سه‌شنبه ۵ دی ۱۳۸۵ - ۰۰:۰۰
کد خبر: 224

مردم کشوری که از قدیم به خاطر چلوکباب و پلوخورشت های خانگی معروف است، بیش از پیش به مصرف چیزبرگر، چیپس و پیتزا عادت کرده اند.

تلاش جمعی اصفهانی ها  برای فرار از چاقی!

 
این پدیده ممکن است توضیح دهد چرا مشکل چاقی در این کشور رو به افزایش است و بیماری های قلبی و سکته مغزی اکنون علل اصلی مرگ و میر به شمار می روند.

اکنون یک گروه ایرانی برنامه ای برای بالا بردن سطح سلامت مردم تدارک دیده است. "برنامه قلب سالم اصفهان" برای تشویق مردم به عادات سالم، با مدارس، رستوران ها، شرکت ها و کارشناسان بهداشتی همکاری می کند.

خانم دکتر نضال صراف زادگان که این گروه را پنج سال قبل با کمک دولت بنیان گذاشت می گوید: "20 سال قبل مردم عادت نداشتند غذاهای ناسالم را ترجیح دهند."
او پس از مشاهده مستقیم پیامدهای اپیدمی روبه گسترش چاقی در موسسه اش به نام "مرکز تحقیقات قلب و عروق" در شهر اصفهان به صرافت افتاد برای حل این مشکل کاری کند.

او می گوید: "بیماری فشار خون، دیابت، کشیدن سیگار و کلسترول بالا در ایران بسیار شایع است."

"به نظر ما این مشکل زندگی به سبک غربی است که گریبانگیر بسیاری از کشورهای درحال توسعه در آسیا، آمریکای لاتین و سایر نقاط شده و متاسفانه به کودکان بیش از بزرگسالان آسیب می رساند."

"ممکن است برخی عوامل ژنتیکی وجود داشته باشد، اما ما عوامل زیست محیطی را جدی تر می گیریم."

دکتر صراف زادگان می گوید تغییر در عادات تغذیه با سایر عادات ناسالم آمیخته شده است.

زندگی کم تحرک

بچه های ایرانی اکنون به طور متوسط روزانه چهار ساعت تلویزیون تماشا می کنند و بزرگسالان بیش از پیش به اتومبیل متکی هستند و کمتر ورزش می کنند.

خانم صراف زادگان می گوید بیش از 50 درصد بزرگسالان اکنون اضافه وزن دارند یا دچار چاقی مفرط هستند. برای مبارزه با این مشکلات برنامه قلب سالم اصفهان کوشیده است تمامی بخش های جامعه را بسیج کند.

این برنامه در حدود 40 رستوران در اصفهان را قانع کرده است علاوه بر منوی معمول خود، غذاهای کم چربی و کم کالری عرضه کنند.

برچسب های برنامه قلب سالم اکنون منظره ای عادی در پشت پنجره رستوان های شهر اصفهان است.

دکتر صراف زادگان می گوید: "از آنها خواستیم سبزیجات بیشتری برای درست کردن غذاها مصرف کنند و سس سالاد را سالم تر کنند، به همین دلیل اکنون مایونز کمتری مصرف می کنند. از آنها خواستیم نمکدان را از روی میزها بردارند مگر آنکه کسی آن را بخواهد."

برخی شرکت ها در اصفهان نیز در این برنامه شرکت جسته اند. بسیاری از آنها اکنون نهاری سالم تر به کارمندان عرضه می کنند و معاینات منظم پزشکی ارائه می کنند.

مساجد، آموزش بهداشتی ارائه می کنند و کلاس های ورزش محبوبیت بیشتری یافته است. شهرداری اصفهان نیز موافقت کرده است تردد خودروهای خصوصی را در بعضی روزهای معین در قسمت های مشخصی از شهر منع کند تا مردم به پیاده روی یا استفاده از شبکه حمل و نقل عمومی ترغیب شوند.

آموزش بهداشتی نیز از قبل بخشی از کلاس های اجباری پیش از ازدواج بوده است.

اما اکنون، علاوه بر آموختن راه های تنظیم جمعیت خانواده و بیماری های واگیردار جنسی، مردان و زنان جوان در اصفهان باید همچنین چگونگی پختن غذاهای کم چرب و حفظ سلامتی را بیاموزند.

زهره 25 ساله که در این کلاس ها شرکت می کند گفت: "در فرهنگ ما ایرانی ها، زنان اغلب در خانه می مانند که باعث می شود وزن اضافه کنند. مردها هم در محیط کار تحت فشار هستند برای همین ناراحتی قلبی پیدا می کنند."

او افزود: "در جامعه ما مردها و زن ها هر دو در معرض عادات ناسالم هستند. در این کلاس ها به ما گفتند غذاهایمان باید پر از سبزیجات و ویتامین باشد و باید کمتر غذاها را سرخ کنیم."

ا لگو

دکتر صراف زادگان می گوید برنامه قلب سالم او موثر واقع شده است. نتایج اولیه نشان می دهد که ساکنان اصفهان کمتر از قبل سیگار می کشند.

آنها همچنین کمتر از سایر نواحی ایران غذاهای سرخ کرده می خورند - دو بار در هفته به جای سه بار.

دانش آموزان اصفهانی در مقایسه با گذشته تنقلات شور و چرب بیشتری مصرف می کنند اما در مقایسه با سایر نواحی کشور کمتر از این خوراکی ها می خورند.

در دبستان پسرانه هراتی، گروهی از بچه ها که پیش از کلاس درس توپ بازی می کنند نشان های برنامه قلب سالم را به سینه سنجاق کرده اند.

یکی از آنها، محمد 10 ساله، طی چند ماه گذشته 9 کیلوگرم وزن کم کرده و اکنون سرمشق همکلاسی هایش شده است.

او می گوید: "ما باید ورزش کنیم. نباید سیگار بکشیم یا زیاد پلو بخوریم. باید مواد پروتئینی و سبزیجات بخوریم. به بقیه بچه ها می گویم چیپس نخورند و در عوض ماست و میوه بخورند."

حالا که شهر اصفهان نشان داده می توان عادات سالم را به مردم آموزش داد، خانم صراف زادگان و همکاران او در مرکز بهداشتی استان اصفهان و سازمان بهداشت جهانی امیدوارند این برنامه را به سراسر کشور تعمیم دهند.

آنها همچنین مایلند ببینند تلاش هایشان در سایر بخش های خاورمیانه که ممکن است گرفتار سبک زندگی غربی باشند تکرار شود.

رکسانا صابری -خبرنگار بی بی سی در اصفهان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha