مطالعه جدید نشان می دهد مصرف اُمگا۳ به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم همراه با مواد خوراکی حاوی فیبر و پروبیوتیک می تواند موجب بهبود تنوع میکروبیوم های روده شود.

مصرف اُمگا۳ به حفظ سلامت روده ها کمک می کند

سلامت نیوز:مطالعه جدید نشان می دهد مصرف اُمگا۳ به عنوان بخشی از یک رژیم غذایی سالم همراه با مواد خوراکی حاوی فیبر و پروبیوتیک می تواند موجب بهبود تنوع میکروبیوم های روده شود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از مهر، محققان دانشگاه ناتینگهام لندن در مطالعه خود به بررسی میکروبیوم روده گروهی متشکل از ۸۷۶ زن میانسال و مسن پرداختند. آنها تنوع و فراوانی باکتری های خوب را در مقابل مصرف اسیدهای چرب امگا-۳ که در روغن ماهی یافت می شود، و همچنین میزان اسیدچرب امگا۳ موجود در خون شان را بررسی کردند.

مطالعه نشان داد زنانی که دارای مصرف امگا-۳ بیشتر و میزان بیشتر این اسیدچرب در خون شان بودند، دارای میکروبیوم روده متنوع تری بودند.

میکروبیوم متنوع تر با فواید متعدد سلامت از جمله کاهش ریسک ابتلا به دیابت، چاقی و بیماری های التهاب روده نظیر کولیت یا کرون روده مرتبط است.

دکتر آنا والدز، سرپرست تیم تحقیق، در این باره می گوید: «روده انسان در تحقیقات پزشکی بسیار مورد توجه است زیرا به طور فزاینده ای با انواع مختلفی از مسائل مربوط به سلامت ارتباط دارد. سیستم گوارش ما زیستگاه هزاران میلیارد میکروب است که اکثر آنها نقش اساسی در روند هضم، سیستم ایمنی و حتی تنظیم وزن ایفاء می کنند.»

وی در ادامه می افزاید: «ما دریافتیم باکتری های خاص مرتبط با کاهش التهاب و کاهش ریسک چاقی در افرادی که مصرف بالای اسیدهای چرب امگا-۳ را داشتند، بیشتر بود.»

به گفته محققان، برخی از تاثیرات خوب امگا-۳ در روده ممکن است به این خاطر باشد که امگا-۳ موجب تحریک باکتری ها به تولید ترکیبی موسوم به NCG (N-کاربامیل گلوتامات) در روده می شود. طبق تحقیقات مشخص شده است که این ترکیب موجب کاهش فشار اکسایشی در روده موجودات زنده می شود.

تحقیقات گسترده تر قبلی اثرات مثبت اسیدهای چرب امگا ۳ را بر مقاومت به انسولین در دیابت، فشار خون بالا، آرتریت، ترومبوز (لخته شدن خون)، برخی از سرطان ها و زوال شناختی نشان داده است. حال مطالعه جدید نشان می دهد که امگا ۳ موجب بهبود میکروبیوم روده هم در تنوع و هم در ترکیب آن می شود.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha