مسئول انجمن فیزیوتراپی شعبه زنجان گفت: دختران بیشتر از پسران از کوله‌پشتی نامناسب آسیب می‌بینند.

آسیب‌ کوله‌پشتی‌های نامناسب برای دانش‌آموزان

سلامت نیوز:مسئول انجمن فیزیوتراپی شعبه زنجان گفت: دختران بیشتر از پسران از کوله‌پشتی نامناسب آسیب می‌بینند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،کیانوش کفش‌چی ، با اشاره به اینکه استفاده دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد عوارضی را به دنبال دارد، گفت: استفاده دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌های غیراستاندارد عوارضی نظیر درد کمر، شانه، گردن، انحنای ستون مهره‌ها و خم شدن شانه به جلو را به همراه دارد.

وی با بیان اینکه والدین باید در خصوص انتخاب کوله‌پشتی برای فرزندان خود دقت کنند و اطلاعات والدین از مشخصات یک کوله‌پشتی مناسب می‌تواند در این زمینه مهم باشد، خاطرنشان کرد: استفاده دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌های نامناسب می‌تواند باعث ناهنجاری‌های اسکلتی و عضلانی شود. بنابراین والدین باید در جهت پیشگیری از این آسیب‌ها در خصوص یک کوله‌پشتی مناسب اطلاعات کسب کنند.

کفش‌چی با بیان ویژگی‌های یک کوله‌پشتی مناسب گفت: جنس کوله‌پشتی باید از نوعی باشد که به راحتی تغییر شکل ندهد. همچنین اندازه آن باید مناسب با قد و جثه دانش‌آموز باشد، به همین دلیل والدین از خرید کوله‌پشتی‌های بزرگ برای کودکان خودداری کنند.

کفش‌چی با اشاره به اینکه کوله‌پشتی باید پس از آویزان شدن سه سانتی‌متر بالاتر از خط گودی کمر قرار گیرد، ادامه داد: بندهای کوله‌پشتی باید طوری تنظیم شود که کوله از خط گودی کمر پایین‌تر نیامده و شانه‌ها را به سمت عقب نگه دارد.

مسئول انجمن فیزیوتراپی شعبه زنجان گفت: بندهای کوله‌پشتی باید ضخیم باشد تا فشار کمتری به شانه‌ها وارد شود؛ چرا که بند نازک این وسیله موجب فشار نامتعارف به اعصاب و عروق خونی شده و با تحریک بیش از حد بافت عضلانی باعث ایجاد دردهای عضلانی در ناحیه شانه می‌شود.

وی با اشاره به اینکه بندهای کوله‌پشتی باید به طور دقیق و به یک اندازه تنظیم شود، گفت: نبود تقارن در بندها باعث بر هم خوردن تعادل بدن و کج شدن ستون فقرات می‌شود. بهتر است بند کوله‌پشتی‌ها حداقل عرض پنج سانتی‌متر و وزن این وسیله نیز حداکثر بین 10 تا 15 درصد وزن دانش‌آموز باشد.

وی با اشاره به این موضوع که تقسیم‌بندی وسایل داخل کیف نیز باید به گونه‌ای باشد که با حرکات دانش‌آموز وسایل ثابت بماند و جابه‌جا نشود، گفت‌: کوله‌پشتی‌ها نباید بیش از حد سنگین باشند، بنابراین از قرار دادن وسایل و تجهیزات اضافی داخل کوله‌پشتی دانش‌آموزان باید خودداری شود. همچنین بهتر است دانش‌آموزان از کوله‌پشتی‌هایی استفاده کنند که در ناحیه کمر دارای بند هستند؛ چراکه فشار ناشی از سنگینی کوله‌ها را به میزان زیادی کاهش می‌دهد.

کفش‌چی ادامه داد: استفاده از کیف‌های بندی می‌تواند موجب آسیب و کج شدن ستون مهره‌ها شود. همچنین کیف‌های دستی باعث برهم خوردن و تغییر در ستون مهره‌ها می‌شود. آسیب در ستون مهره‌ها به واسطه استفاده از کوله‌پشتی نامناسب در دختران بیشتر از پسران است و باید این مشکل جدی گرفته شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha