برخلاف تصور رایج در جامعه كه ناشی از ترفندهای تبلیغاتی صنعت دخانیات است، خطر سرطان‌زایی در سیگاری‌ها با قطران كمتر برابر با خطر سرطان زایی در سیگارهای معمولی است چرا كه سیگاری‌ها، به علت محرومیت از نیكوتین، سیگارهای كم قطران را به تعداد زیادتر و با پك‌های عمیق‌تر مصرف می‌كنند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا سیگاری‌ها همچنین با سیگار كشیدن سبب افزایش احتمال بروز سرطان در اعضای مختلف بدن خود و اطرافیانشان می‌شوند.

آیا مصرف دخانیات تنها احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد؟

سرطان‌های ایجاد شده در اثر مصرف دخانیات شامل سرطان ریه، حفره دهانی، لب، بینی، حنجره، مری، معده، لوزالمعده، كبد، سرطان خون، كلیه و مثانه، سرطان گردن رحم و سرطان مقعد است.

بر اساس اعلام دبیرخانه ستاد كشوری كنترل و مبارزه ملی با دخانیات، سیگار باعث بروز90 درصد سرطان‌های ریه، 50 درصد بیماری‌های قلبی عروقی، 75 درصد بیماری‌های تنفسی و 12 درصد كل مرگ‌ها و 30 درصد مرگ‌های بین 30 تا 50 سالگی است.

بر اساس گزارش سازمان بهداشت جهانی، میزان متوسط كاهش طول عمر سیگاری‌ها هشت سال است. هرچند برای آنهایی كه در میانسالی فوت می‌كنند (69-35 سالگی) این میزان حدود 22 سال است.


مطالعات متعددی رابطه مستقیم میان میزان قطران موجود در سیگار و سرطان‌های قسمت فوقانی دستگاه گوارش را نشان داده است.


بر اساس این گزارش، با مصرف روزانه 20 نخ سیگار، خطر سرطان لوزالمعده در مردان 5 برابر و در زنان 6 برابر می‌شود.

تحقیقات نشان داده است كه برای پیشگیری از سرطان لوزالمعده پرهیز از استعمال دخانیات همراه با رعایت رژیم غذایی و مصرف غذاهای كم چرب و پرفیبر لازم است.


خطر سرطان گردن رحم در زنان سیگاری دو برابر بیشتر از زنان غیرسیگاری است. با مصرف سیگار، خطر پیشرفت سرطان‌های گردن رحم بویژه از نوع سرطان سلول سنگفرشی افزایش می‌یابد. این خطر در سیگاری‌های تحمیلی نیز بالا است.

همچنین مردان سیگاری 70 درصد و زنان سیگاری 40 درصد احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان كلیه و مثانه دارند. خطر سرطان دهان و گلو نیز با افزایش تعداد سیگار مصرفی افزایش می‌یابد.

مصرف تنباكو در فرم‌های جویدنی و مصرف پیپ یك عامل خطر مهم برای سرطان‌های دهان، حلق و مری در كشورهای در حال توسعه است. سرطان حفره دهان در مصرف كنندگان روزانه انفیه مرطوب، 10 برابر بیشتر است. همچنین افراد سیگاری دو برابر بیشتر از افراد غیر سیگاری در خطر ابتلا به سرطان پوست قرار دارند.


رابطه سرطان ریه و مصرف دخانیات چیست؟

بر اثر مصرف دخانیات با گذشت زمان در بافت‌هایی كه به طور دائم توسط قطران موجود در مواد دخانی تحریك شده‌اند، سرطان ریه یا برونش گسترش می‌یابد. با توجه به رشد پیشرونده این سرطان و تشخیص دشوار آن در مراحل اولیه، شانس بهبودی سرطان ریه بسیار ضعیف است.

در افرادی كه به علت فعالیت شغلی در معرض بیماری‌های ریوی هستند، استعمال دخانیات احتمال بروز سرطان ریه را افزایش می‌دهد.

هرچه مصرف سیگار در سنین پایین‌تر شروع شود، تعداد نخ‌های سیگار بیشتر باشد و محتوای قطران سیگار بیشتر باشد،‌ احتمال بیشتری برای ابتلا به سرطان ریه وجود دارد.

90 درصد سرطان‌های ریه و 83 درصد مرگ و میر ناشی از سرطان ریه در اثر استعمال دخانیات است.


نباید فراموش كرد كه مصرف تنباكو به روش‌های مختلف علاوه بر سرطان ریه می‌تواند منجر به بروز سرطان‌های متعدد در اعضای مختلف بدن شده، سلامتی فرد و در نتیجه سلامتی جامعه را به خطر اندازد.

سیگار با افزایش احتمال بروز سرطان و كاهش كیفیت و كمیت زندگی، مانع پیشرفت جامعه در تمامی جنبه‌ها از جمله علمی، اقتصادی، اجتماعی و ... می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha