دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: کاهش تعرفه های خدمات رادیولوژی غیرکارشناسی و غیرشفاف است.

کاهش تعرفه های خدمات رادیولوژی غیرکارشناسی است

سلامت نیوز:  دبیر انجمن رادیولوژی ایران گفت: کاهش تعرفه های خدمات رادیولوژی غیرکارشناسی و غیرشفاف است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، دکتر وحید کریمی اظهار کرد: بر اساس مصوبه جدید که با پیشنهاد وزارتخانه های بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و تعاون، کار و رفاه اجتماعی ارائه شده است، خدمات تصویربرداری مشمول کاهش تعرفه تا ٤٦ درصد شده است.


به گزارش انجمن رادیولوژی ایران،وی افزود: دلایل این کاهش تعرفه بر جامعه رادیولوژی روشن نیست و وزارتخانه های بهداشت و رفاه پاسخ قانع کننده ای نسبت به این موضوع ارائه نمی دهند.


کریمی ادامه داد: موارد مشمول کاهش تعرفه ها، همان مواردی است که برای ایجاد توازن در ویرایش دوم کتاب قیمت گذاری تعیین شده بود؛ اگر این خدمات کاهش تعرفه پیدا کنند، تمامی خدمات دیگر موجود در ویرایش دوم کتاب ارزش نسبی نیز باید در کتاب سوم دچار کاهش و تغییر شوند.
وی افزود: اگر کمبود منابع، دلیل کاهش تعرفه های رادیولوژی و بیهوشی است، باید خدمات همه رشته ها به طور یکسان کم بشود نه اینکه تنها شامل یک یا دو رشته شود.


دبیر انجمن رادیولوژی ایران ادامه داد: این یک حق مدنی است که مبانی تعیین یا تغییر تعرفه خدمات پزشکی و علل مطرح شده آن، شفاف سازی و اطلاع رسانی شود و نباید پشت اتاق های دربسته این روند انجام شود و پاسخ گویی آن به اشخاص و نهادهای کمتر مرتبط حواله شود.


کریمی گفت: با توجه به اینکه سیاست گذاری های تعرفه خدمات پزشکی و نحوه ویرایش کتاب ارزش نسبی بار مالی زیادی بر بیت المال تحمیل می کند و در نحوه خدمت رسانی گروه های مختلف پزشکی تاثیر آشکاری دارد، از کمسیون بهداشت مجلس درخواست تحقیق و تفحص کرده ایم تا شائبه به کرسی نشستن اهداف صنفی خاص و اعمال سلیقه غیرکارشناسی و ناعادلانه برطرف شود.


وی افزود: در رشته تخصصی رادیولوژی، چهار خدمت اصلی رادیوگرافی، سونوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی در بیشتر مراکز تصویربرداری ارایه می شود.
کریمی گفت: از بین این خدمات، رادیولوژی ساده مدت های طولانی است که با برآیند هزینه و تعرفه کاملا زیان ده هستند. خدمات سی تی اسکن و ام آر آی نیز با توجه به حجم سنگین سرمایه گذاری توجیه اقتصادی ندارند و در این میان اگر کاهش تعرفه سونوگرافی نیز اتفاق بیفتد، تمامی مراکز در خطر ورشکستگی قرار می گیرند و امکان ارایه خدمت تصویربرداری توسط بخش خصوصی غیرممکن می شود.
وی توضیح داد: در حالی که قول داده شده بود تعرفه های خدمات رادیوگرافی، سی تی اسکن و ام آر آی و برخی کدهای دیگر سونوگرافی مشمول افزایش شوند، نه تنها به این وعده عمل نشد بلکه تعرفه همان تعداد سونوگرافی که برای ایجاد توازن در ویرایش دوم کتاب، قیمت گذاری شده بودند، به طور بی سابقه ای کاهش داده شدند.


دبیر انجمن رادیولوژی افزود: چند سال گذشته نیز با اینکه هزینه تهیه تجهیزات رادیولوژی با توجه به نوسانات ارز حدود سه برابر شده بود، در تعیین تعرفه ها، بسیاری از خدمات رادیولوژی پایین تر از ارزش واقعی ارزش گذاری شدند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha