چهارشنبه ۲۲ شهریور ۱۳۹۶ - ۱۵:۱۱
کد خبر: 224199

: تهران در این روزهای گرم هر از گاهی شاهد بارش برف است، اما این برف نه خنکا دارد و نه زیبایی، بلکه آلرژی و بیماری می‌تواند نتیجه آن باشد.

راز سفیدبالک‌های مهاجر

سلامت نیوز: تهران در این روزهای گرم هر از گاهی شاهد بارش برف است، اما این برف نه خنکا دارد و نه زیبایی، بلکه آلرژی و بیماری می‌تواند نتیجه آن باشد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، شهروندان تهران چند سالی است كه در فصل تابستان با معضل سفیدبالك‌ها روبه‌رو هستند؛ حشرات ریزی كه حتی با وزش یك نسیم نیز سوار بر امواج جابه‌جا می‌شوند. رنگ زرد و درختانی مثل توت را دوست دارند و فرورفتن آنها در چشم و حلق شهروندان امری آزار‌دهنده است و حالا براساس گفته‌های دكتر حسین آخانی، استاد دانشگاه تهران هنوز خاستگاه این حشرات مشخص نشده و نمی‌دانیم كه سوغات كدام كشور خارجی هستند.

این روزها نیز با اوج گرمای هوا، شاهد طغیان سفیدبالك‌ها در گوشه و كنار شهر هستیم. این هجوم گسترده هفته گذشته موجب شد كه عضو شورای اسلامی شهر تهران نسبت به عملكرد شهرداری‌های مناطق در مقابله با سفید بالك‌ها انتقاد كند. این انتقاد نیز مؤثر بود و حضور علی‌محمد مختاری، رئیس سازمان پارك‌ها و فضای سبز شهرداری تهران در جلسه دیروز شورای شهر را به‌دنبال داشت. حجت نظری در ششمین جلسه شورا گفت: شهرداری‌ها در تعویض برچسب‌های زرد درختان اهمال می‌كنند كه همین موضوع سبب شده تا جمعیت این موجودات رو به فزونی برود. البته محسن هاشمی رئیس شورای اسلامی شهر تهران نیز در ادامه سخنان وی گفته بود: این برچسب‌ها به‌عنوان راهكار مقابله با سفید بالك‌ها مطرح نیستند بلكه برای آمایش این موجودات هستند كه ببینند در كدام مناطق و براساس چه موقعیت‌ زیستی، تعداد آنان بیشتر است.

    گزارش علمی داخلی نداریم

دكتر حسین آخانی در گفت‌وگو با همشهری راهكار مقابله با سفیدبالك‌ها را به چند مرحله تقسیم می‌كند. وی در این‌باره می‌گوید: نخستین اقدام كه به‌خصوص باید از سوی جامعه علمی كشور انجام شود این است كه نام علمی سفیدبالك مشخص شود. چراكه به تازگی از سوی برخی دوستان حشره‌شناس متوجه شده‌ایم كه این‌گونه بومی كشور ما نیست و از خارج از كشور وارد شده است. وی می‌افزاید: بعد از اینكه گونه این حشره و خاستگاه آن مشخص شد مرحله دوم شروع می‌شود كه می‌توانیم متوجه شویم زیستگاه ترجیحی این حشره كجاست و در مرحله سوم نیز مقابله را آغاز كنیم.

آخانی درباره اقدامات صورت گرفته از سوی شهرداری تهران برای مبارزه با سفید بالك‌ها می‌گوید: هر اقدامی كه صورت می‌گیرد را نمی‌توان قضاوت كرد كه اثر دارد یا نه. ممكن است عوامل متعددی دخیل باشند و بدون مطالعه علمی نمی‌توان استناد كرد.

وی حتی به جست و جوی علمی خود در سال‌های اخیر پیرامون این حشره اشاره می‌كند كه در نهایت به هیچ گزارش علمی داخلی در این‌باره منتهی نشده است. این استاد رشته گیاه‌شناسی دانشگاه تهران در ادامه به ورود بی‌رویه گونه‌های گیاهی مختلف به شهرها و كشور از سوی نهادهای مختلف اشاره كرده و می‌گوید: متأسفانه در سال‌های اخیر شهرداری و نهادهای دیگر بدون بررسی مخاطراتی كه ممكن است وارد شود، اقدام به واردات بی‌رویه گونه‌های گیاهی كرده‌اند. اگرچه موفقیت یك گونه گیاهی دلیلی بر نداشتن آفت نیست. به گفته وی، در سال‌های اخیر درختان توت پهن برگ وارد شده كه سفیدبالك‌ها بیشتر روی آنها مستقر می‌شوند. در سال‌های اخیر صنوبر هم در تهران زیاد شده كه میوه‌های آن پس از رسیدن موجب آلرژی شدید می‌شوند.این استاد دانشگاه تهران تأكید می‌كند كه در مورد سفیدبالك‌ها نمی‌توان اقدام به ورود دشمن طبیعی كرد چراكه احتمال دارد همان دشمن طبیعی خود تبدیل به آفت شود.

    همه نهادها همكاری كنند

مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران روز گذشته كه برای پاسخ درباره تذكر یكی از اعضای شورای شهر درباره حضور گسترده سفیدبالك‌ها به شورای شهر رفته بود، با اعلام اینكه سفید بالك‌ها آفت‌های درجه 2 جالیزی هستند كه به‌دلیل تخریب مزارع و باغات حاشیه‌ای تهران به آسمان شهر هجوم آورده‌اند، گفت: براساس سیاست‌های شهرداری و ممنوعیت استفاده از سموم شیمیایی تاكنون تلاش كرده‌ایم با استفاده از سموم گیاهی و آب‌شویه مشكلات ناشی از سفید بالك‌ها را برطرف كنیم. علی‌محمد مختاری همچنین با تأكید بر اینكه سفیدبالك‌ها در اكثر كشورهای جهان وجود دارند و ۵ سال طول كشید تا مشكلات ناشی از این آفت در جهان كاهش یابد، تصریح كرد: در خردادماه سال ۹۴ در 3 تا ۴ نقطه شهر سفید بالك‌ها دیده شدند و شهرداری توانست بدون استفاده از سموم شیمیایی با شیوه مكانیزه این آفت را از بین ببرد. همچنین شاهد بازگشت این آفات در مردادماه سال ۹۵ و امسال نیز از ۱۵ مردادماه در 2 تا 3 منطقه بودیم. وی همچنین تأكید كرد: رفع معضل سفید بالك‌ها با كمك مؤسسه گیاه پزشكی شهر تهران و جهادكشاورزی امكان‌پذیر است و در این راستا نیز اقداماتی انجام دادیم و از سموم گیاهی كم خطر استفاده كردیم. به‌طوری كه از یك شب تا ۵ صبح با پاشیدن سمومی همچون پاترین، آب شویه انجام می‌دهیم. این مقام مسئول در شهرداری تهران تأكید دارد كه برای مقابله با سفیدبالك‌ها همه دستگاه‌های مرتبط باید همكاری كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha