تهران این روزها چنان از مگس های سفید پرشده که گاهی فکر می‌کنید شهر به تسخیر آن‌ها درآمده‌است. همه‌جا حضور دارند. پا را که از در خانه بیرون می‌گذارید، می بینید که در هوا پراکنده‌اند. سوار اتوبوس که می شوید، پشت شیشه‌ها تجمع کرده‌اند و کافی است قصد گذراندن ساعتی در فضای یک پارک را داشته باشید؛ مگس‌های سفید بالای سرتان پرواز می‌کنند و دور چشم و بینی‌تان بال می‌زنند و عطای فضای باز را به لقایش می بخشید. در یک جمله می‌توان گفت که مگس‌های سفید این روزها از سر و روی مردم بالا می‌روند و گویا هیچ راهکار جدی نیز در مواجهه با آن وجود ندارد.

وعده های بی سرانجام مسئولان شهرداری برای مبارزه با مگس سفید

سلامت نیوز: تهران این روزها چنان از مگس های سفید پرشده که گاهی فکر می‌کنید شهر به تسخیر آن‌ها درآمده‌است. همه‌جا حضور دارند. پا را که از در خانه بیرون می‌گذارید، می بینید که در هوا پراکنده‌اند. سوار اتوبوس که می شوید، پشت شیشه‌ها تجمع کرده‌اند و کافی است قصد گذراندن ساعتی در فضای یک پارک را داشته باشید؛ مگس‌های سفید بالای سرتان پرواز می‌کنند و دور چشم و بینی‌تان بال می‌زنند و عطای فضای باز را به لقایش می بخشید. در یک جمله می‌توان گفت که مگس‌های سفید این روزها از سر و روی مردم بالا می‌روند و گویا هیچ راهکار جدی نیز در مواجهه با آن وجود ندارد.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه قانون، روی بسیاری ازدرختان، نوارهای زردرنگی وجود دارد که گفته می‌شود می‌تواند باعث از بین رفتن مگس سفید شود اما این مگس‌ها همچنان بیش از همیشه در تهران پرواز می‌کنند. گفته شده که با افزایش رطوبت و گرمای هوا، حشرات بیشتر تکثیر می‌شوند و تا ١٥ نسل نیز می‌توانند باقی بمانند. حضور مجدد این مگس‌ها از نیمه اردیبهشت در تهران آغاز و بعد روز به روز بیشتر شد و مسئولان با اشاره به اقدامات پیشگیرانه‌ای که در سال قبل انجام داده بودند، ترجیح دادند به این نکته بسنده کنند که از شیوع این مگس‌ها در تهران نمی‌توان پیشگیری کرد و حتی بسیاری از جراید این سخنان را دستمایه طنز قرار دادند.

مسئولان گفتند تخم‌گذاری‌هایی که در سال‌های گذشته توسط مگس سفید انجام شده، در مناطق غربی استان تهران به بار نشسته و اکنون شاهد حضور حجمی این آفت در پایتخت هستیم. اما در صورت تغییرات آب و هوایی و بارندگی، حضور مگس سفید در شهر تهران به حداقل می‌رسد. اقدام کارشناسی مجموعه‌های مرتبط وزارت جهاد کشاورزی و مراکز تحقیقاتی و آموزشی وابسته به این سازمان برای آموزش کشاورزان درخصوص نحوه استفاده از سموم و کودهای شیمیایی نیز در کاهش آفت مگس سفید موثر است. اما به راستی چه خبر است و چرا نمی‌توان با چنین آفتی مبارزه کرد؟

مدیر عامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهرداری تهران خبر داده که نمی‌توانیم از سموم شیمیایی برای حذف سفید‌بالك‌ها استفاده کنیم. به گفته وی، سفیدبالك‌ها آفت درجه دو مزارع اطراف تهران هستند که متاسفانه به دلیل تخریب باغات و مزارع به کلانشهر تهران هجوم آورده‌اند. این آفت در بسیاری از کشورها موجود است و در بسیاری کشورهای پیشرفته، سال‌ها طول کشید تا جمعیت آن کنترل شود. نخستین بار در خرداد ۹۴ سفیدبالک‌ها در چند منطقه مشاهده شدند و امسال سومین سال حضور آن‌ها در تهران است. مختاری با تاکید بر ممنوعیت سم‌پاشی شیمیایی برای از بین بردن سفید بالک‌ها گفته که سموم شیمیایی به سرعت این آفات را از بین می برد اما ما استفاده از آن را در تهران ممنوع کرده‌ایم. البته از مرداد سال ۹۵ با روند کاهشی سفیدبالک‌ها مواجه شدیم و امسال تا ۱۵ مرداد جز در دو سه منطقه محدود، حضور سفیدبالک‌ها را نداشتیم. اما در حال حاضر بهترین شیوه برای حذف سفید بالک‌ها، سموم گیاهی است که شب‌ها انجام می‌شود و ماموران شهرداری از یک بامداد تا پنج صبح این سم‌پاشی را انجام می‌دهند.

وی با بیان اینکه حذف سفیدبالک‌ها نیاز به همکاری همه سازمان‌ها دارد، گفت: این آفت، ضرری برای انسان و فضای سبز ندارد و کنترل آن با سرعت در حال انجام است. اما رییس موسسه گیاه پزشکی تهران گفته که برای کنترل این آفت، هیچ سم‌پاشی تجویز نمی‌کنیم. به گفته وی افزایش این آفت، دلایل متعددی دارد که از آن جمله می‌توان به پیدا کردن میزبان مناسب، تغییرات اکوسیستم، سرعت تولیدمثل بالا و کمبود دشمن طبیعی اشاره کرد. یوسفی با اشاره به اینکه تمام خانواده آفت سفیدبالک فاقد بیماری هستند و تنها می توانند از طریق تنفس یا از راه چشم، ایجاد تحریک کنند، گفت: «آفت سفیدبالک که به‌اشتباه در ابتدا به عنوان مگس سفید نامیده می‌شد با همین نام در فرهنگستان علوم به تصویب رسیده است.ضعیف شدن گیاهان، انتقال ویروس‌های گیاهی وهمچنین اثرات روانی نامطلوب برای شهروندان از جمله آسیب‌های این آفت هستند. ما برای از بین بردن این آفت به هیچ عنوان سم‌پاشی شیمیایی را تجویز نمی‌کنیم، مگر به صورت نقطه‌ای و تنها برای چند درخت محدود.عضو شورای شهر تهران نیز گفته که هیچ یک از اقدامات صورت گرفته نتوانست در مبارزه با سفیدبالک‌ها موثر باشد. حجت نظری پس از توضیحات مدیرعامل سازمان پارک‌ها و فضای سبز و همچنین رییس موسسه گیاه پزشکی تهران، گفت: اقدامات شما خوب و مناسب بوده‌ اما واقعیت این است که نتوانست در مبارزه با سفیدبالک‌ها موثر باشد.

وی گفت: سوال این است که برای کوتاه مدت و بلندمدت، چه برنامه‌ای برای کنترل این آفت داریم؟ نظری ادامه داد: «ما در سراسر شهر، شاهد نوارهای زردرنگ روی درختان برای مبارزه با سفیدبالک‌ها هستیم، این شیوه می‌تواند بین ۲۵ تا ۳۰ درصد برای مبارزه با این آفت موثر باشد. با این حال به نظر می‌رسد در تعویض نوارها کوتاهی می‌شود و این نوارهای زرد زود به زود عوض نمی‌شوند.از مسئولان ذی‌ربط انتظار داریم که راهکارهای بلندمدتی برای کنترل این آفت ارائه دهند».

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha