بعد از چرخش اخیری که با تغییر در سکان‌داری سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یکی از اضلاع اصلی تصمیم‌گیر درباره محصولات تراریخته ایجاد شده است بار دیگر، موضوع کشت و مصرف این محصولات در صدر خبرها قرار گرفت.

عضو فراكسیون سلامت مجلس: همه تلاش خود را برای مقابله با تراریخته ها می‌كنیم

سلامت نیوز: بعد از چرخش اخیری که با تغییر در سکان‌داری سازمان محیط‌زیست به‌عنوان یکی از اضلاع اصلی تصمیم‌گیر درباره محصولات تراریخته ایجاد شده است بار دیگر، موضوع کشت و مصرف این محصولات در صدر خبرها قرار گرفت.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از همشهری، در واقع بعد از رفتن معصومه ابتكار از سازمان محیط‌زیست كه سال‌ها درمقابل تولید محصولات تراریخته ایستادگی كرد یك‌باره نظر سازمان محیط‌زیست تغییر و اعلام كرد كه وزارت بهداشت، سلامت محصولات دستكاری شده ژنتیك را تأیید كرده است.

عیسی كلانتری در نخستین نشست خبری خود بااصحاب رسانه گفت: درباره محصولات تراریخته وزارت بهداشت و درمان از 4سال پیش به دانشگاه پزشكی یزد مأموریت داده بود كه بررسی كند و نظر دهد و بعد از حدود سه سال و هفت، هشت ماه دانشگاه علوم پزشكی یزد رسما از طرف وزارت بهداشت و درمان سلامت تراریخته برنج را تأیید كرد.

    اطمینان می‌دهیم تراریخته‌ها كاملا سالم است

در این زمینه ایرج حریرچی در پاسخ به پرسشی درباره برنج تراریخته گفت: سیاست وزارت بهداشت درباره محصولات تراریخته و هر محصول جدید غذایی این است كه حتما باید آزمایش‌ها و تأییدیه‌های لازم را داشته باشد، دنیا در حال پیشرفت است و تولید محصولات كشاورزی اصلاح شده و ازجمله دستكاری شده ژنتیك سال‌هاست كه انجام می‌شود.

وی گفت: در مورد برخی از این محصولات مانند سویا بازار دنیا تقریبا در انحصار محصولات تراریخته است، در كشور ما نیز برخی از این محصولات با مجوز وزارت بهداشت وارد بازار شده است و به مردم اطمینان می‌دهیم كه محصولی كه با تأییدیه وزارت بهداشت وارد بازار شده باشد، كاملا سالم است.

حریرچی درباره برنج تراریخته نیز تأیید كرد: آزمایش برنج تراریخته در آزمایشگاه دانشگاه علوم پزشكی یزد نشان داده است كه این محصول مشكلی نداشته است.

    بررسی دوباره مدارك دو كمیسیون مجلس

تغـیـــیـر نظر سازمان حفاظت محیط‌زیست درباره محصولات دستكاری شده ژنتیك و دفاع از تولید و مصرف آنها سبب شد تا دكتر امینی‌فرد، عضو كمیسیون بهداشت مجلس از برگزاری جلساتی در این زمینه خبر دهد وی در این‌باره به همشهری گفت: با توجه به حاشیه‌های پیش رو به‌نظر می‌رسد باید در این زمینه شواهد، مدارك و مستندات در كمیسیون بهداشت مجلس و همچنین كمیسیون كشاورزی مورد بررسی دقیق و موشكافانه قرار بگیرد؛ به هر حال زمانی كه موضوع سلامتی مردم در میان باشد باید برای هرگونه شبهه‌ای پاسخ منطقی ارائه شود.

پیش از این نیز سخنگوی كمیسیون كشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس، به ۳ عضو كابینه درباره واردات تراریخته هشدار داد و گفت: درصورت عدم‌توقف واردات محصولات تراریخته به كشور، گزارشی در این راستا به دستگاه‌های نظارتی و شهروندان ارائه می‌دهیم.

علی‌محمد شاعری در حالی خواهان توقف این محصولات شد كه پیش از این كمیسیون كشاورزی و منابع طبیعی مجلس شورای اسلامی، در مصوبه‌ای تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته را ممنوع اعلام كرده بود. تولید محصولات تراریخته از آن جهت كه ارتباط تنگاتنگی با سلامت غذایی مردم دارد در چند سال گذشته از مقوله‌های چالش‌برانگیز بوده است. حتی مقرر شد تا نمایندگان مجلس در قالب بررسی برنامه ششم توسعه، به این مقوله بپردازند تا تكلیف كشت انبوه و تجاری‌سازی محصولات دستكاری شده ژنتیك را برای 5سال آینده كشور مشخص كنند. حتی گفته شد كه دولت سعی دارد با گنجاندن بند مربوط به تولید و تجاری‌سازی محصولات دستكاری شده ژنتیك در برنامه ششم توسعه، دست‌كم 5.1میلیون هكتار از مجموع ۶ میلیون هكتار اراضی زراعی كشور را به كشت این دسته از محصولات اختصاص دهد. البته این معادلات با مصوبه‌ مجلس مبنی بر ممنوعیت تولید، واردات و مصرف محصولات تراریخته به هم ریخت؛ مصوبه‌ای كه به‌گفته علی‌محمد شاعری ظاهرا هیچ‌گاه اجرایی نشده است.

این نماینده درباره ورود محصولات تراریخته به كشور گفت: طبق گزارش‌هایی كه در زمینه ورود محصولات تراریخته به دستمان رسیده است، مشخص شده كه روند گذشته همچنان در این ارتباط اصلاح نشده است و هم‌اكنون محصولات تراریخته به طریق قانونی وارد كشور می‌شوند و كنترل لازم در مبادی ورودی و گمركات در این زمینه انجام نمی‌شود.

    محیط‌زیست حق ندارد برای سلامت مردم تصمیم بگیرد

اصغر سلیمی، عضو فراكسیون سلامت مجلس و سخنگوی كمیسیون شوراها و امور داخلی كشور ضمن مخالفت شدید با تراریخته‌ها گفت: ما در كمیسیون بهداشت به‌شدت پیگیر و مخالف این موضوع هستیم چرا كه بر این باوریم كه محیط‌زیست حق ندارد و نمی‌تواند برای سلامت و امنیت غذایی مردم تصمیم بگیرد.هنوز كشور ما تكنولوژی مناسب نظارت بر محصولات تراریخته را ندارد و حتی در برخی موارد نظارت كافی روی محصولات داخلی هم نمی‌شود؛ آینده هم مشخص نیست كه نشان دهد این محصولات چه‌ضرری خواهند داشت چون مطالعه ‌روی آن به‌صورت كامل انجام نشده است.

سلیمی افزود: ممكن است جهش‌های ژنتیك ناشی از استفاده از محصولات تراریخته باعث ایجاد انواع سرطان‌ها شود و خیلی از مشكلات و بیماری‌های ژنتیك را برای نسل‌های آینده ما به‌دنبال داشته باشد؛ به همین دلیل نه‌تنها با واردات و كشت این محصولات مخالف هستیم بلكه برای مقابله با آن هم همه تلاش خود را می‌كنیم. این محصولات فقط برای آزمایش می‌توانند تولید شوند. ضمن اینكه ما حق نداریم به شعور مردم توهین كنیم و محصولی را وارد كنیم كه برچسبی از تراریخته روی آنها وجود ندارد. نگاه ما خاكستری است و چالش ما درباره مواد غذایی است. با محدودیت منابع آبی‌ای كه داریم صرفه اقتصادی را هم باید درنظر بگیریم اما باید سلامت و امنیت غذا را هم درنظر گرفت. بی‌شك در نخستین جلسه مهرماه، كمیسیون به این موضوع ورود خواهد كرد.

    انتظار از مثلث سلامت كشور

دكتر مهدی فهیمی متخصص طب سنتی، درباره دلیل اختلاف نظر پیرامون موضوع تراریخته به همشهری چنین توضیح داد و گفت: باید متذكر شویم، دیابت نتیجه یك دستكاری عمدی در حذف سبوس از آرد و برنج بوده است كه هنوز هیچ مقام مسئولی در كشور پاسخگوی این دستكاری هدفمند نیست. ورود به بحث تراریخته كه می‌تواند خزانه ژنتیك مردم و گیاهان سرزمین ایران را تهدیدكند نه‌تنها یك بحث ساده نیست، بلكه تهدیدی فراتر از یك حمله نظامی گسترده به كشور مان است. نكته جالب این است درحالی‌كه كشورهای توسعه یافته از پذیرش آسان بذرها در گمرك كشورشان خود داری می‌كنند و حتی بعد از آزمایش‌های ژنتیك اجازه ورود به كشور را صادر نمی‌كنند، خوش خیالی است كه بحث تراریخته در ایران را ندیده انگاشت. وقتی كشورهای توسعه یافته این چنین به ورود بذرها و دانه‌ها به كشورشان حساسیت نشان می‌دهندیعنی در این زمینه باید با احتیاط بیشتر رفتار كرد. به هرحال امروز تراریخته مورد حمایت قریب به اتفاق مدیران ارشد مثلث سلامت در كشور قرار گرفته است.مثلث سلامت در واقع همان وزارت بهداشت، وزارت كشاورزی و سازمان حفاظت از محیط‌زیست است كه سلامت مردم ایران را درون بدنه خود حفظ می‌كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha