترین فرد برای ریاست انتخاب شد. قرار شد رییس را انتخاب کنند و آقای فاضل گفت نمی‌خواهم کاندیدای ریاست شوم اما چندین نفر دیگر از ایشان درخواست کردند که به عنوان دارنده بیشترین رای کاندیدا شود. رای‌گیری انجام شد و دکتر پیوندی 9 رای آورد و دکتر فاضل هشت رای و پیوندی رییس تهران شد و بعد هم نایب رییس اول و نایب رییس دوم انتخاب شدند. در مرحله بعدی از بین 17 نفر، 8 نفر باید انتخاب می‌شدند برای مجمع کلی کشوری که 249 نفری است و این مجمع هم کارش انتخاب شورای عالی و رییس کل نظام‌پزشکی است. در این جلسه برخی اعضا گفتند برای اینکه از بین ما 17 نفر، 8 نفر انتخاب شود، رای‌گیری کنیم. شش نفر، 9 رای آوردند و من هشت رای آوردم‌ اما جالب اینکه آقای دکتر فاضل فقط چهار رای کسب کرد! چطور دکتر فاضل که سرلیست بوده و نفر اول تهران، در حضور هفت نفر دیگر از اعضای لیست‌شان فقط چهار رای آورد؟

دکتر فاضل که شخصیتی فراجناحی و ملی است و بنده هم جدا از این انتخابات و رقابت‌ها به ایشان ارادت خاصی دارم. در اینجا آقایانی که پشت فاضل بودند، ضربه سنگینی به وی زدند و بعد هم این‌طور توجیه کردند که فاضل کاندیدا نشده! درحالی که من سوال کرده بودم و گفتند همه کاندیدا هستند. ایشان را سرلیست خودشان کردند اما برای مجمع به او رای ندادند. آقایان در لابی هتل لاله، تا ساعت 2 بامداد جلسه می‌گذاشتند و یارکشی می‌کردند که این بسیار زشت و دور از شان پزشکان است. امیدوارم در روند شورای عالی پزشکی در این دوره تجدید نظرهای لازم انجام شود‌ ولی نه به روش‌های پشت پرده و باندبازی؛ مراوداتی که بسیار زشت است و متاسفانه نگاه قومیتی در آن موج می‌زند. یعنی چه که فلانی آذربایجانی است و فلانی کرمانی است؟ بحث دیگر دسته‌بندی‌های حرفه‌ای و شغلی است که می‌گفتند به پزشکان عمومی رای ندهید و ما متخصص هستیم و از این نوع حرف‌ها که متاسفانه این تبعیض‌ها هم پررنگ شده است. قبح این کار هم دیگر برایشان ملموس نیست و عادی شده است. لیست‌ها را بستند و وارد جلسه مجمع شدیم. من و دکتر فاضل بیرون رفتیم و از طریق مانیتور جلسه را رصد می‌کردیم. کار ناصواب همین است که می‌گویند ما حاضریم شما رای استان ما را برای ورود به شورای عالی داشته باشید‌ به شرطی که شما هم به ما رای دهید تا ما رییس مجمع باشیم و از این قبیل بده‌بستان‌های نامناسب بسیار در انتخابات انجام می‌شد. اما همان زمان بازی‌شان را عوض کردم. قبل از شروع جلسه با دکتر فاضل صحبت کردم و گفتم که بنده وارد رقابت با شما نخواهم شد و پس از 10 دقیقه صحبت و مطرح کردن مطالباتم از کاندیداتوری ریاست کل سازمان انصراف خواهم داد.


پس از انصراف‌تان چه اتفاقی رخ داد؟


دو روز قبل از انتخابات مطلع شدیم دکتر عزیزی رییس کمیسیون اجتماعی مجلس هم قصد کاندیداتوری دارند‌ اما سرانجام با صحبت‌های دکتر نوبخت رییس کمیسیون سلامت مجلس قانع می‌شوند که در حضور دکتر فاضل دیگر ایشان کاندیدا نشوند و او هم پذیرفت. در سالن کناری مجمع نشسته بودیم که یکی از دوستان از داخل سالن اصلی پیامکی را برای من ارسال کرد. حدودا ساعت 10صبح بود. زمانی که مجمع در حال انتخاب هیات رییسه اصلی بود و هنوز وارد انتخابات شورای عالی و رییس کل نشده بودند. این پیامکی که یک بار هم به آن اشاره کردم، حاوی این بود که دکتر نوبخت انتخاب دکتر فاضل به عنوان ریاست بر اعضای شورای عالی را تبریک گفتند و نام هشت نفر منتخب اعضای شورای عالی هم در متن تبریک قرار داشت! همان لحظه به دکتر نوبخت زنگ زدم که جوابم را نداد. سپس پیام تبریک را به دکتر فاضل نشان دادم. دکتر فاضل شوکه شدند و با نوبخت تماس گرفتند که ایشان جواب تلفن فاضل را داد و پس از سوال دکتر فاضل درباره ماجرای این پیامک مکالمه‌شان تمام شد. سپس من مجددا با نوبخت تماس گرفتم که این بار جواب داد و گفتم دلیل این کارها چیست و وقتی بنده می‌خواهم برای شورای عالی کاندیدا شوم و هنوز انتخابات برگزار نشده دیگر این اسامی از پیش انتخاب شده چیست؟!

او گفت اشتباهی رخ داده و همین حالا به آن هفت نفری که پیامک را برایشان فرستاده، مجددا پیامکی می‌فرستد و تاکید می‌کند که دکتر حافظی هم مورد تاییدش است. گفتم پیامک شما تمام سالن را پر کرده. موضوع هفت نفر چیست؟ که ایشان زیر بار نرفت و خداحافظی کردیم. در همین اثنا دکتر قربانی که در هیات نظارت حضور دارد و نایب رییس کمیسیون بهداشت و درمان هستند، پشت تریبون سالن اعلام کرد کسانی که قصد کاندیداتوری ریاست را داشته باشند، دیگر نمی‌توانند در شواری عالی کاندیدا شوند! یعنی روندی غیر‌معقول برخلاف همه انتخابات‌های سال‌های گذشته. به نزد او رفتم و متذکر شدم که چنین قانونی وجود ندارد و تنها کسانی که عضو هیات‌رییسه مجمع باشند نمی‌توانند عضو شورای عالی شوند که گفتند تشخیص با خودم است و این تصمیم را اتخاذ کردم! بعد در جست‌وجویی که داشتیم متوجه شدیم در سال 87 دکتر نوربخش که کاندیدای ریاست کل بوده، در شورای عالی هم کاندیدا شده که در نهایت نتوانسته رای بیاورد. باز هم نزد دکتر قربانی رفتم و این نکته را یادآوری کردم که او همچنان سر موضعش ایستاد و گفت آن اتفاق غلط بوده و ما می‌خواهیم اصلاحش کنیم! اصلاح قانون به یک باره آن هم وسط انتخابات نظام‌پزشکی؟!

وقتی اتفاقات سریالی پشت هم مثل تصویب آنی قانون و مدیریت انتخابات، توسط دکتر نوبخت را مشاهده کردم به این نتیجه رسیدم که بهترین تصمیم اصرار بر کاندیداتوری برای ریاست کل است و اینکه بتوانم از 10 دقیقه فرصت برای سخنرانی نهایت استفاده را ببرم. وقتی که وارد سالن شدیم و تشویق سنگین دکتر فاضل توسط تمام حضار در حالت ایستاده را دیدم فهمیدم که بنده در مقابل ایشان امید رای نخواهم داشت و همه چیز از قبل برنامه‌ریزی شده! اما این اعتقاد را داشتم که باید بمانم و حرفم را بزنم. دکتر فاضل به پشت تریبون رفتند و شروع به صحبت کردند. ایشان در صحبت‌هایشان به انتقاد از بالا نرفتن تعرفه‌های نظام‌پزشکی پرداختند و اینکه نباید این مبلغ را از مردم دریافت کرد، بلکه بر‌عهده شرکت‌های بیمه است و سیستم بیمارگونه بیمه‌های کشور باید اصلاح شود. نکته جالب اینکه دکتر نوربخش که خودش مدیرعامل سازمان بیمه تامین اجتماعی است و یک سال است که بدهی بیمه به پزشکان را پرداخت نمی‌کند در این لحظه دکتر فاضل را تشویق کردند! یعنی ایشان با تشویقش تایید کرد که سازمان بیمه فشلی دارد و پول مردم را نمی‌دهند. صحبت‌های دکتر فاضل تمام شد و بعد هم بنده به پشت تریبون رفتم و به بیان کارنامه و دیدگاه خود پرداختم.


این تصور پیش آمده بود که دکتر فاضل اقدامی برخلاف رویه انجام داده‌اند که با این اوصاف پس نوبخت و نوربخش صحنه‌گردانان اصلی انتخابات بودند. در سخنرانی خود پس از این سناریو‌سازی و برنامه‌ریزی‌های پشت پرده چه مسایلی را عنوان کردید؟


اعلام کردم که مستقل هستم و به هیچ گروه و حزبی تعلق ندارم و بدون عقبه سیاسی هستم. گفتم که افتخار می‌کنم طی 48 ماه خدمت در وزارت بهداشت توانستیم 73 بیمارستان بسازیم و بیش از 50 هزار نفر را استخدام کنیم و پس از آن در بیمه تامین اجتماعی نیز بدهی 9 ماهه به پزشکان را به 3 ماه رساندم، آن هم در شرایطی که شاهد هیچ توسعه اقتصادی در سطح کشور نبودیم. سرانجام هم مزد زحماتم را در دولت دهم با اخراج گرفتم و قاضی مرتضوی به جایم منصوب شد. از جمله مطالباتم از شورای عالی این است که در وهله اول سند راهبردی سازمان را تدوین و ابلاغ کنند. سپس میز کاری برای پزشکان عمومی و دستیاران و انجمن‌های تخصصی ایجاد شود و از آنها دعوت شود تا مشکلات‌شان را در میان بگذارند و برای حل آنها اقدام شود. خواسته دیگر این است که درباره درآمدها و هزینه‌های سازمان نظام‌پزشکی شفاف‌سازی شود و تمام پزشکان بدانند که ما از چه مسیرهایی درآمد داشتیم و چگونه آنها را خرج کردیم. مصوبات شورای عالی نیز باید مشخص و شفاف باشد و همگان بدانند که کدام اعضا به کدام مصوبه رای مثبت یا منفی دادند. مورد آخر از مطالبات بنده هم این بود که به وزارت بهداشت اجازه داده نشود تا منتخبان شورای عالی را در جایگاه‌های مدیریتی منصوب کند، زیرا این اتفاق موجب تعارض منافع خواهد بود. در دوره پیشین وقتی که اعضای شورای عالی مشخص شدند، چهار نفر از آنها سریعا از طرف وزیر بهداشت به ریاست چهار دانشگاه علوم پزشکی رسیدند. وقتی شما به عنوان رییس دانشگاه و قائم‌مقام وزیر در یک استان انتخاب می‌شوید دیگر نمی‌توانید نقش واقعی و نظارتی خود را ایفا کنید. انتقاد از کسانی که نام دکتر فاضل را سر لیست خود قرار دادند و تنها چهار رای به او دادند هم دیگر گلایه بنده بود و اینکه چرا پشت ایشان را خالی کردند که خطایی نابخشودنی است. بله در واقع بازیگران اصلی این افراد نامبرده بودند.


پس از اتمام سخنرانی صریح‌تان افراد پشت صحنه واکنشی داشتند؟


رای‌گیری آغاز شد و عده زیادی از پزشکان نزد من آمدند و گفتند که‌ ای کاش کاندیدای ریاست نمی‌شدم و در انتخابات شورای عالی شرکت می‌کردم تا به بنده رای بدهند‌ اما تایید کردم که برای من صحبت در این مکان از اهمیت بالاتری برخوردار بود تا حرف‌هایم را در مقابل تعزیه‌گردانان این مراسم گفته باشم. حالا هم گمان می‌کنم که مسیر درستی را طی کردم و اگر وارد شورای عالی می‌شدم، باید به جامعه پزشکی پاسخگو می‌بودم درحالی که آنجا از میان 25 رای فقط یک رای داشتم و عملا کاری از دستم برنمی‌آمد. حالا اما عضو هیات‌مدیره نظام‌پزشکی تهران هستم و برنامه‌ام هم این است که پذیرای گروه‌های مختلف پزشکان و انجمن‌های تخصصی باشم و مشکلات‌شان را دسته‌بندی کنم و سپس از جایگاه هیات مدیره بتوانم مطالبات همکاران را در شورای عالی تقاضا کنم. این بهترین جایگاهی است که می‌توانستم به دست بیاورم.


ارزیابی‌‌تان درباره فسادخیز بودن سیستم و عدم علاقه به سمت گرفتن افرادی چون شما را نگفتید.


در اینکه آنها نمی‌خواستند در شورای عالی باشم که هیچ شکی نیست و در دو ماه اخیر هم به اطلاعات بسیار عجیب و غیر‌قابل پذیرشی دست پیدا کردم. مثلا اینکه آقایانی به خوزستان رفتند تا زمینی را از دارایی‌های ارتش شناسایی و برای ساخت شهرک سلامت در اهواز اقدام کنند! در میان این همه ریزگرد و آلودگی می‌خواهید شهرک سلامت در اهواز آن هم در حاشیه شهر اهواز بسازید؟ بعد قرار شد تا این زمین پس از کارشناسی که قیمتش را 30 میلیارد تومان برآورد کرد، با تغییر کابری به ارزشی برابر با 100 میلیارد تومان برسد و در اختیار جامعه پرشکی قرار گیرد‌ اما کاشف به عمل آمد که ارزش این زمین تنها شش میلیارد تومان است! حالا اینکه قرار بوده چنین تخلف و سود میلیاردی به جیب چه کسی برود را باید پیدا کرد.

مورد دیگری که می‌توانم برایتان مثال بزنم مربوط به پروژه لیزینگ خودرو برای پزشکان است. شش میلیارد تومان پول از پزشکان دریافت می‌کنند اما سپس مشخص می‌شود که آن شرکت لیزینگ دارای مجوز نبوده و شش میلیارد پول پزشکان هم ناپدید می‌شود! با اینکه بارها هشدارش را داده بودیم اما نخواستند توجه کنند. از این قبیل موارد بسیار زیاد است و طبیعی است که نخواهند فردی مثل حافظی در سطوح بالاتر و شورای عالی قرار گیرد. رسما گفتند به دلیل اینکه حافظی در انتخابات ریاست تهران به دکتر فاضل رای نداده، پس او را به شورای عالی راه نمی‌دهیم که من هم پاسخم این بود که بنده مستقلم‌ اما شما که زیر نام فاضل قرار گرفتید چرا در مجمع تهران به او رای ندادید؟ در پایان این را می‌گویم که آقایان بدانند اگر دست از پا خطا کنند، آنها را عزادار خواهم کرد و کوچک‌ترین فسادی را به رسانه‌ها می‌کشانم چون معتقدم بهترین عامل بازدارنده، افکار عمومی خواهد بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha