رئیس بخش جراحی مجتمع بیمارستان امام خمینی (ره) با بیان اینکه تفکیک پزشکان بخش دولتی و خصوصی نیاز به افزایش بودجه دارد، اظهار داشت: هم اکنون در بسیاری از نقاط کشور بیمارستان‌های دولتی قادر به پرداخت مطالبات پزشكان نیستند و دولت با بودجه کنونی نمی‌تواند تعهدات چند برابری برای خود ایجاد کند.

به گزارش سلامت نیوز دکتر عباس ربانی  اظهار کرد: بودجه‌ای كه دولت و مجلس در حال حاضر برای بخش درمان و آموزش اختصاص داده تامین كننده نیاز پزشکانی که تمام وقت می‌شوند، نیست.

وی ادامه داد: فارغ التحصیلانی که در شهرستان‌ها مشغول به کار می‌شوند طبق قانون تمام وقت هستند اما حقوق این افراد به دلیل كمبود بودجه در بیمارستانهای كشور با تاخیرهای یک ساله پرداخت می‌شود.

رئیس بخش جراحی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) تصریح كرد: تفكیك پزشكان بخش دولتی و خصوصی امكان پذیر نیست مگر این كه برای این كار بودجه زیادی پیش بینی شود.

ربانی اظهار داشت: هدف از وضع قانون تفكیك پزشكان بخش دولتی و خصوصی این است که از پتانسیل‌های موجود در بخش دولتی به طور كامل استفاده كنند و با دادن حقوق خوب و وضع تعرفه عالی و از بین بردن دغدغه مالی پزشکان، راندمان كار درمان و پژوهش و آموزش را افزایش دهند.

رئیس بخش مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با تاكید بر این كه تفكیك پزشكان بخش دولتی و خصوصی سبب افزایش پیشرفت آموزشی پژوهشی و درمانی پزشکان نخواهد شد، افزود: سالهاست در بیمارستان امام خمینی(ره) پزشکان حقوق ناچیزی دریافت می‌كنند و تمام وقت هم نیستند اما عملكرد آموزشی و پژوهشی این افراد بسیار بیشتر از پزشكانی است كه در برخی بیمارستانها با حقوق بسیار عالی به صورت تمام وقت فعال هستند بنابراین قانون در حال حاضر تضمین كننده هدف قانون گذاران مبنی بر ارتقای فعالیتهای درمانی و آموزشی در شرایط فعلی نیست.

 پزشکانی که توان ماندن در بخش خصوصی را داشته باشند از بخش دولتی خارج می‌شوند

وی با بیان اینكه تجربه نشان داده است که قوانین در کشور ما ضمانت اجرایی درستی ندارد، گفت: هر پزشکی که قدرت و امكانات ماندن در بخش خصوصی را داشته باشد از بخش دولتی خارج می‌شود به دلیل اینکه در ایران با تغییر تركیب مجلس، وزیر بهداشت و مسئولان دانشگاه قوانین براساس سلیقه آنها تغییر می‌كند.

ربانی در گفت‌وگو با ایسنا ادامه داد: اگر هم اكنون تعرفه‌ها تغییر کند ممکن است با عوض شدن یک مسئول، قانون جدیدی وضع و تعرفه‌های قبلی جایگزین شود که هیچ ضمانت قانونی در این باره وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه سوابق و تجربه‌های گذشته نشان می‌دهد با مرور زمان افراد به سمتی می‌روند كه همزمان در بخش خصوصی و دولتی کار کنند، افزود: در قبل از انقلاب در دانشگاه شیراز تمام پزشكان در این دانشگاه فقط در بخش دولتی فعالیت داشتند به دلیل این که در آن زمان شرایط خوب بود و همه به فعالیت در بخش دولتی ادامه می‌دادند اما بعد از انقلاب مسئولان همان دانشگاه که گرداننده دانشگاه و متولی به کارگیری پزشکان در بخش دولتی بودند، بیمارستان خصوصی ساختند.

ربانی ادامه داد: در تهران نیز در برخی بیمارستانها مانند بیمارستان قلب شهید رجایی پزشکان به طور قانونی تمام وقت هستند و درآمدهای بسیار بالا از بیمارستان دریافت می‌كنند و طبق قانون باید تنها در بیمارستان فعالیت كنند اما همین پزشكان در بخش خصوصی تجارت و ساختمان سازی می‌کنند و بیمارستانهای خصوصی می‌سازند.

رئیس بخش جراحی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) اظهار داشت: مسئولان نباید فعالیت در بخش خصوصی و دولتی را مرزبندی کنند و اگر در كشور این پتانسیل وجود دارد كه افرادی که در رفاه مالی هستند به بخش خصوصی مراجعه کنند نباید جلوی این کار گرفته شود.

وی با بیان اینکه هم اکنون بیمارستان‌های دولتی در بخش تجهیزات نمی‌توانند با بخش خصوصی رقابت كنند، گفت: بسیاری از افراد علاقه‌ای به مراجعه به بخش دولتی ندارند و نمی‌خواهند با ازدحام مواجه شوند و یک دانشجو یا یک رزیدنت آنها را معاینه کند وهر فردی که توان مالی داشته باشد بخش خصوصی را انتخاب می‌كند بنابراین نمی‌توان این حق را از مردم سلب كرد.

ربانی افزود: تردیدی نیست که مسئولان کمیسیون بهداشت و درمان و وزارت بهداشت، هدفشان از این تصمیم گیری این است که کیفیت کار درمان را در بخش دولتی افزایش دهند اما برای این کار اعضای هیات علمی و پزشکان اولین و ساده‌ترین فاکتورهایی هستند که می‌شود برای این کار از آنها استفاده کرد.

برخی تخصص‌ها پتانسیل درآمدزایی در بخش دولتی ندارند

نباید پزشکان را از خدمت رسانی به مردم در بخش دولتی محروم کرد

رئیس بخش جراحی مجتمع بیمارستانی امام خمینی(ره) با اشاره به اینكه پیامد تفكیك پزشكان بخش دولتی از خصوصی در رشته‌های مختلف متفاوت است، گفت: ممكن است بتوان در برخی رشته‌ها یا تخصص‌ها مانند رادیولوژی این قانون را عملی کرد و درآمدی در بخش دولتی برای پزشکان ایجاد کرد اما در برخی تخصص‌ها كه پتانسیل درآمدزایی در بخش دولتی وجود ندارد، این امر امكان پذیر نیست.

ربانی اظهار داشت: مرزبندی بخش دولتی و خصوصی اشتباه است و افرادی كه در بخش خصوصی کار می‌کنند دشمن این مملکت نیستند و حق و حقوقی دارند كه نباید نادیده گرفته شود.

وی ادامه داد: برخی پزشكان هم اکنون در بخش خصوصی فعالیت می‌کنند و مطب دارند در این بخش برای زندگی خود برنامه‌ریزی دارند و به راحتی نمی توانند برنامه خود را تغییر دهند. از طرفی از بخش دولتی نیز نمی‌خواهند خارج شوند زیرا بسیاری از اطبا به عنوان یك نیت خیرخواهانه در بخش دولتی فعالیت می‌كنند و علاقه‌مندند از پتانسیل های خود در بخش دولتی برای مردم استفاده كنند.

ربانی در پایان اظهار داشت: بسیاری از پزشكان اگر تنها در بخش خصوصی کار کنند درآمد زیادی كسب خواهند كرد و وقت آزاد بیشتری خواهند داشت ولی نمی‌خواهند بخش دولتی را رها کنند به دلیل اینكه بخش دولتی را مکانی برای خود قرار داده‌اند تا از این طریق خدمتی به مردم كنند و نباید پزشكان را از این خدمت محروم کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha