سه‌شنبه ۲۱ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۲۱
کد خبر: 224041

نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت در مردانی که همسران چاق دارند، بیشتر است اما عکس این موضوع صادق نیست.

افزایش خطر ابتلا به دیابت در مردانی که همسران چاق دارند

سلامت نیوز:  نتایج یک مطالعه جدید نشان می دهد خطر ابتلا به دیابت در مردانی که همسران چاق دارند، بیشتر است اما عکس این موضوع صادق نیست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا ، این اولین مطالعه ای است که به طور خاص تاثیر جنسیت همسران چاق را بر خطر ابتلای شریک زندگی آنها به دیابت مورد بررسی قرار داده است.


به گزارش روزنامه تلگراف،مطالعه جدید محققان دانمارکی نشان داد که خطر ابتلا به دیابت نوع دو در مردانی که با زنان چاق زندگی می کنند، 21 درصد بیشتر است و این موضوع عمدتا به این دلیل است که آنها نیز در عادات تغذیه ای کم ارزش و کم تحرکی همسران خود سهیم می شوند.
با این وجود، محققان نتوانستند توضیح دهند که چرا عکس این موضوع صادق نیست.


این پژوهشگران با استناد به نتایج تحقیق خود و این واقعیت که دیابت شمار زیادی از بزرگسالان را در سراسر جهان گرفتار کرده است، خواستار غربالگری دیابت در مردان 50 ساله ای شده اند که با زنان چاق زندگی می کنند.


این تحقیق که در انجمن اروپایی نشست سالانه مطالعه دیابت ارائه شد، همچنین نشان داد که گرایش به چاقی در مردان بالای 55 سالی که همسران چاق دارند، در قیاس با هم سن و سالان آنها که همسران چاق ندارند، بیشتر است.


همچنین از پیش مشخص شده است که خطر ابتلا به دیابت در افراد چاق و یا دارای سابقه خانوادگی ابتلا به دیابت نوع دو، بسیار بیشتر است.
اما تاکنون تاثیر جنسیت همسر چاق بر سطح چاقی شریک زندگی در زمینه خطر ابتلا به دیابت مشخص نشده بود.
محققان دانشگاه آروش دانمارک در این مطالعه سه هزار و 650 مرد و سه هزار و 478 زن 50ساله یا مسن تر را مورد بررسی قرار دادند.
این محققان در مطالعه دیگری روی هفت هزار و 187 مرد و زن، به بررسی این موضوع پرداختند که آیا رشد چاقی مرتبط با سن در افرادی که همسر چاق داشتند و افرادی که همسران چاق نداشتند، متفاوت بود یا خیر.


آنها با بررسی افراد بالای 66 سال متوجه شدند، افرادی که همسرشان مبتلا به دیابت نوع دو بود، در قیاس با افرادی که همسر دیابتی نداشتند، اضافه وزن بسیار بیشتر و یا چاق تر بودند.
دکتر ادم هولمان که ریاست این تحقیق را بر عهده داشت، گفت: شناسایی عوامل خطرساز مشترک میان همسران موجب تقویت امکان تشخیص دیابت می شود و زوج ها را به افزایش تلاش های مشترک برای پیگیری تغذیه سالم تر و تحرک بدنی بیشتر تشویق می کند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha